Hazánkat is utolérte a carsharing-láz, ám a szolgáltatók jelentős többsége csak a bérlőket szolgálja ki. Mindössze egy szereplő vállalkozott arra a feladatra, hogy segít az autótulajdonosoknak bérbe adni a kocsijukat. Nem véletlenül alakult így a helyzet: nagyon sok magyar autós vonakodik attól, hogy egy vadidegenre bízza az autóját, mert hiányolják a folyamatból a megfelelő jogi és biztosítási hátteret. Legalábbis erre mutatott rá a Cristo autós appot üzemeltető Smartsurance Technologies Kft. kutatása, amely a magyar autósok bérbeadási kedvét vizsgálta. Még a látottak sem tántorították el a Cristo csapatát attól, hogy belépjenek a carsharing piacra: csavartak egyet a klasszikus autómegosztó platformok koncepcióján, és előrukkoltak egy olyan peer-to peer carsharing modellel, ami a bérbeadóknak, és a bérbevevőknek is biztonságosabb feltételeket kínál.
Így született meg a Cristo Share, ami egy applikáción keresztül köti össze az autótulajdonosokat, és a potenciális bérlőket egymással. A cég carsharing modelljének középpontjában a Cristo autós app felhasználói által már jól ismert Beat áll. Egy olyan telemetriai eszközről van szó, amely az OBD-porthoz csatlakoztatva információkat gyűjt az autó lokációjáról, és a megtett útról. Ez a pendrive-ra emlékeztető aprócska kütyü arra hivatott, hogy szabálykövető magatartásra ösztönözze a bérlőket. Mindennek úgy tesz eleget, hogy a bérlés legvégén jelentést küld a bérbeadónak a gépjármű biztonsága szempontjából releváns történésekről - elárulja, ha a bérlő elmulasztott parkolójegyet vagy autópálya matricát venni, és egy általános képet nyújt arról, mennyire közlekedett óvatosan a bérbevevő. Mindezt úgy kell elképzelni a gyakorlatban, hogy a Beat rögzíti, ha erős fékezés, hirtelen gyorsulás vagy éles kanyarvétel történik, és a látottak alapján pontszámmal jellemzi a sofőr vezetési stílusát, amit aztán a bérbeadó rendelkezésére bocsát.
"A közösségi autómegosztó platformmal kapcsolatos tapasztalatok azt mutatják, hogy a bérlők sok esetben nem vigyáznak kellőképpen a bérleményekre. Ebből fakad az autótulajdonosok bérlőkkel szembeni bizalmatlansága. Fontos látni, hogy a Cristo-féle carsharing applikációk merőben más filozófia szerint működnek. Nálunk mindkét fél érdekelt abban, hogy ne legyen gond a bérlés ideje alatt, hisz az autó kulcsainak átadásakor szemtől-szemben is találkoznak a bérlők, és a bérbeadók, vagyis senki sem menekülhet el a felelősségvállalás elől. Hogy növeljük a felek egymásba vetett bizalmát, okmányalapú azonosításhoz kötöttük a regisztrációt, és lehetőséget biztosítottunk arra, hogy mind a bérlők, mind a bérbeadók értékelhessék egymást az applikációban - mondta Szota Szabolcs, a Smartsurance Technologies Kft. ügyvezetője." Hozzátette: "Nálunk 100 százalékban a bérbeadók diktálják a feltételeket - az értékelések, sőt az autóbérlésben szerzett tapasztalat alapján is megszűrhetik a potenciális érdeklődőket, sőt külön kikötéseket fogalmazhatnak meg a bérbeadással kapcsolatban."
A szolgáltatás különlegességét adó Beat nemcsak a bérbeadók érdekeit szolgálja. A bérlők leginkább egy segítőkész útitársat látnak majd benne, hisz mindent megtesz annak érdekében, hogy zökkenőmentes útjuk legyen a sofőröknek: figyelmezteti őket, ha olyan autópályaszakaszra tévedtek, amire nincs érvényes autópálya matrica az autón, sőt parkolásnál automatikusan leállítja a díjfizetést, miután a felhasználó elindult a kocsival. Ráadásul még akkor is jelez, ha fizetős zónában történt a parkolás, hogy véletlenül se felejtődjön el a fizetés. De ez még nem minden. A bérlők az esetleges káresemények elkerüléséhez is kapnak némi segítséget - a Beat azonnal tájékoztatja őket, ha vihar, jégeső vagy netalán erős széllökések várhatóak azon a területen, ahol az autó épp áll. A Cristo telemetriai eszközére SOS helyzetekben is lehet számítani - értesítést küld a felhasználóknak, ha az autó elmozdulását érzékeli, de arra is képes, hogy kiolvassa a kibérelt gépjármű hibakódját. Az utóbbi funkciónak köszönhetően nagyobb biztonságban érezhetik magukat a sofőrök, hisz a hibakód láttán ők is meg tudják ítélni, mekkora problémával állnak szemben a gépjármű útközben való meghibásodásakor. Vagyis a bérbevevők nem pusztán egy autót kapnak, hanem egy sor extra szolgáltatást is, melyek kényelmesebbé, és gördülékenyebbé teszik az utazásukat.
A Beat által kinyert adatok ugyancsak nagy jelentőséggel bírnak a bérlés során nem kötelező, de erősen ajánlott Cristo Casco elszámolásakor. Azok a bérbeadók, akik Cristo Cascot kötnek, rendkívül kedvező feltételek mellett gondoskodhatnak az autójuk biztonságáról: csak a kilométer-díj kerül pótdíjazásra, nem pedig a teljes évre vonatkozó díjat szorozzák fel, mint ahogyan az a hagyományos casco biztosításoknál szokás. A Cristo Cascóval még a bérbevevők is jól járnak, hiszen csak egy fix forintális összeget kell megfizetniük kár esetén, nem egy kiszámíthatatlan %-os értékkel kell kalkulálniuk.
"Rendkívül izgalmas feladatra vállalkoztunk. Hazánkban még nem volt példa olyan carsharing szolgáltatóra, aki telemetriai hátteret, és online azonosítást biztosítana az autóbérbeadáshoz. Hogy leküzdjük a bérbeadók és a bérlők egymással szembeni bizalmatlanságát, a bérleti szerződés megkötésének folyamatát is beépítettük az applikációba. A bérlő és a bérbevevő egyszerű online azonosítását követően az app automatikusan legenerálja az ehhez szükséges dokumentumot a felhasználók adatlapján található információk alapján. A bérbevevőknek és a bérlőknek mindössze annyi a feladatuk, hogy néhány érintéssel elfogadják az abban leírtakat. Ezzel a funkcióval jelentősen leegyszerűsítettük a jogi ügyintézést, hisz néhány perc alatt lebonyolítható az egész"- mesélte lapunknak Szota Szabolcs, a Cristo autós appot működtető Smartsurance Technologies Kft. ügyvezetője.
Hozzátette: "Tisztában vagyunk azzal, hogy sokan idegenkednek attól, hogy bérbe adják a kocsijukat. Ám ez nem jelenti azt, hogy ne lenne piaca a Cristo Share-nek. Manapság rengeteg olyan önszerveződő Facebook-csoporttal lehet találkozni, melyek teret adnak a magánszemélyek közötti autóbérbeadásnak. Igen nagy aktivitás jellemzi ezeket az online közösségeket annak ellenére is, hogy nincs mögöttük megfelelő jogi és biztosítási háttér, ami telemetriai adatokkal és a teljes fizetési folyamat kontrollálásával gondoskodna a felek biztonságáról. A Cristo Share-rel ezt a hiányosságot kívánjuk pótolni, csökkentve az autó-bérbeadásban rejlő rizikót."
Aki szeretné megtapasztalni, milyen érzés pénzt keresni az autója bérbeadásával, most megteheti: a Cristo Share immáron a Google Play, az App Store, és a Huawei AppGallery alkalmazásboltokban is elérhető. Az app letöltése ingyenes. Fontos tudnivaló, hogy a bérbeadás lehetőségével kizárólag a Cristo PRO előfizetők élhetnek (vagyis azok a felhasználók, akik havi 1500 forintot fizetnek a Beat nyújtotta előnyökért), a bérlés viszont PRO csomag nélkül is opció lehet bárki számára.