A Budapesti Gazdasági Egyetemet váratlanul, de felkészülten érte a járványhelyzet, így a digitális távoktatásra gyorsan át tudtak állni, köszönhetően a gyors vezetői intézkedéseknek, az oktató és nem oktató munkatársak összefogásának és rugalmasságának, valamint a tudatos digitális fejlesztéseknek, mondja elöljáróban a kancellár.
Computerworld: Hogyan sikerült a rendkívül rapid átállás, milyen alapokra tudtak építkezni?
Dietz Ferenc: Sokat jelentett, hogy munkatársaink és hallgatóink 2015 óta egyaránt használják a Microsoft Office365 szolgáltatásait. Számos kurzusunk eddig is "blended learning" rendszerben folyt, oktatóink többsége rutinos a modern technikák alkalmazásában. Az e-learning kereteit nálunk a CooSpace és a Moodle LMS rendszerek biztosítják, amelyeket az oktatás teljes területén használunk tartalommegosztásra, csoportmunkára és elektronikus vizsgáztatásra egyaránt. Már korábban is alkalmaztunk interaktív megoldásokat az előadások során (kahoot, moodle quiz), és online kommunikációs eszközöket (Goto Webinar) az élő közvetítésekhez, azok rögzítéséhez és megosztásához. A BGE-n oktatásmódszertani központ is működik, amely most is útmutatókat és ajánlásokat tett közzé, illetve képzésekkel és online tanácsadással állt a kollégák rendelkezésére.
Dietz Ferenc kancellár, BGE
CW: Tervezik-e, hogy később is megőrzik a távoktatás egyes elemeit?
DF: Már elkezdtük az eddigi tapasztalatok összegzését, amelybe a hallgatókat is bevonjuk. Meggyőződésem, ahogy a gazdaság, úgy a felsőoktatás sem lesz ugyanolyan a járvány után, mint amilyen előtte volt, mindez azonban fejlődési lehetőség is számunkra. Ennek jegyében vizsgáljuk most meghozott intézkedéseink későbbi alkalmazhatóságát, erősíteni kívánjuk az integrációt az adminisztratív és a digitális oktatást támogató rendszereink között a folyamatok automatizálása és gyorsítása érdekében, de egyúttal az otthoni munkavégzés vonatkozásában is tervezzük az újonnan bevezetett eszközök további használatát.
CW: Az évzáró vizsgákat a fizikai vagy a virtuális térben fogják megtartani?
DF: Számunkra továbbra is elsődleges szempont hallgatóink és munkatársaink biztonsága, a kockázatok minimalizálása, így ebben a félévben már minden vizsgát online formában tartunk meg. A szóbeli vizsgákat a Microsoft Teams rendszerében szervezzük, míg az írásbeliket a Coospace és a Moodle rendszereken keresztül bonyolítjuk le. Azoknak a hallgatóinknak, akik nem rendelkeznek az online vizsgázáshoz szükséges technikai feltételekkel, megszervezzük a záróvizsgát az egyetemen, de ez csak a záróvizsgák esetében és csak kivételesen érvényes.
CW: Házon belüli informatikus csapat gondoskodik a digitális megoldásokról, vagy külső partnerrel szerződnek a fejlesztésekre?
DF: A BGE IT-csapata az egyetem digitális életének és fejlesztéseinek motorja. A digitális távoktatás kapcsán kiemelt szerep hárult rájuk. Jelenleg is folyamatos támogatást nyújtanak az egyetem falai között és a home office-ban dolgozó oktató, kutató és nem oktató kollégáknak egyaránt. A hallgatói ügyintézésben alkalmazott online megoldásainkkal kapcsolatban is pozitív visszajelzéseket kaptunk.
Az informatika területén több piaci szereplővel is együttműködünk. A közelmúltban vezettük be a Microsoft Azure-alapú felhőszolgáltatásokat az üzemeltetés támogatásához, és több munkatársunk részt vesz a Microsoft AI Schoolban. Hallgatóink a tanulmányaik során találkoznak az SAS adatbányászati, adatvizualizációs eszközeivel, az IBM DB2 adatbázis-kezelő és SPSS Modeler statisztikai, Cognos Analytics és Watson Studio platformjaival, továbbá az SAP földi és felhős megoldásival, turisztikai és vendéglátás területeken pedig az Oracle OPERA, a Flexys és Nutricomp rendszerekkel.
CW: Milyen digitális jövőkép mentén haladnak a fejlesztések: saját szerverparkban vagy a felhőben gondolkodnak inkább?
DF: Tudatosan, digitális stratégiával készülünk a jövő oktatási és kutatási kihívásaira. Kevert megoldásban gondolkodunk. A publikus felhőszolgáltatások által kínált előnyöket, mint a tervezhetőséget, skálázhatóságot vagy a gyors módosítási lehetőségeket széleskörűen kívánjuk használni, ahogy a földi környezet gyors kiszolgálásához az egyetem adatközpontjában létrehozott privát felhőmegoldásokat is. Vizsgáljuk a mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségeit mind az oktatásban, mind az intézmény működtetésében. A hallgatói ügyintézés színvonalának növelése érdekében jelenleg is fejlesztjük az ügyfélhívó rendszerünket, valamint a ChatBot bevezetését is tervezzük.