Hirdetés
. Hirdetés

Saját AI-t kapnak a kis-és középvállalkozások

|

Végre a hazai kis-és középvállalkozások is haszonélvezői lehetnek az AI-forradalomnak: a fejlesztőkből, AI-szakértőkből, és reklámügynökségi szakemberekből álló Think AI csapata megtalálta annak a módját, hogyan teheti a vállalati folyamatok szerves részévé a mesterséges intelligenciát anélkül, hogy a kkv-knál bárkinek is promptolnia kellene hozzá.

Hirdetés

A mesterséges intelligencia eddig csak a nagyvállalatok kiváltsága volt, akik már jelen pillanatban is komoly lépéseket tesznek annak érdekében, hogy kiaknázzák a technológiában rejlő lehetőségeket. Ha a hazai kis-és középvállalkozások nem követik nagyon gyorsan a példájukat, félő, hogy rövid időn belül behozhatatlan hátrányba kerülnek. Ez a felismerés késztette a Think AI megálmodóit arra, hogy olyan AI-alapú automatizációkat hozzanak létre a kkv-k számára, melyek a vállalati folyamatok elemi részévé teszik a mesterséges intelligenciát - méghozzá úgy, hogy a cégek dolgozóinak még csak meg sem kell nyitniuk a ChatGPT-t ahhoz, hogy hatékonyabban lássák el feladataikat. Lederer Balázst, a Think AI társalapítóját kérdeztük.

ComputerTrends: Milyen AI-alapú megoldásokat kínálnak a hazai kkv-k számára?
Lederer Balázs: Meglehetősen széles skálán mozgunk, hiszen nincs két ugyanolyan cég, így két ugyanolyan megoldás sem létezik. A működésünk lényege, hogy nem csupán briefek alapján próbálunk valamilyen AI-megoldást, modellt a rendszerbe erőltetni, a szolgáltatásunk része egy több körös mélyinterjú-sorozat, amelynek nyomán igyekszünk mélyen megismerni az ügyfeleink folyamatait, feltárni a fejleszthető területeket, és közösen gondolkodva megoldásokat találni.

CT: Mi indokolta a fejlesztést, milyen problémát azonosítottak ebben a szegmensben?
Lederer Balázs: Nincs jelen az a szakértelem a cégekben, aminek segítségével az AI adta lehetőségeket használatba tudnák venni. Azért kezdtünk el ezzel a területtel foglalkozni, mert egyre több partner állt elő azzal, hogy szeretne folyamatokat automatizálni, optimalizálni az AI segítségével. Amint belekezdtünk, már az első projekteknél láttuk, hogy az AI szinte korlátlan lehetőségeiből ma gyakorlatilag kivétel nélkül minden vállalkozás profitálhat. Az átlag vállalkozó egyelőre ezt fel sem tudja mérni, egész egyszerűen nem tudják a cégvezetők elképzelni, hogy a vállalati folyamataik többsége és itt aláhúznám azt, hogy többsége, ma könnyedén automatizálható, az AI bevonható mind a folyamatokba, mind a munkavégzésbe, és a tervezésbe.

CT: A nagyvállalatok is kiszervezik ezt a területet?
Lederer Balázs: A nagy cégek lassan mozdulnak, a döntéshozatali folyamatok jellemzően összetettek és bürokratikusak. Az AI-ra vonatkozó EU-s szabályozás még képlékeny, így nagyon nehéz úgy rendszert fejleszteni, hogy arról a vállalatok elhiggyék, hosszú távon is jogilag megfelelő módon tudjanak vele működni, így a lehetséges kockázatok elkerülése miatt még kivárnak. A nagyvállalatok vagy felállítanak saját csapatot vagy éppen kiszervezik, mert minden cég vezetősége érzi vagy a kihívást, hogy előre menjen az új technológiák terén vagy a félelmet, hogy lépést kell tartania, nehogy lemaradjon. Ebből adódóan a nagyvállalatok is érdeklődést mutatnak a szolgáltatásunk iránt.

CT: Mi különbözteti meg a Think AI csapatának AI megoldásait a piacon elérhető többi megoldástól?
Lederer Balázs: Bár AI-integrátorként definiáljuk magunkat, a működésünk gyökere nem technológiai, hanem üzleti pedigréből dolgozik. Csapattagjaink nem kizárólag az IT-területéről érkezett szakemberek: a kkv-s működés több területére is megfelelő rálátással rendelkezünk, így az audit során nem csak digitalizációs szemszögből vagyunk képesek megérteni a folyamatokat, hanem üzleti szemszögből is értelmezzük azok jelentőségét. Mondhatjuk úgy is, hogy sokat látott generalisták vagyunk, akiknek nem a mindenáron való AI-integráció a céljuk, hanem az ügyfeleink életének megkönnyítése az AI segítségével.

CT: Milyen szintű testreszabás áll rendelkezésre, hogy megoldásaikat az egyes kkv-k igényeihez igazítsák?
Lederer Balázs: Teljes. Az automatizálandó folyamatokat közösen azonosítjuk és szabjuk testre ügyfeleinkkel. Az első igény sok esetben az AI-ra vonatkozóan fogalmazódik meg, azonban a valóságban ezeknek jelentős része folyamat-automatizálás és részben digitális transzformáció. A könnyebb megértés érdekében fontosnak tartom szétválasztani ezt a három réteget: digitális transzformáció, folyamat-automatizálás, AI. Ezek ebben a sorrendben egymásra épülő rétegek. Ezek ma már minden kkv számára elérhetőek, az egyedi igényekhez tökéletesen igazítható megoldásokról van szó.

Hirdetés

CT: Van már példa arra, hogyan segítettek a kkv-knak a hatékonyság és termelékenység javításában?
Lederer Balázs: A legutóbbit szeretném kiemelni, mert nagyon izgalmas, sok modulból álló automatizáció-sorozatot készítettünk el. Az ügyfelünk egy Németországban működő, kifejezetten a Horeca-szektor takarítási feladatait ellátó, milliárdos árbevételű középvállalat, amely a lehető legrövidebbre akarta fogni a takarításra szánt időt az egyes szállodákban. Egy olyan automatizációt készítettünk számukra, amely a hotelek alaprajzának feltöltését követően, és a szobák állapotának megadása után minden nap automatikusan generál egy útvonaltervet a takarító csapat számára, hogy a lehető leghamarabb végezzenek a munkával és a lehető legkevesebbet kelljen a szobák között mozogniuk. Ezzel körülbelül 25%-nyi kapacitást szabadítottunk fel, melynek köszönhetően a cég munkaerő-bevonás nélkül szerezhet nagyobb piacot. De vezettünk be olyan automatizációt is, kifejezetten vezetői szintre, amely a beérkező levelek alapján automatikusan delegál feladatokat a kollegák számára, és előkészíti a válasz e-maileket. Ezt az asszisztenst én is használom, első kézből tudom, hogy 30%-al kevesebb időt töltök parttalan levelezéssel.

CT: Hogyan érik el, hogy az AI-megoldásaik felhasználóbarátok és könnyen kezelhetőek legyenek a kkv-k alkalmazottai számára?
Lederer Balázs: Nem kell senkinek megtanulnia új szoftvereket használni. Ugyanazt a levelezést vagy vállalatirányítási rendszert, CRM-et használják a kollégák, vagy tovább megyek, ugyanúgy takarítanak, mint korábban. Az automatizálás a háttérben történik. Ha az AI árajánlatokat készít, akkor annyi a teendője a kollégának, hogy az e-maileket ellenőrzi kiküldés előtt, ott és abban a levelező kliensben, amit eddig is használt. A takarító személyzet pedig egész egyszerűen kap egy listát a takarítandó szobák sorrendjéről. Amiatt válik azonnal használható mindenki számára, mert nem igényel betanítást az alkalmazása, hisz nem kell hozzá megtanulni semmi újat.

CT: Milyen stratégiákat alkalmaznak annak érdekében, hogy a kkv-k alkalmazottai körében ösztönözzék a megoldásaik elfogadását és használatát?
Lederer Balázs: Nincs rá szükség, nem kell őket öszönözni, hisz lényegében ugyanazt csinálják, mint korábban, csak a háttérben futó automatizációs folyamatok miatt a teljesítményük lesz hatékonyabb. Illetve bizonyos korábbi feladatok eltűnnek, a dolgozóknak legfeljebb az ellenőrzésekkel kell foglalkozniuk.

CT: Hogyan kezelik az adatvédelemmel és biztonsággal kapcsolatos aggályokat az AI-megoldások megvalósításakor?
Lederer Balázs: Mindig a felhasznált nyelvi modellek adatkezelési irányelveit vesszük alapul, és ezeket építjük be az ügyfeleink adatkezelési gyakorlatába. Technikai oldalról, különösen mivel a client-facing megoldások vannak kisebbségben, a bevett OAuth, illetve encrypted sensitive data megoldások elégségesek.

CT: A nyelvi modellek használata közben mennyire vannak biztonságban az adatok?
Lederer Balázs: A legtöbb nyelvi modell úgy van összerakva, hogy minden rendelkezésükre bocsátott adatból tanuljon. Ha a promptjainkban nem korlátozzuk az adataink felhasználhatóságát, az bekerül egy globális tudásbázisba, ugyan cseppként a tengerbe, de mégiscsak visszakérdezhetővé válik, bár csak részelemeit illetően. Ezt egyrészt lehet korlátozni, másrészt ahol az adatbiztonságra kiemelkedő igény van, ott on premise megoldásokat használunk, lefordítva saját szerveren is lehet nyelvi modelleket futtatni, a PrivateGPT például ilyen, amit így teljesen zárt rendszerben tudunk működtetni, konkrétan fizikailag is elébe menve így az adatainkhoz való bármilyen illetéktelen hozzáférésnek.

CT: Mennyire skálázhatóak az AI-megoldások a kkv-ügyfelek növekedésének és változó igényeinek kielégítésére?
Lederer Balázs: Tökéletesen skálázható gyakorlatilag az összes AI-megoldás. Minden AI felhasználású folyamat-automatizálás esetén használunk a piacon elérhető szoftvermegoldásokat, melyek szinte mindegyike software as a service, vagyis egy előfizetéses szolgáltatás vagy mint az LLM-ek esetében token alapú, amennyit fogyasztunk, annyit kell fizetni. Ezeknek az előfizetési díja jellemzően néhány ezer forintos nagyságrend havi szinten. Vagyis, ha egy cég növekszik és több adatot használ fel egységnyi idő alatt, legfeljebb egy nagyobb csomagra kell váltania, vagy arányosan több tokent fizetnie, ami a kellemes gond kategóriába esik. Vagyis szinte észrevétlenül skálázódik lényegében minden ilyen megoldás.

CT: Testreszabhatók vagy bővíthetők a megoldások, amennyiben a kkv-k bővítik tevékenységüket vagy új piacokra lépnek be?
Lederer Balázs: Teljes mértékben!

CT: Biztosítanak-e képzést és folyamatos támogatást kkv-ügyfeleinek, hogy maximalizálják az AI-megoldások értékét?
Lederer Balázs: Természetesen, az ügynökségi működést szoktuk meg, így igény esetén megállapodás szerint folyamatos partnerségre, együttműködésre is készen állunk.

CT: Milyen tipikus megtérülésre számíthatnak a kkv-k az AI-megoldások bevezetésével?
Lederer Balázs: Területtől függően a kényelmi net-neutraltól kezdve - konzervatív becsléssel - bizonyos területeken akár 50%-os hatékonyságnövelést is el tudunk érni.

CT: Hogyan segítik a kkv-kat az AI-technológiák hatékony kihasználásában, különösen akkor, ha korlátozott tech-szakértelemmel rendelkeznek?
Lederer Balázs: Éppen az az érdekes, hogy a kkv-knak nem kell tech szakértelemmel rendelkezniük ahhoz, hogy ma AI megoldásokat használjanak. Ezt az átalakítást elvégzi helyettük az AI integrátor csapatunk. Alapelvünk, hogy a digitális transzformáció bármely szakaszában lévő cégeknek tudunk segítséget nyújtani. Ahogy korábban már említettem, három egymásra épülő rétegről beszélünk: 1. digitális transzformáció, 2. automatitzálás, 3. AI. Az az egyéni vállalkozó is tud AI-t használni, aki ma is számlatömbből állítja ki a számláit. Egyszerűen csak más a feladat. Akkor is tudunk segíteni, ha a digitális átállás korábbi, alapozó lépéseinél van szükségük segítségre. Az AI kabát olyan, hogy bele sem kell nőni, mert testreszabható.

CT: Hogyan alakítják ki az árképzési és fizetési modelleket, hogy megoldásaik elérhetőek legyenek a korlátozott költségvetéssel rendelkező kkv-k számára?
Lederer Balázs: Alapcsomagunk a business starter kit úgy került kialakításra, hogy tartalmazza az auditot, az oktatási platformhoz való hozzáférést és egy automatizációt. Mivel mi magunk is vállalkozunk, ezért tisztában vagyunk a kkv-k pénzügyi lehetőségeivel, így ezt a csomagot úgy áraztuk be, hogy bármely kkv számára könnyen megfizethető legyen. Fontos, hogy a csomag teljes költségét a benne lévő automatizáció 2-3 hónap alatt vissza tudja termelni, sokszor néhány hét alatt.

CT: Milyen újításokat vagy fejlesztéseket terveznek a jövőben?
Lederer Balázs: Jelenleg a fő fókuszunk az AI alapú automatizáció, de gőzerővel fejlesztjük a Legal Copilot platformunkat: ennek célja, hogy az ügyvédi irodák alkalmazottjai a lehető leghatékonyabban tudjanak eseteket feldolgozni, jogszabályhelyeket és összefüggéseket keresni, mindig a legfrissebb forrásanyagokból, beleértve ebbe a bírósági végzéseket is.

CT: Hogyan képzelik el a mesterséges intelligencia szerepének fejlődését a magyar kkv-k körében, és hogyan tudnak ennek fényében az élvonalban maradni?
Lederer Balázs: Még nagyon gyerekcipőben járunk, nem csak a magyar kkv-k, hanem globálisan mindenhol. Az első lépés mindenképpen az, hogy a kezdeti meglepetésből, hype-ból (és sok esetben csalódásból) felocsúdva a kkv-k megértsék, hogy az MI az nem a ChatGPT, és hogy a nyelvi modellek ereje nem ér véget a szöveggenerálásnál, hanem nagyon komoly üzleti előnyökhöz lehet általa jutni. A jelenleg elérhető technológia már most bőven meghaladta azt a szintet, amelyre egy átlagos kkv-nak szüksége lehet, és nagyon nehéz prognosztizálni, hogy hova tart a technológia. A mesterséges intelligencia óriási piacot teremt, amelynek a folyamatoptimalizálás csak egy szelete; a mi versenyelőnyünk leginkább a multidiszciplináris csapatból fakad; abból, hogy nem szeretnénk "szakbarbárok" lenni, és ez fog bennünket az élvonalban tartani.

CT: Mi az előnye annak, hogy fejlesztőkből, AI-szakértőkből, és reklámügynökségi szakemberekből áll a csapatuk?
Lederer Balázs: Olyan szemléletmódot tudunk adni, amely általában nem jellemző az IT-cégekre: nem csak a technológiai lehetőségeket ismerjük, de érdemben hozzá tudunk szólni az egyes céges folyamatokhoz, hiszen ha éppen nem az AI-integrátori sapkát hordjuk, akkor a más, szerteágazó portfólióban működő vállalkozásainkban megszerzett tudást itt is tudjuk kamatoztatni.

CT: Hisznek abban, hogy az AI nem veszi el az emberek munkáját?
Lederer Balázs: Ez egy örökzöld kérdés. Nem számít, hogy miben hiszünk: a történelemnek van egy olyan furcsa szokása, hogy bármire képes rácáfolni. A személyes véleményem az, hogy igenis lesznek olyan munkák, amelyek megszűnnek, és felelőtlen dolog azt sugallni, hogy ez nem így lesz. Ezzel együtt az adatok egyelőre azt mutatják, hogy kevés munkahelyet szüntetett meg eddig ténylegesen az AI, az ezzel kapcsolatos félelem sokkal nagyobb volt. Abban van felelőssége mindenkinek, aki erről beszél, hogy hogyan keretezi ezt az átalakulást. Ameddig csak parttalan riogatás az egész, addig károsnak gondolom, mert ez már nem az az idő, amikor kalapáccsal és vasvillával le lehet rombolni a gyártósorokat. Egyéni és céges szinten is elengedhetetlen a megfelelő oktatás, hogy az érintettek, akiknek megszűnik a munkaköre, időben tudjanak lépni.

Cikkünk a ComputerTrends magazin 2024. július 10-ei nyomtatott lapszámában jelent meg.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.