Hirdetés
. Hirdetés

L&P Solutions - Nincs idő hibázni

|

Évente több nagy szoftverkiadást is végeznek a nemzetközi vállalatok és csoportok, hogy versenyképességüket erősítve lépést tartsanak a gyors digitalizációval.

Hirdetés

A fejlesztések előkészítése mellett azonban a kapcsolódó regressziós tesztek is jelentős emberi erőforrásokat kötnek le, miközben eredményességük - a hibázás kockázata miatt - legalábbis kétséges. Megoldást a tesztek automatizálása ad, de belevágni csak szakértővel szabad.

A digitális átalakulás nagyobb sebességre kapcsolt a járványhelyzetben, még a korábban személyes kiszolgálásra építő vállalatok is virtuális élményeket fejlesztenek, az üzleti modellek átalakulnak, a digitális csatornák előtérbe kerülnek, és az üzlet mindinkább adatvezérelt, automatizált működésre vált. Az IT-szolgáltatások iránti kereslet rohamosan nő, miközben az erőforrások korlátozottak.

Mind gyakrabban szembesülnek az ebből fakadó problémával a nagyvállalatok az új fejlesztések által érintett, meglévő szoftveres képességek regressziós tesztelésekor is. A megoldásról Kreisz Józsefet, az L&P Solutions Kft. tesztmenedzserét és tesztelésikompetencia-vezetőjét kérdeztük, aki Nincs idő hibázni címmel ebben a témában fog előadást tartani december 9-én, az IIR Hungary Szofvertesztelés 2021 konferenciáján.

Computerworld: Miért szabadulnának a nagyvállalatok a manuális regressziós tesztelés nyűgétől?

Kreisz József: Folyamatosan piaci lehetőségek után kutatva a nemzetközi nagyvállalatok és cégcsoportok újabb üzleti területekre, piacokra lépnek be, újabb régiókban jelennek meg, szolgáltatásaikat mindig egyre szélesebb körben, további célcsoportokban igyekeznek értékesíteni. Minthogy szervezetként ezek a cégek a nagy konténerszállító hajókhoz hasonlóan lassabban manővereznek, agilitásukat fejlesztésekkel, méghozzá számos, párhuzamosan futó ITprojekten keresztül növelik, amelyeken beszállítók népes táborával dolgoznak, így azok hibrid megoldásokhoz vezetnek. A nagyvállalatok informatikai szervezetére mind nagyobb súllyal nehezedik a feladat, hogy ezeket a megoldásokat egységesítse, szabványosítsa a tökéletesebb működéshez. Az új szolgáltatások és szoftveres képességek iránti igényhez hasonlóan így a fejlesztések által érintett, meglévő funkciók regressziós tesztelése iránt is mind nagyobb az igény.

Kiszolgálását azonban egyre inkább nehezíti, hogy a regressziós tesztek elvégzésére a nagyvállalatok jellemzően nem tarthatnak fenn dedikált szervezetet. A feladatot projektszerűen oldják meg, olyan tesztelőkkel, kollégákkal, akiket erre az időre gyakorlatilag elvonnak rendes munkafeladataiktól, mivel az egyes üzleti, IT érintettségű fejlesztési projekten végzett ellenőrzés nem tartozik tevékenységi körükhöz. Kialakul ugyan egy informális csapat, amely alkalmanként összeáll a regressziós tesztelésre, munkáját azonban kevéssé dokumentált módon, így a legtöbbször hiányosan végzi. Megfelelő módszertan és tesztelési kultúra nélkül pedig aligha beszélhetünk az érintett kollégák érdekeltté és érdeklődővé tételéről, a minőségtudatosság fokozásáról, a kompetenciák bővítéséről vagy a meglévő szaktudás hatékony felhasználásáról. Ráadásul a csapat belefásul a tehernek érzett, rutinszerűen végzett tesztelésbe, ezért a hibázás kockázata is egyre nagyobb lesz. Mind több hiba, inkompatibilitás marad észrevétlen, így a vállalatok egyre értelmetlenebb erőforrás-pazarlásként élhetik meg a regressziós tesztelést, amellyel végül teljesen felhagyhatnak, noha ezzel a működésüket támogató szoftverek, rajtuk keresztül pedig a kiszolgálás, az ügyfélélmény minőségét veszélyeztetik.

CW: Hogyan segít ennek elkerülésében a regressziós tesztek automatizálásával a terület szakértője?

Kreisz József: A regressziós tesztek tömeges és eredményes, mégis hatékony elvégzésére egyértelműen az automatizálás ad megoldást. A szervezetet azonban a tesztelés említett módszertani, sőt terminológiai hiányosságai miatt üzleti és informatikai oldalon is fel kell készíteni az automatizálásra, amelyhez mindenképp érdemes a terület szakértőjét segítségül hívni.

Evangelizálással, a koncepció bizonyításával kezdjük a tesztelési kultúra fejlesztését. Az adott nagyvállalat példáján keresztül meggyőzően bemutatjuk, hogy automatizálással a regressziós tesztelés nemcsak felméretezhető a növekvő igényekhez, hanem az ellenőrzés dokumentáltan és következetesen pontos lesz, miközben lényegesen kevesebb erőforrást von el a napi feladatoktól, jelentősen növeli a minőséget és a hatékonyságot is. Miután a vezetőség meggyőződött róla, hogy a regressziós tesztek automatizálása vállalatuknál lehetséges, megvalósítható megoldás, az ismeretterjesztést a manuális tesztelésben részt vevő kollégák körére is kiterjesztjük. Kettős céllal indítjuk ezt a tréninget, egyrészt bemutatjuk, hogy az automatizálás miként változtat a feladatokon, teszi könnyebbé a tesztelők munkáját, másfelől alapismereteket adunk át az induláshoz. A jövőbeni, lehetséges bevezetés sikere szempontjából roppant fontos ebben az esetben is, hogy az automatizációs szoftvermegoldást a beosztottak is elfogadják, akik dolgozni fognak vele.

Ha vezetők és beosztottak egyetértenek abban, hogy a vállalat a regressziós tesztek automatizálásával előreléphet, akkor a döntéshozókat érdekelni fogja a beruházás megtérülése. A ROI kiszámítása szintén komoly hozzáértést és tapasztalatot követel, mivel az egyszeri automatizálás nem automatizálás, a megtérülést csak hosszabb távon lehet mérni, ráadásul többféle költség figyelembe vételével. A ráfordítások egy része például az automatizációs megoldás bevezetésével, a manuális tesztek automatizálásával függ össze, és az automatizáltság arányát, a lefedettséget úgy kell növelni, hogy közben a kézi tesztesetek száma is folyamatosan növekszik. Ha a regressziós teszt során bebizonyosodik, hogy egy új fejlesztés miatt sérült a meglévő funkcionalitás, akkor magát a tesztesetet is javítani kell, más szóval az automatizált tesztesetek folyamatos karbantartása is költségtényező lesz. Az automatizált teszteket futtató informatikai környezet felállítása és üzemeltetése további ráfordítást feltételez, beleértve mindebbe az emberi munkaerő, a felhasznált munkaórák költségét is.

A megtérülés számításakor nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy a tesztesetek automatizálásával a vállalat rendszereinek, szolgáltatásainak minőségét, használhatóságát növeli, amit továbbad ügyfeleinek, azaz üzleti értéket termet. Mindennek számszerűsítését iparági referenciaértékekkel és jó gyakorlattal is segítjük, így a vállalatoknak, amelyeknél PoC projektet indítunk, három hónap átfutással adatokkal szolgálunk a tesztautomatizálás megtérüléséről.

CW: A problémához hasonlóan a megoldás is elég összetettnek tűnik. Várható, hogy egy nap a nagyvállalatok átfogó, mindent egyben tartalmazó, menedzselt szolgáltatásként is elérhetik a regressziós tesztek automatizálását?

Kreisz József: Roppant nehéz, de releváns a kérdés. Ha a nagyvállalatok, vállalatcsoportok szervezetén belül szolgáltatóként tekintünk az IT területre, akkor a minőségbiztosításnak is egyértelműen helye van a szolgáltatáspalettán. Az új képességek fejlesztésére induló projektek új teszteseteket hoznak létre, amelyek első körben, alacsonyabb szinten még nem automatizáltak. A munka későbbi szakaszában, az érintett, meglévő funkciók ellenőrzéséhez azonban a projekt, saját költségkeretének terhére, kérheti az ilyen regressziós tesztek automatizálását - illetve a már automatizált tesztek futtatását - szolgáltatásként az IT szervezettől.

Az automatizált tesztek futtatásával és az eredmények kiértékelésével az üzleti területeken dolgozó, megfelelő tréninggel felkészített kollégák bízhatók meg. A tesztautomatizálás nagyvállalati vagy csoportszintű szolgáltatássá tételéhez azonban valamilyen mértékű dedikáció mindenképp szükséges. Lehet ez egyetlen, teljes munkaidőben a tesztek automatizálásával foglalkozó szakember, aki a változó projektigényeknek megfelelően csapatokat hoz létre maga körül az érintett területeken. A tesztautomatizálást mint szolgáltatást a vállalat annál inkább dobozból kivehetővé teheti, minél inkább megengedheti magának a szükséges emberi erőforrás teljes munkaidős dedikálását, de ez nem csupán a pénzügyi lehetőségeken, hanem vállalati kultúrán is múlik.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.