A kábelszolgáltatók továbbra is uralják a szélessávú piacot. A Bloomberg szerint 2021-ben az amerikai televíziós előfizetések 66 százalékát ezek teszik ki-, ahogy már több mint egy évtizede. E hosszú ideje tartó dominancia ellenére azonban a kábelszolgáltatókat ma már komoly külső nyomás éri a fogyasztói preferenciák változása és a más technológiákon keresztül elérhető jobb adatátviteli sebesség képében.
A kábeles szélessávú szolgáltatók és a távközlési szolgáltatók régóta élvezik az erős, kiépített infrastruktúra előnyeit, amely képes megbízható, nagy sebességű internetkapcsolatot és videót nyújtani. A Bloomberg adatai szerint 2016-ban közel 100 millió háztartás fizetett a televíziós csatornákért, így a kábel- és távközlési tévészolgáltatók jó helyzetben voltak ahhoz, hogy a szélessávú internetszolgáltatást a meglévő ügyfelek tévéelőfizetéséhez kapcsolják. Ezzel értékes és az ügyfeleket hosszabb távon nagyobb valószínűséggel megtartó kiegészítő bevételi forrást teremtettek maguknak.
A koaxiális kábel adatátviteli képességei a telefonvonalakhoz viszonyított technikai versenyelőnyt jelentettek a kábelszolgáltatóknak a távközlési szolgáltatók DSL-kínálatával szemben. Igaz, a televíziós lehetőségek bővülése megengedte a távközlési szolgáltatóknak, hogy némileg versenyképesek maradjanak.
A fogyasztók azonban egyre inkább a streaming szolgáltatásokhoz fordultak a tartalomért, a csomagban kínált TV- és internetszolgáltatások iránti bizalom csökkent. A Pew Research Center szerint a 2015-ös 76 százalékról 2021-re 56 százalékra esett vissza azoknak az amerikaiaknak az aránya, akik azt állítják, hogy kábelen vagy műholdon keresztül tévéznek.
Ez a csökkenés nem feltétlenül jelenti a kábeles szélessávú előfizetők számának csökkenését. Jelentősen befolyásolja azonban a csomagban kínált kábeles szolgáltatási ajánlatok stabil megmaradását. Vagyis, ha egy ügyfél már nem érdeklődik a kábeltelevíziós ajánlat iránt, és gyorsabb, megbízhatóbb vagy olcsóbb internetszolgáltatást kaphat üvegszálas, vezeték nélküli vagy műholdas hozzáféréssel, akkor nagyobb valószínűséggel vált szolgáltatót.
Ugyanez a Pew-tanulmány azt is kimutatta, hogy a fiatalabb generációk aránytalanul nagy arányban támogatják a kábel- vagy műholdas televíziós szolgáltatás elhagyását, elsősorban azért, mert online is hozzáférhetnek a kívánt tartalmakhoz.
Az elmúlt hat év során a 18-29 éves korosztály körében 65 százalékról 34 százalékra csökkent a kábeles vagy műholdas tévét fogadó korosztály aránya. A 30-49 éves korosztály esetében a csökkenés hasonlóan drasztikus volt: 73 százalékról 46 százalékra. Ez a változás két dolgot jelez. Először is, a szolgáltatók adatkínálatának értéke egyre inkább a versenyben való megkülönböztetést fogja szolgálni. Másodszor, a fizetős televíziós előfizetők számának csökkenése valószínűleg folytatódik, mivel a fiatalabb generációk egyre nagyobb mértékben uralják a piacot.
Az amerikai piac folyamatai valószínűleg jó előrejelzői annak, hogy mi fog történni Európában és Magyarországon. Az olyan technológiák terjedése pedig, mint az 5G gyorsítani fogják ezt a folyamatot, és talán az egész ökoszisztéma átalakul.