Hirdetés
. Hirdetés

ZNET - Irány a Balaton!

|

Pandémia idején a távmunkához alkalmazkodó vállalatoknak és munkatársaiknak rugalmas, megbízható internetszolgáltatóra van szükségük.

Hirdetés

Több mint egy éve kezdődött a Covid-válság, amikor szinte egyik napról a másikra kiürültek az irodák, és a cégeknek és munkatársaiknak home office-ra kellett átállniuk. Az első nagy kihívás a távmunka fizikai feltételeinek megteremtése volt. Ebben kulcsszerepet játszottak a távoli, biztonságos, szélessávú kommunikációs kapcsolatot megteremtő szolgáltatók, köztük az ország 11 megyéjében működő ZNET Telekom. Az elmúlt évről Zuber Gyula, a ZNET tulajdonosa beszélt a Computerworldnek.

Zuber Gyula: Tavaly tavasszal, amikor hirtelen sokan otthon maradtak, és elkezdtek home office-ban dolgozni, továbbá elindult a távoktatás, a vártnál nagyobb forgalomnövekedés volt a hálózatokban. Ez azonban fokozatosan lecsengett, és beállt egy normál szintre. Sokéves tapasztalat, hogy a távközlés soha nem stagnál, viszont a növekedés üteme változhat. Amikor beruházunk, eleve úgy tervezzük a hálózatot, hogy évekkel előre számolunk a várható terhelésváltozással. Most csupán annyi történt, hogy a hálózatba épített plusz kapacitásokat a tervezettnél előbb kellett kihasználnunk. Ennek köszönhető, hogy gördülékenyen ki tudtuk elégíteni a megnövekedett igényeket. Ugyanakkor természetesen olyan fejlesztéseket is végrehajtottunk, amelyekre normál körülmények között még nem lett volna szükség.

Computerworld: Sokan a városi lakásokat inkább a nyaralókra cserélték. Az üdülőkörzetek ellátásával hogyan birkóztak meg?
ZGy: Valóban, 2020 tavaszán tömegesen költöztek az emberek a Balatonhoz, és mindenki egyszerre akart felkapcsolódni a világhálóra. Noha nyaranta szintén sokan interneteznek, üdüléskor jellemzően kielégítő a mobilnet. Az otthoni munkavégzés és tanulás azonban egészen más. Hirtelen olyan tömeges megrendeléseket kaptunk a Balatonról, hogy alig győztük. Ez a helyzet idén hellyel-közzel megismétlődött. Ezen a szinten a céges és lakossági igények egyébként már összemosódnak. A kiváltó ok mindkét oldalon a távmunka. A vállalatok azért fordulnak hozzánk, hogy megerősítsék irodai távközlési kapcsolataikat, a lakosság pedig azért, hogy zökkenőmentesen kapcsolódhasson a céges rendszerekhez.

CW: Mi volt a ZNET-nél a szűk keresztmetszet?
ZGy: Az emberi erőforrás. A Balaton környékén valamiért mindig kevés megfelelő szaktudású embert tudunk felvenni. A megnövekedett igény kielégítéséhez máshonnan kellett átirányítanunk szerelőket. Például Győrből, ahol az Audi leállása érzékenyen érintette a gyár alvállalkozóit, és így felénk is érezhetően csökkent a megkeresések száma. Rugalmasan mozgattuk az embereinket, így oldottuk meg a problémát.

CW: Mi érzékelhető a ZNET-et érintő piacon 2021 tavaszán?
ZGy: Az emberek megszokták a megváltozott helyzetet. Ugyanúgy alkalmazkodtak az interneten folytatott munkához, tanuláshoz és szórakozáshoz, mint a maszkviseléshez. Az iparra viszont nagy ütést mért az elmúlt egy év. Magyarországon nem gyártanak távközlési chipeket, sőt távközlési berendezéseket se nagyon, beszerzési forrásaink jellemzően Ázsiában vannak. Hagyományosan viszonylag nagy raktárkészlettel dolgozunk, mostanra azonban oda jutottunk, hogy bizonyos dolgokból gyakorlatilag kifogytunk. Beszállítóink tavaly még ígérgettek, az iparnak volt némi tartaléka. Mára azonban ez teljesen kiürült, és már nem is hitegetnek, fogalmuk sincs, mikor tudnak szállítani.

CW: Miközben a korábbiaknál több munkafolyamat terelődött az internetre, mit tapasztaltak az IT-biztonság területén?
ZGy: Kétféle cégvezetés létezik. Az egyik, amelyik komolyan veszi az IT-biztonságot, a másik, amelyik csak azután veszi komolyan, miután feltörték a rendszerét. Mi azért vagyunk nehéz helyzetben, mert mi tartjuk nyitva a kaput az ügyfeleknek, amin ki-bejárnak az internet felé. Nálunk viszonylag szigorú tűzfal védi az ügyfeleket. Ha az ügyfél nem kéri, hogy a végponti eszközeit távolról is el lehessen érni, azt alapesetben letiltjuk. Az ügyfelek számítógépén lévő szoftveres biztonsági problémákkal viszont már nem tudunk foglalkozni, az mindenkinek a saját felelőssége. Ami rajtunk múlik, azt már jóval a pandémia előtt megtettük. Az a sajnálatos tapasztalatunk, hogy egyfelől a kiberbűnözés rohamosan terjed, másfelől az emberek nincsenek erre felkészülve. Sokan arra sem gondolnak, hogy amikor valamilyen ingyenes alkalmazást használnak, kiszolgáltatják magukat az illető szoftver gyártójának. Az ingyenes használatért legtöbbször az adatainkkal fizetünk. Az adatokban azonban lehetnek hibák, amelyek hátsó bejáratot nyithatnak a számítógépre. Az ilyen típusú IT-biztonsági kockázatok ellen nem tudunk mit tenni.

CW: Milyen tanulsággal szolgálhat a járványidőszak a szolgáltató és az ügyfél számára?
ZGy: Általános tanulság, hogy aki rugalmas, alkalmazkodik, képes változtatni, az túlél, aki ragaszkodik a megszokotthoz, az elhal. Ez minden szektorra igaz. Jó példa erre a tavaly márciusi gyakorlatunk, amikor hirtelen rengeteg sávszélesség-növelési igényt kaptunk. Válaszként nyárig ingyenesen háromszorosára növeltük a letöltési sebességet, kétszeresére a feltöltési sebességet. Ehhez nem kellett plusz beruházás, volt ekkora tartalékkapacitásunk. Sokat segítettünk ezzel ügyfeleinknek, akik nagyra értékelték ezt a lépésünket.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.