A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által, a közelmúltban megkezdett budapesti elektronikus jegyrendszer bevezetésének finanszírozása az elmúlt évtizedekben most először áll valós alapokon. Régóta esedékes már az ország legnagyobb, leginkább igénybe vett közlekedési hálózatának modernizálása, egy rugalmasabb költséghatékonyabb rendszer felállítása.
Egy évnyi tárgyalás után az EBRD bejelentette, 54,2 millió euró értékben finanszírozza a BKK projektjét. A bank megismerte és támogatja a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott koncepciót, a hitelszerződés aláírására nyár elején kerülhet sor. Ehhez még szükséges némi egyeztetés, egy átvilágítás valamint a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyása.
Az EBRD bejelentésével párhuzamosan a BKK elindította a beszerzés előkészítését. A szerződéskötésre a nyertessel az év második felében kerülhet sor, a rendszer bevezetése jövőre indulhat. Az előkészítés irányításával a főpolgármester Vitézy Dávid vezérigazgatót bízta meg.
A 2014-től fokozatosan bevezetésre kerülő, elektronikus jegyrendszernek köszönhetően, számos változást tapasztal majd az utazóközönség. A bérletigazolványt egy chipkártya váltja, és az egész rendszer hasonlóan működik majd, mint egy bankszámla. A számlát a BKK vezeti majd, az utazási kártya felel meg a bankkártyának.
Vonaljegy helyett időalapú jegyet vezetnek be, amivel az érvényességi időn belül - 30 vagy 60 perc - korlátlanul vehetik igénybe az utasok a BKK járatait. Ha minden igaz a pénztárak előtti sorban állás is megszűnik, hiszen az utazási számlák interneten, vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével is feltölthetőek lesznek.
A telepítendő új jegyérvényesítőknek köszönhetően bevezetésre kerül majd a napi költési limit, azaz a jeggyel utazó ügyfelek esetében, meghatározott számú jegy felhasználása után nem vonnak le több pénzt a számláról. Ez elsősorban azoknak lesz hasznos, akiknek nem éri meg bérletet vásárolni, mégis előfordul, hogy a tervezettnél többet kénytelenek utazni egy nap.
Az ellenőrök ezentúl hordozható készülékekkel ellenőrzik majd a jegyek és bérletek érvényességét, és a metró- illetve bizonyos HÉV-állomásokra telepítendő, be- és kiléptető kapuknak köszönhetően csökkenhet a bliccelés, ezáltal fenntarthatóvá válik a közösségi közlekedés finanszírozása.
Az utasok számára egyszerű és átlátható rendszer mögött Magyarország egyik legösszetettebb közlekedésinformatikai fejlesztése áll, hiszen a projekt keretében – többek közt – minden budapesti villamost, trolibuszt és buszt új jegyérvényesítő készülékkel kell ellátni a bérletkártyák bevezetésével párhuzamosan ahhoz, hogy a papírjegyeket is kiválthassuk, a metróállomásokon több száz kaput kell felszerelni és többszázezer utas számára kell új bérletkártyát legyártani és eljuttatni.
Az EBRD beszerzési szabályzatának értelmében nyílt, kétfordulós, előminősítéses beszerzési eljárást fog lebonyolítani a BKK. A pályázaton nyertes cég feladata lesz az elektronikus jegyrendszer részletes megtervezése, a bevezetéséhez szükséges eszközök szállítása és telepítése, valamint a rendszer üzemeltetése.