A Microsoft Dynamics 365 Copilot rendszert a szoftvercég március elején a világ első, CRM és ERP megoldásba is beépített, interaktív virtuális asszisztenseként jelentette be, amely a következő generációs mesterséges intelligenciát (AI) minden üzletágban és vállalati szerepkörben elérhetővé teszi a hétköznapi feladatok átvételéhez. A hónap közepén pedig bemutatkozott a Microsoft 365 Copilot is, amely a nagy nyelvi modellek (LLM), közöttük a ChatGPT-4 technológiáját a vállalati adatokkal és a Microsoft Graph fejlesztői platformmal, valamint a szoftvercég irodai alkalmazásaival kapcsolja össze a modern munkavégzés példátlanul okos és hatékony támogatásához.
- Ember és számítógép együttműködése terén ismét nagyot lépünk előre, a munkavégzés alapjaiban fog megváltozni, és minden eddiginél termelékenyebb lesz - mondta Satya Nadella, a Microsoft elnök-vezérigazgatója. - Munkához készült másodpilóta rendszereinkkel nagyobb mozgásteret adunk az embereknek, és a technológiát hozzáférhetőbbé tesszük a legegyetemesebb kezelőfelületen, a természetes nyelven keresztül.
Dynamics 365 Copilot minden üzletágban
Az ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) és a vállalatirányítási (ERP) rendszerek hosszú ideje kritikusan fontos adatforrásként szolgálják az üzletet, de gyakran még ma is olyan nehézkes feladatokat rónak a felhasználókra, mint a kézi adatbevitel, tartalomszerkesztés és jegyzetkészítés. A Dynamics 365 Copilot a generatív AI legújabb képességeivel automatizálja a hasonló feladatokat, a különböző területeken és szerepkörökben dolgozó alkalmazottak így több időt és energiát fordíthatnak az emberei kreativitást követelő, értékteremtő munkára, mondta a Microsoft.
Válaszlevelek írásában és a Teams-megbeszéléseken elhangzottak összegzésében, feljegyzések készítésében segíti például a Copilot a Dynamics 365 Sales és a Viva Sales alkalmazásokban dolgozó értékesítőket. Tekintve, hogy az értékesítők a munkanap több mint felét, idejük akár 66 százalékát levelezéssel tölthetik, a másodpilóta támogatásával rengeteg erőforrást szabadíthatnak fel, és fordíthatnak majd az ügyfélkapcsolatok elmélyítésére, az igények mélyebb feltárására, az üzleti lehetőségek felismerésére és az ajánlatok testre szabására.
A Dynamics 365 Customer Service alkalmazásban a Copilot hasonló módon segíti a vevőszolgálati ügyintézők munkáját. Amellett, hogy a chatbot a vállalat tudásbázisa és saját csevegéstörténete alapján interaktív módon, azonnal megválaszolja röviden a beérkező kérdéseket, elkészíti a levélben küldhető, részletes válaszok vázlatát is. A Copilot segítségével az ügyfélszolgálatok percek alatt készíthetnek újabb virtuális asszisztenseket, amelyek a Power Virtual Agents, az Azure OpenAI Service és a Bing képességeivel a kiválasztott forrásokból - például vállalati webhelyek tartalmából és házon belüli tudásbázisokból - merítve csevegőablakban szintén azonnal megválaszolják az ügyfelek kérdéseit.
Adatkutató munkafolyamataik egyszerűsítésében, a célcsoportok szegmentálásában és tartalomkészítésben támogatja a marketingeseket a Dynamics 365 Customer Insights és Dynamics 365 Marketing alkalmazásokba épített Copilot. Ügyféladat-platformjukkal a felhasználók természetes nyelven beszélhetik meg a profilozás szempontjait, és a másodpilóta egészen összetett számítások alapján fog ügyfeleket válogatni a célcsoportba, illetve új szegmenseket is ajánlhat, amelyeket a vállalat várhatóan eredménnyel szólíthat meg. A marketing szakemberek emellett friss ötleteket és tartalomvázlatokat is kérhetnek a Copilot rendszertől új kommunikációs kampányok indításához.
Kisvállalatok a Dynamics 365 Business Central ERP rendszerükben például pillanatok alatt vonzó termékleírásokat készíthetnek a Copilot segítségével, amelyek méretét, megjelenítését ugyancsak szóbeli utasításokkal alakíthatják tovább. A Shopify szolgáltatást is használó kisvállalatok a termékleírásokat webáruházukban is pár kattintással közzétehetik.
Nem utolsósorban a Dynamics 365 Supply Chain Management alkalmazást használó vállalatok a Microsoft Supply Chain Centerben elérhető másodpilótával proaktívan kijelölhetik a külső - időjárási, pénzügyi, földrajzi és más - tényezőket, amelyek befolyásolhatják beszállítási folyamataikat. A Copilot ennek alapján előrejelzést ad a potenciálisan érintett megrendelésekről, és automatikusan elkészíti a levél vázlatát is, amelyben a vállalat felhívja a partnerek figyelmét a növekvő kockázatokra, így a nagyobb fennakadások jobban elkerülhetők.
A CRM és az ERP megoldásokba épített másodpilóták a szoftvercég legújabb AI-fejlesztéseit viszik tovább, amelyek a Microsoft 365-től kezdve a Dynamics 365-ön át a Power Platformig ívelnek, beleértve a Power Apps alkalmazást is, amellyel az üzleti felhasználók természetes nyelven adott utasításokkal hozhatnak létre szoftverkódot.
Jelenleg a Dynamics 365 alkalmazások Copilot rendszerei előzetes változatban, korlátozott körben érhetők el tesztelésre, az érdeklődő vállalatok várólistára iratkozhatnak fel. De van egy kivétel, a Viva Sales Copilot ugyanis már nyilvános tesztverzióban, széles körben kipróbálható. A Viva Sales előfizetéssel nem rendelkező vállalatok egy hónap erejéig még az alkalmazással is ingyenesen próbát tehetnek.
Munka és felelősség gépi kollégákkal
Hasonlóan működik a Copilot a Microsoft 365 irodai alkalmazásaiban is. Wordben például pillanatok alatt elkészíti a szöveges dokumentum első vázlatát, amelyet a felhasználónak már csak szerkesztenie és véglegesítenie kell - így órákat nyerhet, amelyeket egyébként forrásgyűjtéssel, írással és szerkesztéssel töltött volna. Outlookban a másodpilóta ugyanilyen gyorsan összegzi a hosszú levélváltások lényegét, és válaszokat javasol - a beérkező levelek mappája így órák helyett percek alatt rendezhető lesz. Teamsben a Copilot a folyamatban levő megbeszélés lényegét valós időben összefoglalja, és bemutatja azt is, hogy a résztvevők miben értenek egyet, illetve véleményük miben különbözik, és ennek alapján célra vezető lépéseket javasol. Power Platformon pedig az ismétlődő feladatokat automatizáló chatbotok készítését segíti, ötleteikből a felhasználók kódírás nélkül, percek alatt működő alkalmazásokat hozhatnak létre.
Teljesen új élményt ígér a Business Chat üzemmód, amelyben a másodpilóta az LLM, a Microsoft 365 alkalmazások és a vállalati adatok - naptárak, levelek, csevegések, dokumentumok, találkozók és kapcsolatok - együttesére támaszkodva egyszerűen megfogalmazott utasításra összetett feladatokat is elvégez. Elég annyit mondani neki, hogy "ismertesd a csapatommal, miként frissítettük a termékstratégiát", és a Copilot a reggeli megbeszélések, valamint a hozzájuk kapcsolódó levelezések és csevegések alapján gyorsan összeállítja a tájékoztatót. A Business Chat szolgáltatást a felhasználók a Microsoft 365.com felületéről, vállalati fiókjukba bejelentkezve a Bing keresőből és a Teams platformról is elérhetik.
A másodpilóta persze nem tévedhetetlen, de akkor is sokat lendít a munkán, amikor hibázik - és a végső szó mindig a felhasználóé lesz, gyorsan eldöntheti, a levelek, dokumentumok, Excel táblázatok és PowerPoint bemutatók vázlataiból mit tart meg, módosít vagy vet el.
Nemcsak az egyéni, hanem a szervezeti hatékonyságot is növelni fogja a Copilot, mivel a tudáskezelés új modelljét kínálja minden vállalatnak, mondta a szoftvercég. A másodpilóta sokkal több, mint az OpenAI ChatGPT egyszerű beépítése a Microsoft 365-be. Kifinomult feldolgozó és összehangoló motor, amely a háttérben kombinálja az LLM-ek és a Microsoft 365 alkalmazások képességeit a Microsoft Graph platformon összekapcsolt vállalati adatokkal, és mindehhez természetes nyelvi felületen ad hozzáférést.
A Copilot alapjaiban fogja megváltoztatni az ember és a mesterséges intelligencia együttműködését, éppen ezért a munkavégzés új modelljébe bele kell majd tanulni, de aki kész erre, az hamar látni fogja az eredményt is, mondta Satya Nadella. Egy biztos, a másodpilóta, mint minden vállalati megoldás, akkor növelheti ténylegesen a hatékonyságot és a teljesítményt, ha technológiája megbízhatóan, biztonságosan és a megfelelési követelmények szerint működik. Minthogy a Copilot a Dynamics 365 és a Microsoft 365 alkalmazásokba épül, automatikusan örökli az alkalmazásokat bevezető vállalat biztonsági és megfelelési szabályait és folyamatait, ami alighanem erősíteni fogja a bizalmat.
Más gyártókhoz hasonlóan a Microsoft is a felelősségteljes AI-fejlesztés mellett kötelezte el magát, de ez önmagában kevés a sikerhez. Mint arra a szoftvercég vezetője is utalt, ugyanilyen fontos, hogy együttesen, demokratikus úton kidolgozzuk a jogi, szervezeti és társadalmi kereteket is, amelyek között a mesterséges intelligencia képességeit valóban a javunkra fordíthatjuk.