Hirdetés
. Hirdetés

Sebességváltó telekommunikáció

|

A pandémia világossá tette, hogy a digitalizáció már nem pusztán műszaki, hanem egyre inkább operatív kérdés: a cégek és intézmények működésének, túlélésének, hatékonyságának feltétele. A digitális átalakulás felpörgetéséhez a szolgáltatói és a felhasználói oldalnak is hozzá kell járulnia.

Hirdetés

A Covid-19-válság ráirányította a figyelmet az információs és kommunikációs technológiák kritikus szerepére. Gyakorlatilag a gazdaság minden területén - és a magánéletben - nélkülözhetetlenné váltak a digitális megoldások. Ebben a kihívásokkal teli időben teljesen érthető, hogy az ITU az idei Távközlési és Információs Társadalom Világnap (május 17.) mottójául a digitális átalakulás felgyorsítását választotta.

Készülnek a digitalizációra

A Magyar Telekom hálózatai - köszönhetően az elmúlt évek jelentős befektetéseinek - a pandémia okán megnövekedett hang- és adatforgalmat is jól ki tudták/tudják szolgálni, tájékoztatott a társaság sajtóosztálya. Felértékelődött a megbízható, stabil hálózat, megugrott a digitális szolgáltatások használata.

Egyértelműen érzékelhető a forgalomban, ha sokan dolgoznak, tanulnak egyszerre otthonról. Különösen szembetűnő ilyenkor, hogy az egyik legnagyobb felhőszolgáltató csoportkommunikációs platformjához tartozó távmunka- és távoktatás-forgalom jelentősen megnő.

A mobiladat-forgalmat bonyolító ügyfelek száma 2020-ban (egy év alatt) 5,8 százalékkal, közel 3,3 millióra nőtt. A Telekom ügyfelei egy hónapban átlagosan 5,8 GB mobiladatot fogyasztanak, ami 47 százalékos ugrást jelent az előző évhez képest. Emellett a mobiltelefonos hangforgalom is több mint tizedével nőtt (2019 decemberétől 2020 decemberéig). Ami a vezetékes adatforgalmat illeti, 2020-ban 34 százalék növekedést mértek. Az ügyfelek havonta átlagosan közel 20 százalékkal beszéltek többet vezetékes telefonon, mint az azt megelőző évben.

Tavaly a Telekom 377 ezer optikai hozzáférést épített ki, emellett 117 ezer kábeles elérési pontot is gigabites képességűvé fejlesztett. Így hálózata már közel 2,5 millió háztartás és vállalkozás számára kínál gigabites sebességet. Idén a tavalyihoz hasonló nagyságrendű új optikai elérést terveznek építeni. A pandémia ellenére tavaly áprilisban a Telekom elindította kereskedelmi 5G szolgáltatását.

A cég tavaly nyári kutatása szerint a kis- és középvállalkozások mindössze harmada működött zavartalanul a koronavírus miatti korlátozások idején, és egyre növekszik azoknak a száma, amelyek digitális fejlesztésre készülnek. Minél több digitális megoldást használt már korábban is egy vállalkozás, annál kevésbé nehezítette meg a működését a járvány. A webshop, a készpénzmentes fizetési megoldások, az elektronikus kommunikáció és az online számlázás már a járvány előtt is széles körben használt funkciók voltak a vizsgált kisvállalkozásoknál, de mindegyik esetben elmondható, hogy jelentősen nőtt a használók száma, és több vállalkozás tervezi, hogy a jövőben maga is bevezeti ezeket az újításokat.

Előtérben a biztonság

- A koronavírus-járvány nagyban befolyásolta ügyfeleink igényeit. Mi leginkább a megnövekedett kereslettel találkoztunk. Volt egy időszak, amikor a távoli munkavégzéssel kapcsolatos megoldások iránt lett kiugróan magas a kereslet, hosszabb távon pedig az IT-biztonság és a felhőalapú megoldások iránt mutatkozott komoly érdeklődés, tájékoztat Marton László, az Invitech vállalati értékesítési vezérigazgató-helyettese.

A vállalati oldal számára fontos tapasztalás volt, hogy bármikor adódhat olyan helyzet, amikor gyorsan és tömegesen kell újabb és újabb technológiai, informatikai megoldásokat alkalmaznia fennmaradása érdekében. A szolgáltatói oldalnak az ilyen igények minél gyorsabb kiszolgálásában kellett elsősorban jeleskednie. - Nekünk az Invitechnél a hirtelen megnövekedett, és tömegesen jelentkező ügyféligényeket kellett kiszolgálnunk. Sikerrel jártunk, rendszereink, üzleti folyamataink jól vizsgáztak, foglalja össze Marton László.

Több olyan tényező is volt, amely arra ösztönözte a vállalatokat, hogy áldozzanak többet a biztonságra. Ilyenek voltak például az egyre nagyobb számban tapasztalható, és soha nem látott nagyságú DDoS-támadások. A vezérigazgató-helyettes elmondta: az Invitech által alkalmazott hibrid technológia sikeresen helytállt, sok nagyvállalat érdeklődését felkeltette, többekkel meg is állapodtak. Hozzátette: 2021-re is ambiciózus terveket tűztek maguk elé: jelenleg is bővítik adatközpontjuk kapacitását, és több szolgáltatásuk is megújul. Magyarországon is az a trend, hogy a vállalatok egyre nagyobb arányban döntenek a műszakilag és anyagilag is kedvezőbb szerverszolgáltatások és az azokhoz kapcsolódó felhőmegoldások mellett.

Adatközponti fejlesztések

- Több mint egy éve tapasztaljuk, hogy a cégek jelentős része otthoni távmunkára kéri munkavállalóit. A tömeges távmunka velejárója, hogy a dolgozók számítógépei kívülről próbálták elérni a munkahelyükön lévő szervert. Ez érdemben megnövelte a szerverükre kívülről érkező adatforgalmat, ami így jelentősen lassította a munkavégzést. E problémára megoldást keresve a cégvezetők nagy számban döntöttek úgy, hogy a vállalatukon belül lévő szervert professzionális adatközpontba költöztetik, ahol az nagy sávszélességen képes csatlakozni a világhálóra. Az ACE Telecomnál ezzel a megnövekedett ügyféligények kiszolgálása érdekében az adatközpontjaink redundáns infrastruktúrájának bővítését, illetve az eredetileg későbbre tervezett fejlesztését kellett elvégeznünk, sorolja Németh Péter, az ACE Telecom marketingvezetője.

- Mivel a hálózatunkon tapasztalt növekvő adatforgalom ellenére is folyamatosan jó minőségben kívánunk internetszolgáltatást nyújtani, több fejlesztést is végeztünk. Adatközpontjainkban - többek között - már a legnépszerűbb tartalomszolgáltatók cache szervereit üzemeltetjük, ezáltal a leggyakrabban látogatott tartalmakat saját rendszerünkből még gyorsabban és hatékonyabban szolgáljuk ki. Továbbá a hálózatunk biztonságát forgalomanalizáló és beavatkozó rendszer garantálja, amely DDoS-támadás észlelése esetén azonnal kizárja a támadó fél forgalmát, hangsúlyozza a marketingvezető, majd hozzáteszi: sajnos vállalati ügyfeleink a számítógépes vírustámadások növekvő számával szembesülnek, és így gyakran elveszítik a szervereiken, laptopjaikon tárolt adatokat. A probléma megoldására 2020-ban bevezettük az adatmentés szolgáltatást, ami nemcsak szándékos károkozás esetén nyújt hatékony megoldást, hanem a véletlenszerű törlésből vagy hardver-meghibásodásból eredő adatvesztések megelőzésére is.

Hálózati nagygenerál

A járványhelyzet a DIGI minden munkatársát új kihívások elé állította, a kormányzati intézkedések kapcsán azonnali megoldásokkal kellett előrukkolniuk. Ami az ügyféloldali intézkedéseket illeti, már tavaly tavasszal országszerte feltérképezték az extrém hálózati terhelési pontokat, és ahol szükséges volt, bővítették a hálózati és adatközponti kapacitásokat. Így - reményeik szerint - felkészültek a mostani nehéz időszakra is. Céljuk, hogy minden előfizető otthonába eljusson a száloptikai hálózat.

A 2021-es év mottója: technológiai fejlesztés az ügyféligények minőségi kiszolgálása érdekében. Ennek jegyében folyik a gerinc- és a mobilhálózat bővítése és a lefedettség sűrítése; a főbb vidéki nagyvárosokban és Budapest számos kerületében megvolt már a hálózatfejlesztési nagygenerál.

A válság idején a DIGI vezetékes üzletága - FTTH hálózata révén - még inkább előtérbe került, hiszen a legtöbb munkahelyen elsődleges intézkedés volt az üzletmenet-folytonosságot biztosító távoli munkavégzés bevezetése. Az idei év elsősorban annak a munkának a folytatása, amely a 2019 májusában indult mobilszolgáltatásukhoz kapcsolódik.

Felhő, felhő, felhő

A T-Systems Magyarország az ügyfelei körében 2020 őszén végzett felmérésben arra a kérdésre kereste a választ, hogy a járványhelyzet jelentkezésekor lehetséges-e fenntartani az üzleti folyamatokat, megtartani az ügyfeleket, garantálni a megszokott értékesítési, illetve szolgáltatási színvonalat - a dolgozók és az üzleti partnerek biztonságát szem előtt tartva. A válasz egyértelmű igen, sőt az alkalmazkodás kényszere olyan változásokat is magával hozott, amelyek hosszú távon is a hatékonyság és a versenyképesség növelését szolgálják. Ennek érdekében azonban eltérő stratégiákra volt szükség.

Míg a vállalati oldalon az elektronikus fizetés, illetőleg a felhőtechnológia jelent meg a fő prioritások között, a kisebb intézményi ügyfeleknél a közösségi média és az elektronikus ügyintézés, a nagyobbaknál az elektronikus aláírás bevezetése tört előre. Hasonló kényszert érzékelt a T-Systems az intézmények online jelenléténél, ahol a járvány első hulláma a személyes kapcsolattartáshoz szokott önkormányzatok számára jelentett leginkább problémát: új platformokra volt szükségük a kontaktmentes ügyfélkezeléshez és a közérdekű információk megosztásához.

A felmérésből kiderült, hogy a T-Systems ügyfeleinek kétharmada kényszerült a belső folyamatok és az azokat támogató eszközrendszer átalakítására. A legfőbb prioritásnak a fizikai biztonság, az elsőszámú kihívásnak a kötelező munkahelyi óvintézkedések betartása és betartatása, illetve az otthoni munkavégzés feltételeinek megteremtése bizonyult. Az az ügyfélnyomás, amely a vállalati oldalon már korábban kikényszerítette az igények szerinti digitalizációt, most - legalább részben - áthelyeződött a közintézményi oldalra: az állami és az önkormányzati szférában eddig egyértelműen a fizikai kontaktusok domináltak az ügyfélkapcsolatokban, amit a járványhelyzet felülírt. Szintén az intézményi ügyfelekre volt inkább jellemző, hogy korábban sokan és helyhez kötötten végeztek náluk szellemi munkát. A digitalizációban rejlő rugalmassági tartalékokat jelzi, hogy az online megoldásoknak köszönhetően mindössze a válaszadók néhány százaléka kényszerült átmenetileg vagy teljesen beszüntetni addigi tevékenységét, inkább csak bizonyos részfeladatokat kellett leállítani.

A legmarkánsabb változás a felhőszolgáltatások területén következett be: már korábban is folyamatos igénynövekedés volt tapasztalható, ezt felgyorsította a világjárvány. Amikor hirtelen kell bővíteni a kapacitást, ugyanakkor továbbra is fontos a költséghatékonyság és a méretezhetőség, a legkézenfekvőbb megoldás a felhő. A járvány során olyan vállalkozások és intézmények is a felhő-infrastruktúra felé fordultak - például a pénzintézeti szektorban -, amelyeknek korábban nem szerepelt az opciós listáján a cloud computing.

A járványhelyzet világos tanulsága, hogy a digitalizáció már nem pusztán műszaki, hanem egyre inkább operatív kérdés: a cégek és intézmények működésének, túlélésének, hatékonyságának feltétele.

Cikkünk a Computerworld 2021/9. számában, május 12-én jelent meg.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.