A vállalatirányítási folyamatok igen jelentős részét az alkalmazottak évtizedek óta manuálisan hajtják végre, napjainkban azonban az ERP olyan átalakuláson megy keresztül, amilyet egy nemzedék életében egyszer tapasztal - mutatott rá blogbejegyzésében Charles Lamanna, a Microsoft üzleti alkalmazásokért és platformokért felelős alelnöke. A transzformáció úttörőjeként a szoftvercég a mesterséges intelligencia (AI) képességeivel ruházza fel ERP megoldásait, így azok sokkal önállóbban működnek, folyamatosan alkalmazkodnak a változó körülményekhez, emberi közbeavatkozást pedig akkor kérnek, amikor az szükséges.
Intelligens és automatizált, felhőben és hibrid környezetekben működő szoftvereit a Microsoft évente kétszer, tavasszal és ősszel frissíti. A Dynamics 365 üzleti alkalmazások és a Power Platform idei első frissítési hullámát áprilisban jelentette be a szoftvercég. Mind az ERP megoldás, mind az adatelemző, app fejlesztő és folyamatautomatizáló platform új Copilot- képességekkel bővül, amelyek 2024 szeptemberéig folyamatosan válnak elérhetővé. Mellettük a Microsoft 365 másodpilótája is vállalati szerepkörökre - az értékesítés, a szolgáltatások és a pénzügy funkcióira - szabott bővítményeket kap, hogy az alkalmazottakat a generatív AI képességeivel segítse az időigényes feladatok gyorsabb elvégzésében.
A Microsoft 365 másodpilótáit (Copilot for Sales, Service, Finance) a szoftvercég integrálta az üzleti alkalmazásokkal és adatokkal, amelyekkel a felhasználók dolgoznak. A Microsoft Copilot Studio eszközeivel pedig a vállalatok ezeket a bővítményeket testre szabhatják, valamint saját adataikra és munkafolyamataikra újabb másodpilóta appokat is készíthetnek.
Generatív AI az ügyfelek szolgálatában...
A frissítések idei első hullámában érkező, új Copilot-képességek az ügyfélszolgálati ügyintézők, valamint az ügyfelekkel közvetlenül kapcsolatba kerülő minden más alkalmazott hatékonyságát növelik, segítve ezzel az ügyélélmény javítását, miközben csökkentik a munkavégzéshez szükséges képzések költségét, mondta a szoftvercég az újdonságokat bejelentő online eseményen. A Microsoft Dynamics 365 Customer Service és a Microsoft Copilot for Service új képességei között - amelyek generatív mesterséges intelligenciával alakítják át az ügyfélkapcsolatok kezelését - megjelent szerkesztő funkció például automatikusan elkészíti a vállalati tudás megosztását ésszerűsítő cikkek vázlatát, és proaktív módon válaszokat javasol az ügyfelekkel folytatott párbeszéd során.
Több nagy ügyfelének közreműködésével a szoftvercég az új képességekkel elérhető előnyöket is bemutatta áprilisban megtartott eseményén. A Lenovo például a Dynamics 365 Customer Service, harmadik féltől származó alkalmazások és saját fejlesztésű csevegőrobotok segítségével skálázta innovatív megoldását, a személyi számítógépek támogatásához adott Premier Support Suite szolgáltatáscsomagját. Pár ezer ügynöke így már a világ 200 régiójában, több mint 40 nyelven támogathatja az ügyfeleket minden kommunikációs csatornán. A G&J Pepsi, az Egyesült Államok franchise rendszerben működő legnagyobb, családi tulajdonú italpalackozó üzeme pedig a Microsoft Dynamics 365 Field Service, a Dynamics 365 Sales és a Power Platform bevezetésével 6,6 százalékkal csökkentette működési költségeit, miközben 8 százalékos bevételnövekedést ért el.
Hasonló módon a Microsoft Dynamics 365 Sales friss funkciói is javaslatokkal, adatok összegzésével, információk gyors visszakeresésével és a munkafolyamatok kontextusában végzett más műveletekkel növelik az értékesítők hatékonyságát.
Új Copilot-képességekkel bővítette a szoftvercég kis- és középvállalati ERP megoldását is. A Dynamics 365 Business Centralban működő virtuális asszisztenssel csevegőablakban kommunikálhatnak az alkalmazottak. A generatív AI nemcsak az adatok és információk gyors keresésében, összefüggések felismerésében segíti munkájukat, hanem többek között szállítólevelek összeállítását, számlák és megrendelések megfeleltetését, ismétlődő feladatok automatikus elvégzését is kérhetik tőle. A Business Central új funkcióival a kis- és középvállalatok emellett működésük fenntarthatóságát is nyomon követhetik, valamint saját másodpilóta appokat is készíthetnek.
Dynamics 365 Business Central: Copilot a kis- és középvállalati ERP megoldásban
Copilotját a Microsoft Power Platformjának low-code fejlesztőeszközeivel és gyors folyamatautomatizáló képességeivel is integrálta. A platform részét képező Power Automate párbeszédalapú kezelőfelületével új lehetőségeket kínál a felhőben és a PC-n futó munkafolyamatok automatizálásához, valamint a folyamatok elemzéséhez, a folyamatbányászathoz is, a Power Apps hasonló képességeivel pedig egyedi appok készíthetők, ugyancsak szóbeli utasításokkal. A Copilot Studio a Power Platform AI Builder modelljeihez és az OpenAI egyedi GPT modelljeihez is hozzáférést ad a saját másodpilóta appjaikat fejlesztő vállalatoknak.
...és az okosgyárak optimalizálásában
A gyártóipar a leginkább adatintenzív iparágak közé tartozik - a McKinsey Global Institute szerint a szektor szereplői világszinten átlagosan 1,9 petabájt adatot "termelnek" minden évben. A hatalmas adatmennyiség azonban nagyrészt kiaknázatlan marad. Az április végén megtartott Hannover Messe 2024 ipari szakkiállításon a Microsoft új AI és adatanalitikai megoldásokat mutatott be okosgyárak kialakításához, amelyekkel a vállalatok jobban hasznosíthatják adatvagyonukat, optimalizálhatják működésüket és növelhetik alkalmazottaik hatékonyságát.
Privát előzetes változatukban például már elérhetők a Microsoft Fabric gyártóipari adatmegoldásai és az Azure AI ugyancsak gyárak számára készült másodpilóta-sablonjai. Segítségükkel a szektor szereplői két környezetük, operatív technológiájuk (OT) és informatikai technológiájuk (IT) adatvagyonát vonhatják össze, hogy felgyorsítsák és skálázzák az adatok átalakítását a felhőalapú Fabric analitikai platform részét képező mesterséges intelligencia számára. A két technológiai környezet közös adatalapra hozását segíti a Microsoft nemrég bejelentett Azure IoT Operations keretrendszere is.
A copilot-sablonokkal pedig a gyártó vállalatok egyedi másodpilóta appokat készíthetnek az első vonalban dolgozó alkalmazottaik támogatásához. A felhasználók így természetes nyelven tehetnek fel kérdéseket és kérhetnek segítséget, akár hibaelhárításon dolgoznak, karbantartást végeznek, képzésen vesznek részt, vagy a tudásbázisban keresnek információt. Egy gép meghibásodásakor az üzemvezető például a copilot támogatásával gyorsan átlátja és megérti a probléma hátterét, és azt hetek helyett napok alatt elháríthatja, mondta a szoftvercég.
Hannover Messe 2024: a Microsoft standja
A Copilot for Dynamics 365 Field Service említett, új képességeivel a gépgyártó és karbantartó vállalatok szolgáltatásvezetői és technikusai gyorsabban megtalálják a problémák hatékony megoldásához szükséges információkat, menet közben minden lépésről tájékoztatni tudják ügyfeleiket, és az elvégzett munkáról is egyszerűen összeállíthatják jelentésüket. A Copilot már általánosan elérhető, új funkcióival a helyszíni szolgáltatásokért felelős vezetők a Dynamics 365 Field Service webes alkalmazás párbeszédalapú kezelőfelületén pillanatok alatt előkereshetik a megrendelt munkára vonatkozó, összes információt. A jelenleg nyilvános előzetesként használható funkciókkal pedig az első vonalban dolgozó alkalmazottak is konfigurálhatják másodpilótájukat az összefoglaló jelentések automatikus elkészítéséhez.
A szolgáltatásvezetők, technikusok és távolról elérhető szakértők együttműködését segíti a Microsoft Teams kollaborációs platformon mostantól általános elérhető Field Service app. A Dynamics 365 Field Service felhasználói így a feladathoz kapcsolódó dokumentumokat és más információkat könnyen megoszthatják egymással, és a helyszínen dolgozó technikusok a Dynamics 365 Remote Assist révén a Teamsben videós kapcsolaton keresztül, a gépeket mutató felvételeken kiterjesztett valóságban megjelenő megjegyzések formájában is szakmai segítséget kaphatnak.
Bár az ellátási láncokban bekövetkező fennakadások korántsem új keletűek, növekvő komplexitásuk és gyakoriságuk olyan változásokat idéz elő, amelyek meghaladják a szervezetek problémamegoldó képességét. A gyártó vállalatokra ezen a téren különösen nagy nyomás nehezedik, amit a Microsoft szintén új, AI alapú fejlesztéssel enyhítene. A Dynamics 365 Supply Chain Management előzetes verzióban megjelenő bővítményével a szektor szereplői jobban átláthatják termékeik "családfáját" az ellátási lánc különböző ágain keresztül. Az új képességekkel a gyártó vállalatok a beszállítói folyamatokban bekövetkező eseményeket is nyomon követhetik, továbbá új kezelőfelületen kérdezhetik le és elemezhetik a menet közben keletkező adatokat.