Sokdimenziós a téma, minket különösen izgat, hiszen a mi digitális tartalmainkat is különféle eszközökön fogyasztja olvasóink örvendetesen növekvő tábora. És ahogyan ebben a digitális világban megszokott, a változás az, ami a leginkább jellemzi olvasóink, látogatóink eszközhasználati szokásait.
A nemzetközi kutatások érdekesebb eredményei között találtam egy olyat, amely azt mutatja, hogy munkanapon, a különböző napszakokban melyik eszközt használják inkább az emberek a digitális tartalmak (és szolgáltatások) fogyasztására. A SmartInsights idézi a comScore amerikai médiafogyasztás-mérő és -elemző cég kutatását, amely szerint reggel és este a felhasználók inkább a mobileszközöket, okostelefont, tabletet részesítik előnyben, napközben, tehát a szokásos munkaidőben viszont a desktopokon, vagyis asztali gépeken és/vagy noteszgépeken keresik, nézik, olvassák inkább a digitális tartalmakat.
Bevezetőm első mondatának nem mondanak ellent az előbbi bekezdésben foglaltak, annak értelmezését viszont kétségtelenül árnyalják. A munkanap során mind a három eszközt folyamatosan használják az emberek, de változik, hogy melyik a domináns, attól függően, hogy a reggelt (ekkor az okosmobil), a nappali munkaidőt (ekkor a desktop) vagy az estét (ekkor a tablet) vizsgáljuk. Ebben az összefüggésben benne van a hely (hol, milyen szituációban, helyzetben) és implicite a tartalom típusa, valamint ugyancsak beleértendően a felhasználó tartalom-fogyasztásra rendelkezésre álló ideje is. A felhasználónak napközben a munkahelyén nagy valószínűséggel nincs ideje/alkalma, teszem azt, szórakoztató képeket vagy videókat nézni, ellenben az estéjét feldobhatja ilyesmivel.
A technológia mind a három szóban forgó teremtményének lehet és van tehát szerepe a digitális tartalmakkal táplálkozásunkban, amiből sok minden következhet, attól függően, hogy e tényre milyen szemszögből tekintünk. Például az okos online marketinges arra következtethet, hogy érdemes online kampányait mindhárom eszközre optimalizálva futtatni.
Ami a mi Computerworldünket, annak is az online változatát, a computerworld.hu-t illeti, úgy gondoljuk, hogy felépítése, struktúrája, szerkesztése és napi működtetése kell, hogy illeszkedjen a felhasználók eszközhasználati szokásaihoz (is).
A fentiekből világosan következik számunkra, hogy az okostelefon használatának előretöréséből hiba volna azt a következtetést levonni, hogy a látogatóink a nagyobb lélegzetvételű, mélyre fúró, elemző cikkeket hanyagolják vagy hanyagolni fogják, mondván: a mobiltelefon nem a legkényelmesebb eszköz ilyesfajta tartalmak befogadásához. A mi közönségünk b2b, tehát munkájából fakadóan, feladataiból adódóan érdeklődik tartalmaink iránt, inspirációt, ötleteket, információkat, tényeket merít innen döntései kialakításához és meghozatalához, következésképpen biztosra vehető, hogy desktopon is felkeres bennünket, ami alkalmas a hosszabb írások olvasására.
Figyelemre méltó nálunk az eszközhasználat változásának mértéke és sebessége. Idén júniusban, amikor is csaknem 50 százalékkal több volt a computerworld.hu munkameneteinek száma, mint tavaly ilyenkor (történetünk legnagyobb látogatói forgalmát értük el), a Google Analytics szerint a munkamenetek 55,09 százalékát produkálták felhasználóink desktopon, 38,61 százalékát okosmobilon és 6,3 százalékát tableten. Tavalyról idén júniusra 151,47 százalékkal nőtt az okosmobilos munkamenetek száma, a tabletes munkamenetek számának növekedése csaknem azonos a teljes növekedéssel: a bővülés itt 48,37 százalékos.
A mi szemszögünkből tekintve az eszközhasználati szokások változására, elsőre az jut az eszembe, hogy éppen ez a szüntelen formálódás, revolúciókkal tűzdelt evolúció teszi oly' izgalmassá, megunhatatlanná munkánkat.