Hirdetés
. Hirdetés

Mesterséges hús nincs, de mesterséges intelligencia már van a Pápai Húsnál

|

A Pápai Hús rendre bebizonyítja, hogy a legmerészebb lépésektől sem riad vissza, ha meg akar felelni a folyamatosan változó piaci igényeknek. A vállalat vezetője, Szappanos Péter képes más szemszögből tekinteni a kihívásokra és új utakat keresni a növekedés érdekében. A fejlett technológiai megoldások pedig sokat segítenek abban, hogy innovatív élelmiszerfeldolgozóvá váljon az egykori húsgyár.

Hirdetés

Alapításának 111 éves évfordulóján egy igazi különlegességgel jelent meg a Pápai Hús Kft. A húsvét előtt boltokba került, limitált kiadású, legfinomabb válogatott alapanyagokból készült Sonkarikumok minden darabját pontosan 111 napig, vagyis csaknem 4 hónapig érlelték. A háromféle ízvilágban készült termékcsalád egy igazán rendkívüli változatot is felvonultatott. A húsipari társaság ugyanis a Tokaji Gróf Degenfeld Szőlőbirtokkal együttműködve egy olyan tételt is készített, amelynek érleléséhez a borászat Szamorodniját használták fel.

A Consumer Panel Services adatai egyébként visszaigazolják a vállalat 2019-es stratégiai döntését, amely révén három termékkört, a sonkát, a bacont, illetve ezek mellett a vegán készítményeket állították fókuszba. A fejlesztéseik is az ezekhez kötődő termelési folyamatok modernizálását célozták. A fejlesztés be is váltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen 2019-hez képest 2023-ban - a három stratégiai termékcsoport értékesített volumenét tekintve 23%-kos előrelépést tudtak elérni. Egyébként a termékkörökön belül a szeletelt áru térnyerése igen erőteljes. Ezek forgalma ugyanis az említett időszakban - a három említett stratégiai terület tekintetében 65%-kal ugrott meg.
A fejlesztési folyamatnak már egy következő lépcsője, hogy a társaság 2023-ban megkezdte a csomagolásaihoz használt fekete fóliák, áttetsző és sokkal könnyebben újrahasznosítható változatokra cserélését. Ez a munka idén az első fél évben ér véget. Az átállásnak köszönhetően a Pápai Hús fóliafelhasználása éves szinten 4%-kal csökken. Mindemellett 2020-ban vegán termékcsaládot dobtak a piacra, amely szintén meghatározó része a cég fenntarthatósági törekvéseinek.

Szappanos Péter szerint az élelmiszeripar és azon belül is a húsipar markáns átalakuláson megy keresztül az egész világon. A sikerhez új szemléletre, bátor döntésekre, új, a fogyasztók kíváncsiságát felkeltő termékekre van szükség. A társaság pedig éppen ebbe az irányba tett egy érdemi lépést a Sonkarikumokkal.

ComputerTrends: A pápai vágóhíd 1913-ban kezdte meg működését két vágócsarnokkal, húsz hűtőkamrával és jéggyárral. 111 évvel később hogyan mutatná be a vállalatot?
Szappanos Péter: A Pápai Hús az egész országban megkerülhetetlen. A tradicionális magyar ízvilág visszaköszön összes termékünkben, sonkáinkban. Generációkon át öröklődő receptek, technológiák és hagyományok alapján készülnek, természetesen a technika fejlődését igénybe véve.
Az alaposság és a gyártói gondoskodás a vállalatunk egyik legfőbb ismérve.
Számokban nézve:
- Közel 750 fő dolgozik nálunk, közvetve 1800-2000 ember családjának adunk munkát.
- Harmadik legnagyobb sertésfeldolgozó vállalat vagyunk Magyarországon, vegán termékeket tekintve pedig az első.
- Közel 20.000 tonna a tavalyi éves gyártásunk - 25,8 milliárd a forgalmunk. (2023-as záróadatok)
- Stabil és kulcsbeszállító partnerei vagyunk minden kereskedelmi láncnak: Tesco, Aldi, Lidl, Spar, Penny, Coop, Real, CBA, Metro, Auchan és további 350 független partnernek.
- IFS, és FSSC világszerte elismert élelmiszerbiztonsági tanúsítvánnyal rendelkezünk.

CT: Többször csődbe ment, most viszont külpiacokra is tör, mit tart a siker kulcsának?
Szappanos Péter: Exportjaink nem új keletűek, 1953 óta folyamatosan szállítunk külföldre.
A magyar élelmiszeripari szektor egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező vállalata vagyunk, olyan szakmai ismeret, elkötelezettség, tudás halmozódott fel a cégünk falain belül, amely önmagában komoly értéket képviselnek. Azonban a hagyomány önmagában nem elég ahhoz, hogy egy cég életképes tudjon maradni 111 éven át. Nagyon fontos a folyamatos megújulási képesség, rugalmas reakciók a piaci változásokra (ezalatt nemcsak a termékeket értem) és amit elkötelezetten vallok: a folyamatos innovációk.

CT: Mivel lehet a lelket tartani egy ekkora cégnél az emberekben?
Szappanos Péter: Egy ember számára nagyon fontos, hogy hol dolgozik. Nemcsak a légkör, a kollégákkal való kapcsolat a lojalitásnál, hanem hogy büszke tudjon lenni a márkára is. A kérdésre adandó válaszok közül a legfontosabb talán, hogy mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a Pápai Hús országszerte jól csengő név hosszú-hosszú évtizedek óta, az emberek szeretik a termékeinket, szívesen fogyasztják. Így kollégáink méltán húzhatják ki magukat, ha a brandünkről van szó.

CT: Folyamatos fejlesztéssel válaszolnak a piaci helyzetre, mit takar ez?
Szappanos Péter: Roppant gyorsan mozgó, változó világot élünk, nemcsak az élelmiszeriparban, hanem az élet minden területén. Tudósok vizsgálata szerint nagyszüleinkhez képest 13 szoros impulzus ér minket, mint anno őket. Ha ezzel a mozgással nem tudunk ütemet tartani, akkor vége.
Külön termékfejlesztő csapatunk dolgozik nap, mint nap a piaci igényekhez alkalmazkodó kiszerelés változásokon, ízeken, apróbb módosításokon, új készítményeken, áruházlánci tenderekre való fejlesztéseken. Ezek sokszor új technológiát igényelnek, akár új gépeket, új logisztikát…

CT: A termékfejlesztés mellett milyen technológiai beruházásokra költenek?
Szappanos Péter: Beruházásaink 2019 óta összesen 3,78 milliárd forintot tettek ki. Idén lesz 5 éve, hogy egy több mint 2 milliárd forintos, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) segítségével megvalósított, beruházási folyamatba kezdtünk. Ennek eredményeként 26 új gépet állítottunk üzembe, ami a gyártás, a szeletelés és a csomagolás területén is jelentős előrelépés volt.

Hirdetés

CT: Mennyire határozzák meg működésüket a fejlett informatikai megoldások, vagy inkább az élelmiszeripar hagyományos ágaira támaszkodnak jobban?
Szappanos Péter: Az utóbbi, hiszen ez mégiscsak egy vágóhídból induló húsgyártó üzem. Azonban nyilván a gépekhez, a vállalatirányításhoz az informatikai rendszerünket folyamatosan fejlesztjük. Bár húst nem nyomtatunk, de a mesterséges intelligencia már betette a lábát hozzánk is. Iparágunk nemcsak az alapanyag- és energiaárak változásának van kitéve, hanem a vásárlási szokásoknak és a folyamatosan változó vásárlói kosaraknak is, ezért nem mindegy, hogy miből, mennyit és mikorra gyártunk le, ráadásul a rendeléseket a kereskedelmi láncok és áruházak eltérő módszer szerint adják le. Ahelyett, hogy korábbi értékesítési adatokat tartalmazó Excel-táblák oszlopait átlagolnánk, inkább a gépi tanulást hívtuk segítségül. Bár korábban egy R nyelven készült statisztikai programot alkalmaztunk, ma már egy fejlett üzleti elemző és előrejelző megoldás segítségével határozzuk meg a termelést. Ez a rendszer már kellő rugalmassággal tudja kezelni az olyan eseményeket mint a húsvét "vándorlása" vagy az ügyfélakciók. Jelenleg pedig vizsgáljuk annak a lehetőségét, hogy hangalapú diagnosztikai módszerekkel előrejelezzük a karbantartási igényeket, megakadályozva ezzel a selejt gyártását.

CT: A húsmentes hús fejlesztéséhez milyen módszereket használnak? A vegán steak esetében mennyi tesztet végeztek, hogy az sütés után is megtévesztésig hasonló maradt az eredeti steakhez képest? Van erre szimulációs megoldás, vagy végig kellett próbálni az íz és állag miatt minden fázist?
Szappanos Péter: A vegán termékek esetében a fejlesztés szinte mindegyiknél különböző időintervallumot vesz/vett igénybe. Van, amit viszonylag gyorsan piacra tudtunk dobni, és van olyan termék is, amin például 2 éve dolgozunk, és még nem állt össze. A növényi alapanyagok teljesen másképp viselkednek, mint a számunkra jól megszokott húsok. Nagyon nagy tanulás és egyben kihívás is ez nekünk. Igen, végig kell próbálni minden fázist, és kísérletezni az összetevőkkel, ízekkel.

CT: Milyen további terveken dolgoznak, hogyan látja a vállalat jövőjét?
Szappanos Péter: A 2019-ben kitűzött célok mentén haladunk tovább: a sonka, bacon és vegán termékvonalainkat erősítve, fejlesztve. A piac innovációs vezetőjeként vizsgáljuk, hogy milyen új termékekkel tudunk elsőként és meghatározóként belépni a piacra, akár húskészítményt tekintve, akár más kategóriában.

A Pápai Hús Kft.

Az 1913-ban alapított pápai üzem tevékenységének része a füstölt és hőkezelt húskészítmények, sonka és szalonna előállítása, előhűtött és fagyasztott húsok készítése, valamint a sertésvágás, darabolás. A nagy hazai húsipari vállalat közül elsőként a Pápai az évtized elején vegán, húspótló termékek gyártását is megkezdte, sőt, a szektorban azóta is unikális jelleggel kínálnak a fogyasztók számára vegán, húshelyettesítő készítményeket. A vállalat mintegy 700 főt foglalkoztat, beszállítói révén pedig további 1800-2000 környékbeli embernek nyújt megélhetést.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.