Az 5G rendszerek tömeges elterjedése a navigációs berendezések zavarásával és a repülés elterelésével kockázatot jelenthet a légi közlekedés biztonságára - figyelmeztetett az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA). Mindeközben összecsapott a repülési és a távközlési lobbi.
Az FAA különösen aggályosnak nevezte, hogy az 5G potenciálisan zavarhatja a rádiómagasságmérőket - a pilóták által rossz látási viszonyok között a biztonságos leszálláshoz használt érzékeny repülőgép-elektronikát. A magasságmérők jelzik, hogy a repülőgép milyen magasan van a föld felett, amikor a pilóta nem látja azt.
Most az amerikai légiközlekedési felügyelet azt mondta, hogy a repülőgépek és helikopterek nem tudnának számos irányított és automatikus leszállító rendszert használni a potenciálisan nagy 5G-interferenciával rendelkező repülőtereken, mivel ezek a rendszerek ilyen körülmények között valószínűleg megbízhatatlanok lennének.
Korábban az AT&T és a Verizon Communications vállalatok az FAA aggályai közepette megállapodtak abban, hogy január 5-ig elhalasztják a C-sávú 5G vezeték nélküli szolgáltatásaik kereskedelmi bevezetését. Most az amerikai ügynökség úgy véli, hogy az 5G-hálózatok közelgő használata által előidézett "nem biztonságos állapot" azonnali intézkedést igényel még az említett időpont előtt.
A "rádiómagasságmérő-anomáliák" "a folyamatos biztonságos repülés és leszállás elvesztéséhez" vezethetnek, ha a pilóták vagy a repülőgép automatizált rendszerei nem veszik észre őket - közölte az FAA. Az alacsony látási viszonyok idején történő leszállás "korlátozott lehet" az 5G-vel kapcsolatos aggályok miatt, mondta az FAA szóvivője a The Verge-nek. Az FAA egyik irányelvében az is szerepel, hogy "ezek a korlátozások megakadályozhatják a járatok bizonyos helyekre való elküldését nehezített látási viszonyok esetén, és járateltereléseket is eredményezhetnek".
Az ügynökség azt is elmondta, hogy a kedden kiadott két irányelvének, amelyek felülvizsgált biztonsági irányelveket is tartalmaznak, különösen az volt a célja, hogy "több információt gyűjtsön a repülésbiztonsági berendezésekre gyakorolt lehetséges hatások elkerülése érdekében".
Az ügynökség továbbra is úgy véli, hogy "az 5G és a légi közlekedés kiterjesztése biztonságosan megfér egymás mellett". A szövetségi hírközlési bizottsággal (FCC), a Fehér Házzal és az iparág képviselőivel is tárgyalásokat folytat a következő hetekben körvonalazódó korlátozások részleteinek kidolgozásáról.
Az FCC közölte, hogy várakozással tekint "az FAA frissített iránymutatásai elé". A légiközlekedési felügyelőség közölte, hogy konkrét értesítéseket lehet kiadni azokra a területekre, "ahol a rádiós magasságmérő adatai megbízhatatlanok lehetnek" az 5G-jelek miatt.
Az AT&T és a Verizon november végén közölte, hogy legalább hat hónapig elővigyázatossági intézkedéseket tesznek a hálózataik potenciális interferenciájának korlátozására. Az FAA hétfőn azzal érvelt, hogy ez nem elegendő.
A Verizon kedden azt válaszolta, hogy "nincs bizonyíték" arra, hogy a C-sávú 5G-hálózatok ténylegesen kockázatot jelentenének a repülőgépekre "tucatnyi országban", ahol már használják őket. A vállalat hozzátette, hogy tervei szerint "2022 első negyedévében 100 millió amerikait ér el ezzel a hálózattal".