Hirdetés
. Hirdetés

2015-ben már e-jeggyel utazunk

|

54,5 millió euróval támogatja az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) a budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítását.

Hirdetés

Az EBRD Igazgatótanácsa 2013. július 23-i ülésén hozott döntése értelmében támogatásáról biztosította a budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítását. A döntés értelmében a bank 54,5 millió euró értékben finanszírozza a projektet, amelynek bevezetése jövőre kezdődhet el. Az EBRD részéről ezzel lezárult a jóváhagyási folyamat, a megvalósítás megkezdéséhez már csak a Fővárosi Közgyűlés szeptemberi hozzájárulása van hátra.

Tarlós István főpolgármester programjának kulcsfontosságú eleme volt Budapesten az elavult, papíralapú jegyrendszer lecserélése és korszerű, utasbarát, elektronikus jegyrendszer megvalósítása. A Budapesti Közlekedési Központ létrehozása utána azonnal megkapta a feladatot a beruházás előkészítésére, melynek indításáról 2012 januárjában döntött a Fővárosi Közgyűlés. A fontos beruházást a Kormány is támogatásáról biztosította, az Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester aláírt „Budapest 21” együttműködés külön nevesíti a tarifarendszer megújítását.

 

Az EBRD Igazgatótanácsának döntése értelmében közel másfél éves tárgyalási folyamat zárult le: a nemzetközi pénzügyi intézmény vezetése jóváhagyta, hogy 54,5 millió euró értékben finanszírozza a budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítását. A finanszírozási szerződés a Fővárosi Közgyűlés következő, első őszi rendes ülésén kerülhet elfogadásra.

A hitel felvevője a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezője, a BKK lesz. A szakcég feladata a projekt teljes körű megvalósítása és az új jegyrendszer működtetése is. 

Az új jegyrendszer megvalósítása 2014-ben kezdődik meg, először a BKK mai papírbérleteit váltják majd fel az elektronikus kártyák, ezt követően pedig a mai jegylyukasztóknak és a papíralapú jegyrendszernek is búcsút mondhatunk 2015-től. A projekt keretében a metróállomásokra és fontosabb hév-állomásokra beléptetőkapuk kerülnek. A beruházás azonban nem csak a bliccelés visszaszorítását célozza: a BKK tervei szerint az új rendszerben igazságosabb tarifarendszer, időalapú jegyek és otthonról, internet vagy mobiltelefon segítségével is feltölthető kártyák, meghosszabbítható bérletek könnyítik majd az utasok közlekedését.

Az elektronikus jegyrendszer tervezett, 2014-től fokozatosan, több ütemben történő bevezetése számos kézzelfogható változást hoz az utazóközönség számára.

A bérletigazolványt felváltja egy chipkártya, a papír-bérletszelvény megszűnik és virtuális termékké válik. Hasonlóan működik majd, mint egy bankszámla, a hozzá tartozó bankkártya, illetve a pénz, ami a számlán van. A számlát a BKK fogja vezetni, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, míg a számlán lesz nyilvántartva a bérlet. A bérletesek kártyája fényképpel lesz ellátva és névre szóló lesz. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására vagy a kártya elvesztése esetén annak zökkenőmentes letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére.

Kedvező változás, hogy az eddig megszokott vonaljegyet felváltja az időalapú jegy, amely érvényességi idején belül (30 vagy 60 perc) korlátlan számú átszállást és utazást biztosít. Utasaink, ügyfeleink többségének ez könnyebbséget, adott esetben olcsóbb utazást is jelenthet a jelenlegi vonaljegyhez képest.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenőrök hordozható készülékekkel fogják ellenőrizni a jegyek és bérletek érvényességét. Köszönhetően a metró- és bizonyos hév-állomásokra telepítendő automatikusan működő be- és kiléptető kapuknak, visszaszorulhat a bliccelés, így az elektronikus jegyrendszer bevezetése hozzájárul a közösségi közlekedés színvonalának jelentős emelkedéséhez és annak fenntartható finanszírozásához.

A Főváros és a BKK műszaki koncepciója – várhatóan szinte közvetlenül London, Chicago és Philadelphia után – alkalmas lesz a bankok által kibocsátott, itthon és világszerte tömegesen elterjedő érintés nélküli bankkártyák közvetlen használatára is. Ebben az esetben a kártya birtokosának nem kell semmilyen jegyet előre vennie, egyszerűen utólag fizet, hiszen másnap hajnalban, összesítve, automatizáltan vonnánk le előző napi utazásaihoz rendelt jegyek, vagy napijegy árát.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.