Jelentős, részben még kiaknázatlan üzleti lehetőségek rejlenek a közösségi média és a mobilpiac összefonódásának erősödésében – derül ki a TM Capital által készített tanulmányból (PDF). A Concorde Vállalati Pénzügyek amerikai partnercége szerint a következő években ennek megfelelően folytatódhat a két szektorban a felvásárlási hullám, amely friss tőkét pumpálhat az egyébként is szárnyaló ágazatba.
Két jelentős akvizíció adta meg a kezdőlöketet a fúzióknak és felvásárlásoknak e szegmensben: a Google 2009-ben 750 millió dollárért vásárolta meg a mobilhirdetésekkel foglalkozó AdMob-ot, az Apple pedig tavaly tett szert a szintén hasonló profilú Quattro-ra. A közösségi szájtok mobilplatformok felé való terjeszkedésén túl a TM Capital felmérése szerint a következő években egyre hangsúlyosabbá válhatnak a mobiltelefonos fizetések és a mobilhirdetés is, a szektor bevételeinek egyre nagyobb hányada származhat majd ezekből a tevékenységekből.
„2011 a közösségi média és a mobilalkalmazások közötti kapcsolat szilárdabb üzleti alapokra helyezéséről fog szólni” – értékelte az eredményeket Nagy Kálmán, a Concorde Vállalati Pénzügyek ügyvezető igazgatója. „Szintén valószínűsíthető, hogy idén tovább élénkülnek a fenti két iparághoz kapcsolódó fúziók és felvásárlások – azaz koncentrálódni fog a piac. Mindezeken felül az elkövetkezendő években jelentős kockázatitőke-beáramlásra számíthatunk a piaci szereplőknél, amely nagyban elősegítheti az iparág fejlődését és erősítheti innovációs potenciálját. Összességében tehát komoly befektetésekkel, látványos változásokkal számolhatunk 2011-ben. ” – tettet hozzá az igazgató.
Az elemzés rámutat arra is, hogy a mobilpiac fordulóponthoz ért, hiszen az okostelefonok terjedése végleg eltörli a határvonalat a mobilok és a közösségi média között. Az iPhone, az Android, a Symbian és egyéb platformok alkalmazásai lehetővé teszik, hogy a mobilfelhasználók egyre nagyobb hányadát kitevő okostelefon tulajdonosok már mobil eszközükön keresztül is hozzáférhessenek a közösségi oldalakhoz. A TM Capital tanulmánya szerint így a hirdetők még közelebbi, még személyesebb kapcsolatba kerülhetnek célközönségükkel, ezért reklámköltségeiket is fokozatosan ide fogják átcsoportosítani: becslések szerint 2014-re akár meg is triplázódhat a mobilhirdetések összértéke az Egyesült Államokban a 2009-es adatokhoz képest, s így elérheti a 8,9 milliárd dollárt is.
„A közösségi szájtok használatának mindennapivá válása a reklámipar súlypontját is áthelyezi a hagyományos médiumokról új konkurenseikre” – összegezte a jelentés eredményeit Nagy Kálmán. A számok azt bizonyítják, hogy a reklámszakemberek is felfigyeltek ezekre a lehetőségekre: 2010-ben a közösségi médiában megjelenő hirdetésekre még 1,7 milliárd dollárt költöttek Amerikában, de a TM Capital felmérése szerint ez az összeg 2011-re elérheti a 2,9 milliárd dollárt is. A közösségi oldalakból nőtték ki magukat az olyan közösségi játékok, mint például a hazánkban is népszerű FarmVille és FishVille; az ezeket fejlesztő cég, a Zynga hirdetési bevétele 2009-ben meghaladta a 700 millió dollárt.