Az elsüllyedt szuperjacht építője, amelynek tulajdonosa a brit milliárdos Mike Lynch volt, aki hat társával együtt meghalt, miután a hajó a hét elején elsüllyedt, "hibák végtelen láncolatát" okolja a tengeri katasztrófáért.
A brit zászló alatt közlekedő 184 láb hosszú Bayesian-t 2008-ban építette az olasz Perini Navi, és a megfelelő eljárások betartása esetén "elsüllyeszthetetlennek" kellett volna lennie - állítja Giovanni Costantino, a jachtgyártót tulajdonló olasz Sea Group vezérigazgatója.
"Minden, amit tettek, hibák nagyon hosszú sorozatát tárja fel" - mondta Costantino a Corriere della Sera olasz napilapnak adott interjújában, amelyet a People is lehozott. "Az embereknek nem lett volna szabad a kabinokban lenniük, a hajónak nem lett volna szabad horgonyoznia. Ráadásul, miért nem tudott a legénység a közeledő viharról?"
A hajótöréssel kapcsolatos vizsgálat jelenleg is tart. A CNN szerint úgy vélik, hogy egy kisebb víztölcsér, vagy vízi tornádó csapott le a hajóra, amikor az a szicíliai Porticello partjainál horgonyzott helyi idő szerint hétfőn hajnali 5 óra körül.
Valamikor a heves széllökések után a hajó toronymagas árbóca - a világ második legmagasabb alumínium árbóca - kettétört, majd a hajó felborult és elsüllyedt 22 emberrel a fedélzetén.
Costantino azt állítja, hogy a személyzetnek és az utasoknak előre kellett volna számítaniuk a viharos körülményekre.
"A túlélők abszurd dologról számoltak be, nevezetesen arról, hogy a vihar váratlanul, hirtelen jött" - mondta az interjúban a People szerint. "Ez nem igaz. Minden előre látható volt. Itt vannak előttem az időjárási térképek. Semmi sem jött hirtelen".
"Vajon miért nem volt kint egy porticellói halász sem azon az éjszakán? Még egy halász is figyeli az időjárási viszonyokat, egy hajó pedig nem? A vihar teljesen jól kivehető volt az összes időjárási térképen."
A hibasorozat itt még nem ért véget Costantino szerint, aki az interjúban azt mondta, hogy "nulla kockázat" lett volna, ha a megfelelő manővereket végrehajtják.
Szerinte a kapitánynak és a legénységnek be kellett volna kapcsolnia a motort, fel kellett volna emelnie a horgonyt, szélbe kellett volna kormányoznia a hajót a nagyobb stabilitás érdekében, miközben az utasoknak a fedélzethez közel kellett volna tartózkodniuk.
Egy másik elővigyázatossági intézkedés az összes ajtó és nyílás bezárása lett volna a hajó oldalán és a tatján. Costantino azt állította, hogy a Bayesian 75 fokos dőlésszöget tudott elérni anélkül, hogy felborult volna, így nem kellett volna elsüllyednie. De ha minden nyitva maradt, a hajó túl gyorsan megtelt vízzel.
Jelen állás szerint nem világos, hogy hány ilyen intézkedést hajtottak végre. A hajó kapitánya, James Cutfield túlélte a megpróbáltatásokat, a hatóságok kihallgatták, de nem nyilatkozott a médiának.
Érdemes megjegyezni, hogy Costantino érvei úgy is felfoghatók, mintha megpróbálná felmenteni a cégét az ügyben. Mindezek mellett a Bayesian méretének és hírnevének megfelelő hajó elsüllyedésének gyorsasága megdöbbentette a szakembereket és a nyomozókat, akik próbálják megérteni, hogy a legénység nagy része miért élte túl, míg a hat utas miért halt meg.