Hatékonyságukat és termelékenységüket növelnék, folyamataikat automatizálnák mesterséges intelligenciával a vállalatok. A vállalati területeken átívelő folyamatok üzleti tartalmat is kezelnek, ezért az ECM megoldások szállítói is fejlett AI képességekkel ruházzák fel megoldásaikat.
Tartalomkereső, kivonatoló, összegző és előállító képességeivel a generatív mesterséges intelligencia az utóbbi egy évben látványosan felgyorsította ezt a fejlődést, amely azonban korántsem nélkülözi az előzményeket - mutatott rá Lázár Péter, a technológiai partnerei között ECM szállítókat is tudó NTT DATA Business Solutions hazai leányvállalatának ECM üzletágvezetője.
- Az Aviator platformját most bejelentő OpenText vállalati szerverkörnyezetben már tíz évvel ezelőtt is a gépi tanulás fejlett képességeivel támogatta a teljes szöveges tartalomkeresést és kivonatolást, amelyek nemcsak a hatékonyságot növelték, hanem a döntéshozást is hathatósan segítették - mondta Lázár Péter. - Nevezhettük volna ezt már akkor is mesterséges intelligenciának, az évtizedek óta fejlődő technológia vállalati alkalmazása senkit sem kellene, hogy ma meglepetésként érjen. Párbeszédalapú kezelőfelületével a generatív AI azonban minden eddiginél hozzáférhetőbbé tette ezeket a képességeket a felhasználók széles körében, és ezzel a vállalati tartalomkezelés történetében is új fejezetet ír.
Kockáztatnak a kivárók
A természetes nyelvi feldolgozás technológiájának köszönhetően az alkalmazottak szóban tehetik fel kérdéseiket, adhatják meg utasításaikat, és a generatív AI a vállalat saját adatuniverzumában keresve pontos válaszokat ad, üzleti tartalmat foglal össze vagy hoz létre, illetve szoftverkódot generál például a folyamatok automatizálásához.
- Kulcsfontosságú, hogy mindez szabályozottan, hozzáférési jogosultságokhoz kötve és biztonságosan történjen, az AI alkalmazása megbízható, transzparens, megmagyarázható, etikus, és a törvényi követelményeknek megfelelő legyen - mondta Lázár Péter. - A vállalatvezetők két nagy tábora ennek láttán eltérő módon reagál az új lehetőségre, illetve kihívásra.
Míg egyik csoportjuk az új technológiák bevezetését kísérő kockázatokat is mérlegelve arra törekszik, hogy az új képességekkel minél előbb a vállalat versenyelőnyét növelje, addig a másik tábor inkább kivár.
- Tapasztalatból úgy ítélhetik, előnyük is származhat abból, ha nem sietnek az első felhasználók közé kerülni - mondta az üzletágvezető. - Ha kísérletezésre, próbaprojektekre nem vonnak el tőle erőforrásokat, akkor az üzlet a bevált technológiák támogatásával is nagyobb eredményeket érhet el. A generatív AI esetében azonban biztos, hogy a halogatást választó vállalatok hamar olyan lemaradásba kerülnek gyorsabban lépő versenytársaikkal szemben, amelyet később már nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem tudnak majd behozni.
AI és ECM a folyamatok automatizálásában
A generatív mesterséges intelligencia színre lépésével az AI fejlődése és térhódítása olyan sebességre váltott, amelyet a vállalatok a technológia alkalmazáshoz szükséges készségek fejlesztésével házon belül sok esetben nem tudnak követni. Még inkább felértékelődik ezért a mesterséges intelligencia fejlesztésében és bevezetésében már kiterjedt kompetenciákkal és tapasztalatokkal bíró partnerek szerepe.
- A Digital Human Platform és az EVA az NTT DATA olyan párbeszédalapú AI és avatar fejlesztése, amellyel a szervezetek az ügyfélkiszolgálást automatizálhatják nemcsak az ügyfélszolgálaton, hanem a recepciókon, a bemutató- és eladóterekben is - mondta Lázár Péter -, de mesterséges intelligenciára épülő fejlesztéseink a vállalatirányítástól, a HR-től és a számlakezeléstől kezdve a kódíráson át a kiberbiztonságig ívelnek. Egyik megoldásunk, amelyet eredetileg egy játékgyártó ügyfelünk számára fejlesztettünk, a vállalati felhasználók telefonkameráját használja a meghibásodott alkatrész azonosításához, és a házon belüli raktárkészletben, valamint a külső webáruházakban keresve javaslatot ad pótlására. Az alkalmazottak akár egy kattintással a belső logisztika, illetve a beszerzés automatizált folyamatát is elindíthatják telefonjukról, ami jól példázza, hogy az AI és az ECM milyen szerteágazó és innovatív módon növelheti a vállalati működés hatékonyságát.
Az új technológiák bevezetését, a feltáruló, új lehetőségek kiaknázását az NTT DATA Business Solutions mindig is az ügyfelekkel közös innováció útján valósította meg, emelte ki az üzletágvezető. A bevált módszer ma is biztos kiindulópontot ad a generatív mesterséges intelligencia alkalmazására készülő vagy ezen az úton haladó vállalatoknak, akár szabványos folyamatok bevezetését, átalakítását és optimalizálását, akár egyedi megoldások kialakítását célozzák a tartalomkezelés vagy bármely más területen.