Napjainkra a vállalkozásoknak egyre inkább szembesülniük kell a gazdasági és piaci környezet változásaival, és a felmerülő üzleti igényeket rugalmasan és folyamatosan kell követniük. A sikeres és hatékony működéshez - mind a vállalatirányítás, mind pedig az IT-üzemeltetés és fejlesztés területén - jelentős mértékben hozzájárul a vezetők felkészültsége. Ezeknek az ismereteknek a megszerzésére ma már többféle képzés biztosított. Napjaink slágertémái többek között az ITIL, a kockázatmenedzsment, a minőségbiztosítás és az információvédelem.
- Nagyobb ügyfeleink az esetek 30-40 százalékában már a testre szabott megoldást választják a katalógusban elérhető tanfolyamokkal szemben - mondta Kovács Zoltán, a Számalk oktatás-fejlesztési igazgatója. - A testre szabott oktatási megoldások, amelyek kialakításánál tanácsadóként is közreműködünk, költséghatékonyabbak és kevesebb időre vonják el az alkalmazottakat a munkától.
Ez a trend a gyártó-, illetve technológiaspecifikus képzések és az IT-vezetői tréningek vonatkozásában egyaránt tapasztalható. Az ITIL v3-as verziójának két évvel ezelőtti megjelenése az IT-vezetői tréningek keresettségét növelte. Ezek esetében a kereslet 2008-ban csúcsosodott ki, majd a rá következő évben visszaesett, hogy idén ismét lendületet vegyen. Ennek hátterében egyértelműen a gazdasági válság áll.
A vállalatok ma 30-50 százalékkal kevesebbet tudnak oktatásra költeni, ezért mi is olyan konstrukciókat alakítunk ki, amelyek még jobban alkalmazkodnak a megváltozott igényekhez - mondta Simon Ferenc (képünkön), a Számalk IT-oktatási termékmenedzsere. - A gazdasági válság hatására azonban a működés hatékonyságát növelő, a költségcsökkentést segítő megoldások iránt nőtt az érdeklődés, ami az ilyen megoldások alkalmazásához fűződő oktatásra is pozitívan hat vissza. Erre az egyik legjobb példát az IT-menedzsmentmegoldások adják.
Az ITIL-nek része többek között a pénzügyi menedzsment is, amellyel a vállalatok csak most kezdenek foglalkozni az IT-költségek kontextusában, pedig ezzel azonosíthatják azokat a szükségtelen kiadásokat, amelyek fölött eddig átsiklottak - mondta Csővári Ferenc, a BISS Kft. tanácsadója, aki a Számalk IT-vezetői tréningjeit tartja. - Ugyanilyen fontos területté vált a kockázatmenedzsment. Egy vállalat nem akkor jár el helyesen, ha a kockázatok kiiktatása végett minden szolgáltatás rendelkezésre állását maximalizálja, így generálva óriási többletköltséget, hanem ha azonosítja a folyamatait, és meghatározza az ezekhez tartozó valós, üzletileg alátámasztott rendelkezésre állási szinteket. A tréningeken az IT-vezetők megtanulhatják, miként végezzenek ?üzletközpontú" kockázatelemzést, és az eredmények függvényében hogyan optimalizálják a szolgáltatási szinteket, ezzel együtt a vállalat IT-ráfordításait.
Még érdekesebbé válik a felállás, amikor a vállalat külső szolgáltatótól vesz igénybe szolgáltatásokat. Jelenleg az informatikában nem terjedt el igazán az informatikai szolgáltatók auditálása. Ezeket a beszállítófelügyeleti technikákat jellemzően még csak nagyvállalatok alkalmazzák, pedig ez mind a megrendelő, mind a szállító érdeke lenne - és ez nemcsak az elszámoltatást jelenti, hanem az együttműködést is.
- Az ITIL részét képezi a szolgáltatók és beszállítók menedzsmentje, amely felkészíti a vállalatot arra, hogy a külső szolgáltatóktól igénybe vett szolgáltatások, kihelyezett folyamatok kapcsán felmerülő kockázatokat is eredményesen kezelje, például a szállítók partnerként való kezelésén keresztül is - fejtette ki Csővári Ferenc. - Ez a rendszerfejlesztés minőségbiztosításának témaköre, amelyben szintén kínálunk képzéseket.
Az IT-vezetői tréningekre jelenleg elsősorban az informatikai osztályok menedzserei ülnek be, de hatékony lenne az üzleti vezetőket, valamint az IT-vezetők irányítása alatt dolgozó üzemeltetőket is bevonni. Az említett területeken, végső soron a hatékony és megbízható működésben, az optimális költségszint elérésében a vállalat akkor lehet a legeredményesebb, ha az érintett felek egymás közti kommunikációja gördülékeny, mert ugyanazt a nyelvet beszélik.
- A stratégiai IT-menedzsment szemlélet és gyakorlat, az ezt szolgáló kommunikáció és együttműködés kialakítását célzó soft-skills tréningek mellett fontos az üzemeltetők számára a gyakorlati IT-képzéseken való részvétel is. Ami a képzések tartalmát illeti, az üzemeltetés terén folyamatosan nagy érdeklődés mutatkozik a szerver operációs rendszerek, hálózatok, az adatbázis-kezelés és üzleti intelligencia témaköre iránt. - mondta Simon Ferenc. - A Számalk Zrt. az IT- és IT-vezetőképzések egyik legszélesebb portfólióját kínálja. A gyakorlati képzésekhez a legfejlettebb infrastruktúrát, szerverparkot és több mint 120 virtualizációra is alkalmas hallgatói gépet biztosít. Figyelemre méltó módon a tantermi környezet egy részét ki tudja telepíteni, vagy elérhetővé tudja tenni a vállalatok számára, így helyszíntől függetlenül ugyanazt a magas technológiai színvonalat biztosítja.
Ez is mutatja, hogy a technológiák, amelyek az IT-képzéseken keresztül elsajátíthatók, a képzés folyamatát is átalakítják, lehetővé téve, hogy az költséghatékony módon, rugalmasan, ugyanakkor a magas szolgáltatási szint megtartásával illeszkedjen a mindenkori igényekhez.