A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal idén is közzétette a technikumok rangsorát, amelyben a Debreceni Szakképzési Centrum (DSzC) négy intézménye is előkelő helyen szerepelt. Pósán László Debrecenben tartott sajtótájékoztatóján kiemelte, hogy az értékelési módszertan túlzottan a közismereti és szakmai tárgyak teljesítményére koncentrál, miközben nem veszi figyelembe azokat az innovatív oktatási modelleket és partnerkapcsolatokat, amelyek a reálgazdaság igényeihez igazodnak.
Pósán példaként említette, hogy a BMW autógyártásra épített képzése Debrecenben, a Mercedes kecskeméti programjai, vagy a BYD autógyár szegedi tervei jelentősen befolyásolják a helyi szakképzés irányát. Ezek azonban a jelenlegi rangsorokban nem jelennek meg, pedig ezek az együttműködések a szakképzés korszerűségét és relevanciáját jelzik.
Szilágyi Sándor, a DSzC főigazgatója hangsúlyozta, hogy hat debreceni technikum közül négy került be az országos TOP 100-as listába, köztük a 4. helyen végzett Brassai Sámuel műszaki technikum. Ez az intézmény volt az első, amelynek tanulói bekapcsolódhattak a BMW autógyár saját képzési programjába.
A Bethlen Gábor közgazdasági technikum, a vegyipari technikum és a Mechwart András gépipari és informatikai technikum szintén kiemelkedő teljesítményt nyújtott, ahol okleveles technikusokat képeznek a Debreceni Egyetemmel együttműködésben, így a tanulók jelentős része folytatja tanulmányait a felsőoktatásban.
Tirpák Zsolt, a DSzC kancellárja szerint az oktatási központ 11 intézményében több mint 13 ezer diák vesz részt szakképzésben, és a régió egyre szélesebb területéről érkeznek tanulók. Az idei évben 88 felzárkóztató képzést indítottak, amelyeken több mint ezer fő vett részt.
Külön figyelmet fordítottak a hátrányos helyzetű diákok támogatására is: az esélyteremtő mentorprogram keretében 200 oktató segítette 800 diák előrehaladását. Pályaorientációs és karriertámogató programjaikkal pedig csaknem 15 ezer főt értek el.
A DSzC a következő évben is jelentős fejlesztéseket tervez. Debrecenben hamarosan átadják a gépipari innovációs központot, valamint elkészült az autószerelő-képzéshez kapcsolódó modern szerviz műhely is, amely gyakorlati oktatást biztosít a tanulók számára.
Pósán László és a DSzC vezetői egyetértettek abban, hogy a technikumok rangsorolásának továbbfejlesztése elengedhetetlen ahhoz, hogy az oktatási rendszert a gazdasági igényekhez jobban igazítsák. Az intézmények gazdasági szereplőkkel való együttműködése, az innováció és a tanulók gyakorlati tapasztalatai kulcsfontosságúak a szakképzés fejlődése szempontjából.