A BPM-eszközöktől a vállalatok ma már elvárják, hogy az üzleti folyamatok modellezésén túl a folyamatok szimulációjához, teljesítményük méréséhez és költségeik kiszámításához is támogatást adjanak, csakúgy, mint a folyamatmodellek csoportmunka keretében történő megosztásához, a törvényi megfelelőség biztosításához.
A sokrétűbbé váló igényekre válaszolva a BPM-szállítók újabb modulokkal bővítették átfogó eszközkínálatukat, míg a nagy IT-cégek BPM-funkciókat fejlesztettek, ilyen eszközöket vásároltak vagy adtak más módon saját alkalmazásplatformjukhoz. Az Oracle például az IDS Scheer ARIS eszközeit licenceli és kínálja BPM Suite megoldásában.
- Az IT cégek által adott BPM-funkcionalitás, -eszköztámogatás mellől azonban hiányzik az a BPM-módszertan, amely a folyamatmenedzsment területére szakosodott szállítók megoldásainak szerves része - mutatott rá Illés József, az IDS Scheer Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója. - Ilyen módszertan hiányában a vállalatok sok esetben nem használják a valamely alkalmazásplatform részeként, úgymond ingyenesen megkapott BPM-funkciókat.
Éppen ezért az IDS Scheer ARIS Value Engineering (AVE) módszertanát átfogó BPM-megoldásának alapjává tette, és ehhez fejlesztette az ARIS Platformot alkotó folyamatmenedzsment eszközeit - amelyeket a Gartner idén februárban közzétett Mágikus Négyzete a piacvezető megoldások közé sorol (Magic Quadrant for Business Process Analysis Tools).
Az AVE módszertan az üzleti folyamatokat azok teljes életciklusán keresztül menedzseli. Megmutatja, hogy a folyamatok stratégiai kigondolását, megtervezését és bevezetését követően üzemeltetésükhöz a megfelelő irányítási környezetet is szükséges kialakítani, monitorozni és mérni kell őket, mert ez teremti meg az optimalizálás lehetőségét. Mindebben kulcsfontosságú az IT és az üzleti oldal eredményes együttműködése. A módszertan arra is rávilágít, hogy ezt az együttműködést mint folyamatot szintén célszerű szabványosítani, megfelelő eszközökkel és minőségbiztosítással is támogatni.
- AVE módszertanunk fejlesztésében kiemelt szerepet töltenek be azok az iparági referenciamodellek, amelyek sok száz megvalósított BPM-projektünk tapasztalatait hasznosítva hatékonyabbá teszik a folyamatok és IT-támogatásuk kialakítását, üzemeltetését - emelte ki Illés József. - Az ITIL v3-as verziójára is készítettünk ilyen referenciamodellt, amely nagyban megkönnyíti annak feltárását és megértését, hogy az informatika milyen szolgáltatásokat ad az üzletnek egy vállalatnál, továbbá folyamatalapú megközelítéssel segít az optimalizálást és átalakítást igénylő területek azonosításában, a folyamatgazdai hierarchia, az irányítási környezet kialakításában.
Egy ilyen módszertanra és átfogó eszköztámogatásra épülő BPM-megoldás segítségével a vállalat az ügyféligények regisztrálásától azok lefedéséig pontosan feltérképezheti és dokumentálhatja az értékláncot alkotó folyamatokat. Így az optimalizálás lehetőségeit is aktívan keresheti és könnyebben azonosíthatja, továbbá a szervezeten belüli és azon kívüli változásokra is gyorsabban reagálhat. A változásokhoz hasonlóan a működést érintő kockázatokat is hatékonyabban kezelheti, elkerülheti a túlköltést anélkül, hogy veszélyeztetné a szolgáltatások színvonalát. Az IDS Scheer Hungária például az Erste Banknál valósított meg ilyen folyamatalapú kockázatkezelő és kontroll rendszert.
(Cikkünk a Computerworld hetilap aktuális mellékletében jelent meg.)