Látványosan terjed a mesterséges intelligencia és az adatalapú megoldások alkalmazása a logisztikában. A folyamatban meghatározó szerepet játszott a koronavírus-járvány, illetve az a felhasználói igény, hogy a csomagok minél hamarabb célba érjenek. Ezzel egyidőben a kézbesítések környezeti hatásainak minimalizálása is alapvető követelménnyé vált. A vásárlók számára természetesen meghatározóak a szállítási költségek is. Az utolsó kilométeres házhoz szállítással foglalkozó DODO ezért 2023 őszétől úgynevezett dinamikus árképzést kínál. A logisztikai piacok alakulásáról, a dinamikus árképzésről és az okoslogisztikai szolgáltatásokról Peter Menky, a DODO technológiai-logisztikai vállalat kereskedelmi igazgatója nyilatkozott lapunknak.
Peter Menky: A DODO kutatása szerint - amelyet a BehavioLabs végzett - a magyarországi online vásárlók kiemelten fontos szempontnak tartják a gyors és az aznapi kiszállítás lehetőségét is; 74 százalékuk a gyors házhoz szállítást tartja az egyik legfontosabb tényezőnek az online vásárlások során. A kutatás azt is kimutatta, hogy az alacsony árak és a termékek jó minősége mellett a költségek és a szállítási mód is döntő tényező lehet. A magyar nők több mint fele rendszeresen vásárol online, legtöbbször élelmiszert rendelnek, de a ruházati cikkek, gyógyszerek vagy drogériás termékek online vásárlása is nagyon népszerű. A kutatás az X és Z generációs vásárlók közötti különbségekre is rávilágított; eszerint minél fiatalabbak, annál gyorsabban szeretnék megkapni a rendelésüket. A 18-26 évesek közel fele szakított már meg online vásárlást, mert nem volt elég gyors a kézbesítés.
ComputerTrends: Mi a dinamikus árképzés célja, lényege?
Peter Menky: A dinamikus árazás célja, hogy javítsa az utolsó kilométeres házhoz szállítás hatékonyságát, a kereslet egyenletesebb elosztása által. Automatizált dinamikus árképzési rendszer kifejlesztésén dolgozunk, amely egy gépi tanulási modell eredményeit hasznosítja. Ezt a rendszert úgy tervezték, hogy automatikusan alkalmazkodjon mind a belső paraméterek - például a költségek -, mind a külső tényezők - például a piaci kereslet - változásaihoz. Míg a gépi tanulási modellünket elsősorban a kereslet előrejelzésére használjuk, az árképzési folyamatot teljes mértékben automatizáljuk. Azonban fontos hozzátenni, hogy - különösen a kezdeti időszakban - bizonyos szintű emberi felügyelet is szükséges a pontosság és a hatékonyság biztosítása érdekében. A teljes projekt megvalósítása - a dinamikus árazási módszer kifejlesztésétől az ügyfelek bevonásán át az együttműködésig, valamint a végleges árazási stratégiákba történő integrálásáig - várhatóan néhány hónapot vesz igénybe. Az a tervünk, hogy a dinamikus árazást a DODO minden működési területén bevezessük, kezdve a legerősebb piacunkkal, Csehországgal. Ez a stratégia biztosítja, hogy megtartsuk szolgáltatásaink állandóságát, miközben alkalmazkodunk az egyes piacok egyedi igényeihez és jellemzőihez.
CT: Vannak-e számottevő eltérések a végfelhasználói (fogyasztói) igények között az egyes országokban, ahol a DODO jelen van?
Peter Menky: A Csehországban, Németországban, Szlovákiában és Magyarországon lezajlott átfogó fogyasztói kutatásunk számos konkrét preferenciára és magatartási mintára mutatott rá az egyes piacokon.
Magyarországon a vásárlók jelentős része, 71 százaléka hagyja befejezetlenül a vásárlást a magas szállítási költségek miatt, ami magas árérzékenységről tanúskodik. Emellett a válaszadók 41 százaléka részesíti előnyben a környezetbarát szállítási módot, amely erősen környezettudatos magatartást feltételez. A cseh piacon magas kereslet mutatkozik az aznapi kiszállítás iránt, a vásárlók 54 százaléka preferálja ezt a megoldást. Ennek ellenére csupán 37 százalékuk hajlandó 4,5 eurót vagy többet fizetni a gyorsabb kiszállításért, amely arról árulkodik, hogy a gyorsaság iránti igény nem vonja maga után a fizetési hajlandóságot. A német fogyasztók 77 százaléka preferálja a házhoz vagy irodába szállítást, amely sokkal magasabb arány más országokhoz képest. A környezetbarát szállítási opciók a német piac 56 százalékának fontos szempont, amely erős elköteleződést feltételez a környezetkímélő megoldások iránt. A vizsgált piacok közül a szlovák vásárlók részesítik leginkább előnyben az aznapi és a 90 perces szállítási opciókat, 30 százalékuk szívesebben választja ezt a lehetőséget. Ennek ellenére mindössze a válaszadók 15 százaléka veszi ténylegesen igénybe az aznapi szállítást, amely felveti a további piaci növekedés lehetőségét. A régiók közötti különbségek rámutatnak arra, hogy az e-kereskedelmi és logisztikai stratégiákat egyaránt szükséges az adott piac igényeihez igazítani. Magyarországon a költséghatékony és fenntartható szállítási lehetőségekre kell helyezni a hangsúlyt, míg Csehországban és Szlovákiában az aznapi szállítás iránti igény és a valós igénybevétel közötti szakadék áthidalását érdemes elősegíteni. Németországban a házhoz szállítási preferenciák és környezeti fenntarthatóság iránti igények kielégítése játszik kulcsfontosságú szerepet.
CT: Mi a helyzet a B2B ügyfelekkel?
Peter Menky: Tapasztalataink szerint az egyes országok piacain szembetűnő különbségek mutatkoznak a B2B ügyfelek igényeiben. A nyugat-európai piacokon a vállalkozások ténylegesen fenntartható, környezetbarát szállítási megoldásokat keresnek, így nagy hangsúlyt fektetnek az elektromos flották kiépítésére. Másrészről, a kelet-európai országokban - beleértve Magyarországot és Csehországot is - a fókusz inkább a költséghatékonyságra irányul. Az ügyfelek érzékenyebbek az árakra, és a költséghatékony logisztikai megoldásokat helyezik előtérbe. A két piac szintén különbözik a márkázási módszerek tekintetében. A nyugat-európai piacokon tevékenykedő ügyfelek általában konzervatívabb megközelítést alkalmaznak a szállításhoz használt járművek márkázása terén. Ezzel ellentétben a kelet-európai gyakorlatok rugalmasabbak és kevesebb hangsúlyt fektetnek ezen aspektusokra.
CT: Milyen szerepet szánnak a DODO-nál a mesterséges intelligenciának?
Peter Menky: A mesterséges intelligencia kulcsfontosságú szerepet játszik minden üzletágunkban. Célunk, hogy értelmesen használjuk, főként a hatékonyság növelése és a költségek csökkentése érdekében. Segítségünkre van a szövegírásban, a piackutatásban, a képek generálásában, a projekttervezésben és az Excel feladatokban egyaránt. Ezen felül a DODO-nál kutatás-fejlesztési kezdeményezések is indultak. Általánosságban célunk az, hogy a mesterséges intelligencia a megrendelések paramétereinek előrejelzésével segítse a szállítási kapacitásigények meghatározását. Ilyen paraméter például a csomagok áthaladási ideje, amelyet az ismeretlen tényezők miatt - mint a szállítás sorrendje vagy a csomagok csoportosítása - nem lehet előre pontosan meghatározni. A mesterséges intelligencia segítségünkre lehet a szállítási kapacitások becslésében, a korábbi adatok alapján alkotott modellek által, így ebből maga a rendszer is tanul. Itt van például egy olyan rendelés-előrejelző algoritmus, amely két héttel előre képes megjósolni a rendelések számát és a megrendelt termékek mennyiségét. Ennek bevezetésével a futárok és járművek száma, valamint a kézbesítési útvonalak is hatékonyabban tervezhetővé válnak. Egyre elterjedtebb a fenntartható kézbesítés másik eleme, a zöld járművek használata is.
Tavaly egyedülálló hazai pilotprojekt indult, amelynek célja a termékek drónos kiszállítása. Büszkék vagyunk rá, hogy népes fejlesztői és IT csapattal rendelkezünk házon belül. Ez a társaság vállalatunk legnagyobb részlege, 70 szakembert számlál. Székhelyük a vállalat központjában, Prágában található.