Windows 365 felhőalapú operációs rendszerével a Microsoft teljes értékű, személyre szabott PC-élményt ígér bármely digitális eszközön. Az Azure Virtual Desktopra épülő szolgáltatás ráadásul a vállalati informatikusoktól sem követel virtualizációs szakértelmet. A szoftvercég éves partnerkonferenciáján jelentette be Dynamics 365 + Microsoft Teams együttműködő alkalmazását is, ugyancsak hibrid munkavégzéshez.
Nemcsak a nagyvállalatok, hanem kisebb vállalkozások is egészen újszerűen vezethetik be és használhatják a Windows 10 vagy a hónapokon belül elérhetővé váló Windows 11 operációs rendszert a Windows 365 felhőszolgáltatással, amelyet a Microsoft Inspire partnerkonferenciáján jelentett be júliusban. A Windows 365 a szoftvercég operációs rendszerét a felhőbe viszi, ahonnét a Windows teljes felhasználói élményét - az alkalmazásokat, az adatokat és a beállításokat - a munkavállalók saját vagy vállalati tulajdonban levő digitális eszközeire streameli. A szolgáltatásként elérhető, virtualizált íróasztal bizalmat nem előlegező (zero trust) kialakítású, nem az eszközön, hanem a felhőben tárol és véd minden információt. Segítségével a szervezetek a felhő és a személyi számítógép erősségeit ötvöző, személyre szabott Windows-élményt, biztonságos és hatékony munkakörnyezetet adhatnak minden felhasználónak, függetlenül attól, hogy milyen szerepkörben vagy helyszínen dolgozik, honnét jelentkezik be.
- A Windows 365-tel a Cloud PC új kategóriáját hozzuk létre - mondta Satya Nadella, a Microsoft elnök-vezérigazgatója a virtuális eseményként megtartott konferencián. - Az alkalmazásokhoz hasonlóan, amelyeket szolgáltatásként elérhető szoftverként, SaaS modellben vittünk a felhőben, most az operációs rendszert is a felhőbe költöztetjük, hogy a szervezetek még rugalmasabban támogathassák munkavállalóik hatékony és biztonságos együttműködését.
Cloud PC, a hibrid személyi számítógép
A járványhelyzetben a munkavégzés virtuális folyamatokkal és távoli együttműködéssel alakított, új formája bontakozott ki. Az alkalmazottaknak az eddiginél sokkal inkább elosztott környezetben, különböző helyszínekről és eszközökről kell hozzáférést kapniuk a vállalati erőforrásokhoz, miközben kulcsfontosságú, hogy ezeket az erőforrásokat a szervezetek a mind súlyosabb kiberfenyegetésekkel szemben is hathatósan védjék. A Microsoft friss felmérésből (2021 Work Trend Index) kiderült, hogy a dolgozók 73 százaléka a továbbiakban is igényt tart a távmunka rugalmasságára, 67 százalékuk ugyanakkor több személyes találkozást és együttműködést is szeretne a pandémia múltán. Az egymással szembemenő elvárások a hibrid munka paradoxonával szembesítik a vállalatokat, amelyeknek így otthon, az irodában és a kettő között mindenütt biztosítaniuk kell a munkavégzéshez szükséges erőforrások elérését.
- Gyökeresen átalakul a technológia szervezeteknél betöltött szerepe a hibrid munka hatására - mondta Jared Spataro, a Microsoft alelnöke. - A munkaerő még sohasem volt annyira elosztott, mint napjainkban, ezért a szervezeteknek az eddiginél nagyobb változatossággal, ugyanakkor egyszerűen és biztonságosan kell támogatniuk az alkalmazottak hatékonyságát. A Cloud PC a hibrid személyi számítógép izgalmas, új kategóriája, amely bármilyen eszközt személyre szabott, hatékony és biztonságos munkakörnyezetté változtat. A Windows 365 bejelentése csupán a kezdete annak, ami az eszköz és a felhő közötti határ további feloldásával a jövőben lehetővé válik.
A Windows 365 segítségével a vállalatok valójában megválaszolhatnak egy sor olyan kihívást is, amellyel már jóval a mostani világjárvány előtt találkoztak. Az idénymunkásokat például sokkal gyorsabban adhatják hozzá csapataikhoz, és ugyanilyen egyszerűen léptethetik ki őket, mivel ehhez nem kell új hardvert beszerezniük és kiutalniuk, vagy személyi tulajdonban levő eszközök megfelelő védelméről gondoskodniuk. A csúcsidőszakokban így logisztikai bonyodalmak nélkül, rugalmasan reagálhatnak a megváltozott igényekre. A felhőszolgáltatással a kreatív, analitikai, mérnöki vagy tudományos munkakörökben dolgozó kollégáknak is egyszerűen és könnyen adhatnak speciális munkakörnyezet, nagyobb számítási kapacitást és biztonságos hozzáférést a kritikus alkalmazásokhoz.
Nemcsak a végfelhasználók, hanem a szervezetek, a vállalati informatikusok életét is megkönnyíti a személyi számítógép és a felhő erősségeit ötvöző Windows 365, mondta a szoftvercég. A végfelhasználókat például a bejelentkezést követően azonnal elérhető Cloud PC-jük, személyre szabott munkakörnyezetük - minden alkalmazásukkal, adatukkal és beállításukkal együtt - következetesen elkíséri még akkor is, ha munka közben eszközt váltanak. Belépéskor ott folytathatják, ahol kilépés előtt abbahagyták.
Az Azure Virtual Desktop megoldásra épülő Windows 365 szolgáltatás a szoftvercég szerint rendkívüli módon leegyszerűsíti a desktop-virtualizációt. A Microsoft Endpoint Manager felügyeleti felületéről a Cloud PC-k egyenként vagy csoportosan is percek alatt létrehozhatók, konfigurálhatók és hozzárendelhetők a különböző szerepkörökben dolgozó vagy csoportokhoz tartozó felhasználókhoz, amit a vállalat házirenddel is szabályozhat. A Windows 365-tel ezért nemcsak a nagyvállalatok, hanem a virtualizációs szakértelemmel nem feltétlenül rendelkező kis- és középvállalatok is könnyen létrehozhatják és menedzselhetik saját felhőalapú, hibrid munkakörnyezetüket. A Microsoft emellett továbbfejleszti Azure Virtual Desktop megoldását is a virtualizációban jártas, nagyobb szervezetek számára, amelyek nagyobb rugalmasságot igényelnek az íróasztali munkakörnyezet testre szabásához.
Partnerei is újabb innovációs lehetőséghez jutnak a Cloud PC-vel, mondta a Microsoft, mivel a független szoftverfejlesztők alkalmazásaikat, az eredeti eszközgyártók pedig termékeiket kapcsolhatják össze a szolgáltatással, a tanácsadók és a menedzselt szolgáltatásokat adó szereplők pedig a hibrid munkakörnyezet tervezésében, bevezetésében, szabályozott és biztonságos működtetésében segíthetik a szervezeteket. A felhasználónként, havonta előfizethető Windows 365 augusztus 2-án, egy nappal azelőtt vált általánosan elérhetővé, hogy cikkünk nyomtatásban megjelent.
Dynamics 365 plusz Microsoft Teams
A Microsoft együttműködő, kollaborációs appoknak nevezi a modern alkalmazásokat, amelyek az emberek, az üzleti folyamatok és tartalmak összekapcsolásával fizikai és online környezetben - tárgyalókban, csevegőszobákban, közösségi csatornákon és videokonferenciákon - egyaránt gazdag felhasználói élményt adnak a hatékony, hibrid munkavégzéshez.
Kínálatukat a szoftvercég a Dynamics 365 + Microsoft Teams appal bővíti, amely a két megoldás képességeit ötvözi, de az olyan járulékos licencköltségek nélkül, amelyek a vállalatokat korábban visszatarthatták a hasonló integrációk kialakításától. A Teams felhasználói így mostantól pluszköltség nélkül, közvetlenül érhetik el a vállalatuknál bevezetett Dynamics 365 funkcióit, például közvetlenül a csevegésből meghívhatják bármely kollégájukat, hogy együtt dolgozzanak az ügyféladatokkal. Az értékesítők üzleti lehetőségekről, ügyféltörténetekről, a kapcsolatok állapotáról és a kontaktokról oszthatnak meg információkat, az ügyfélszolgálaton dolgozó kollégák pedig hasonló módon intézhetnek ügyeket, oldhatnak meg problémákat, vagy dolgozhatnak az utánkövetés feladatain. A Dynamics 365 felhasználói az új kollaborációs appban Teams megbeszélést adhatnak a létrehozott találkozókhoz, így a megbeszélés alatt hozzáférnek a kulcsfontosságú ügyfél-információkhoz, és a Teams hívás alatt készített jegyzeteket automatikusan a vállalatirányítási megoldásban kezelt ügyféltörténet idősávján menthetik el. Minthogy a hozzáférésre, az adatok és információk kezelésére jogosult személyeknek nem kell különböző alkalmazások és adatforrások között váltogatniuk, sokkal gyorsabban és hatékonyabban intézkedhetnek, mondta a Microsoft.
A kollaborációs alkalmazással várhatóan kollégák szélesebb köre fog dolgozni az ERP-rendszerben lévő adatokkal, ezért kulcsfontosságú, hogy értesüljenek azok változásairól. A Dynamics 365 + Microsoft Teams appban ezért kiválasztható, hogy az érintettek milyen csatornákon, hogyan és milyen gyakorisággal kapjanak automatikus értesítéseket az adatok és információk frissítéseiről. Az értesítés típusának függvényében specifikus, adaptív kártyák is küldhetők, amelyekkel a munkafolyamatok még jobban összekapcsolhatók.
További újdonság, hogy a Microsoft partnerei, a független szoftverfejlesztők Dynamics 365-höz készített appjaikat hamarosan a Teamsben is értékesíthetik, ahol azokat vállalatuk nevében az IT-adminisztrátorok közvetlenül megvásárolhatják vagy előfizethetik.