Sikeresen lezárult a nyolcadik Digitális Témahét 2022/2023-as tanévi programja, amelyben több mint 800 iskola és 120 ezer diák vett részt - jelentették be kedden a Digitális Témahét ünnepélyes díjátadóján Budapesten. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár beszédében kiemelte: a magyar háztartások több mint 90 százalékában van szélessávú internetkapcsolat, mobilinternet pedig csaknem mindenhol. Ezt egészíti majd ki az az uniós projekt, amelyben ötödiktől tizenkettedik osztályig mindenkinek biztosítanak eszközt - az uniós viták lezárultával.
Mint kiderült, mindennapossá vált a digitális és okoseszközök használata és a pedagógusok körében is 100 százalék azok aránya, akik a digitális oktatásban tapasztalattal rendelkeznek. A létrejött Kréta-rendszer korábban csak álom volt, az egységes rendszer támogatja az oktatói munkát, a tudásmegosztást, és nemzeti fejlesztés eredménye - mondta. A kompetenciamérések digitalizációja is megtörtént, amit jelentős előrelépésnek nevezett, ennek adatbázisából komoly tudásra lehet szert tenni. A további eredmények között említette, hogy a központi tartalomszolgáltatásban létrejött a nemzeti köznevelési portál, ahol megjelentek az okostankönyvek, a tankönyvkatalóguson a teljes állami tankönyvportfólió digitálisan elérhető, ingyenesen hozzáférhető.
Maruzsa Zoltán szerint a hagyományos iskolai oktatást fenn kell tartani, ameddig csak lehetséges, a gyerekeknek iskolapadba kell ülniük, kell, hogy "együtt tudjuk őket nevelni" - fogalmazott. Ugyanakkor a jövő oktatása digitálisabb, mint a jelené. Utalt arra, hogy a digitális fejlődésnek apró szelete a Digitális Témahét, aminek óriási jelentősége volt abban, hogy a járvány következtében sikerrel be lehetett vezetni a digitális tanrendet.
Gáncs Kristóf, az Ökumenikus Segélyszervezet elnökigazgató-helyettese az eseményen kiemelte: a segélyszervezet munkájának fókuszában minden területen az esélyteremtés áll. Hozzátette: nincs esélyteremtés képzés és oktatás nélkül, mint ahogy azt is, hogy nincs sem képzés, sem oktatás digitalizáció nélkül. Amikor létrehozták az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítványt, annak zászlójára tűzték a digitális írástudás fejlesztését, a digitális biztonságot és a digitális esélyteremtés témáját is, majd örömmel vállalták a Digitális Témahét koordinációját.
A szervezők közölték: a Digitális Témahét az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) kezdeményezésére a 2015/2016-os tanévben indult. Az idei Digitális Témahét kiemelt témái a digitális állampolgárság, a digitalizáció jelene és jövője, a technológia eszközei és alkalmazásai, az algoritmikus gondolkodás és programozás mint az alkotás eszközei, illetve a digitális biztonság és digitális esélyteremtés voltak, de a pedagógusok szabadon választhattak egyéb, a tantervhez illeszkedő projekttémákat is. Ehhez a szervezők támogatást biztosítottak a Projektpedagógia digitális eszközökkel című ingyenes, pedagógiai-módszertani kézikönyv megjelentetésével, 26 szakmai webinárium megszervezésével, illetve a Digitális Témahét YouTube-csatornáján közzétett immár közel 300 online előadással. A nyolcadik Digitális Témahét pályázati kiírása minden korábbinál több kategóriában és az eddigi legnagyobb, több mint 7 millió forint értékben kínált nyereményeket az intézményi és pedagógus pályázók számára: az intézmények 4, a pedagógusok további 2 kategóriában pályázhattak. A támogató szakmai partnerek további 7 kategóriában írtak ki pályázatot különdíjakra. A szakmai zsűri döntése értelmében közel 40 pályázó pedagógus és intézmény részesült értékes nyereményekben.
A témahét kiemelt szakmai partnerei a Trax Retail, a Vodafone Magyarország Alapítvány, a MotiMore, a Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkárság, a 4iG Nyrt., a Redmenta, a Mobilis Interaktív Élményközpont, az Edtech Magyarország, a Vígvári Rendszerház, az eTwinning Magyarország Szolgáltatópont voltak.