A kis és közepes vállalkozások számára a működésüket nehezítő külső körülmények nem csak veszélyt jelentenek, de lehetőséget is a versenyelőny kialakítására. Sok múlik azon, hogy a cégvezetők hogyan állnak hozzá a válságos időszakhoz - állítja Egerszegi Krisztián, MiniCRM Zrt. cégvezetője.
A vállalatok életében azok a helyzetek, amikor nem tudják befolyásolni a külső körülményeket (jelenleg például az ukrajnai háborút, az inflációt, az energia- és alapanyaghiányt vagy az zuhanó forint árfolyamot) rendszeresen megjelennek. Magyarán alkalmazkodniuk kell. De az alkalmazkodás nem pániklépéseket, kapkodást és észszerűtlen vagy impulzusszerű akciókat jelent. Ha az elbocsátások, a marketingbüdzsé megvágása, a készletek áron aluli kisöprése és a vészforgatókönyv többi elemének hatása összeadódik, az végül a földre ránthatja a céget, amint túlságosan megbomlik az üzleti folyamatok integritása. Ehelyett inkább azon érdemes elgondolkodni, hogy milyen módon lehet a kiadásokat, költségtételeket optimalizálni vagy a hatékonyságot növelni. Ehhez egy CRM rendszer, különösen döntéstámogató üzleti intelligenciával kiegészítve komoly támaszt nyújthat - mondta Egerszegi Krisztián.
Mindig vannak olyan tételek, amelyeket ki lehet iktatni, és olyanok is, amelyekhez nem tanácsos hozzányúlni. Például, ha kiszállásra kell küldeni négy tapasztalt embert, akik már bizonyítottak a munkában, akkor az a jó döntés, ha nem négy, hanem egy autóval utaznak el ugyanabba a városba. És az a rossz döntés, ha két embert kirúgnak, majd a maradék kettővel akarják elvégeztetni a munkájukat, mindkettőt külön autóval elküldve az ügyfelekhez. Amikor később ismét szükség volna megbízhatóan dolgozó munkatársakra, már lehet, hogy nem lesz, akivel a kínálkozó üzleti lehetőségeket kiaknázhatnák. Válságban is igaz, hogy a jó munkatársakat megtartani sokkal olcsóbb, mint felvenni és kiképezni újakat. Ez nem jelenti azt, hogy a potyautasokat ne kellene kirakni. De ehhez tudni kell, hogy kinek milyen a teljesítménye, és miféle képességekkel tud hozzájárulni a cég eredményes működéséhez.
Pillanatnyilag a kis cégeknek leginkább az infláció miatt fájhat a fejük. Mit is kezdhetnek vele? Az egyik lehetőség az áremelés, ami azonnali bevételnövelést jelent, de ha ez csak a költségek növekedését kompenzálja, az a céget nem húzza ki a bajból. Az igazi megoldás az, ha a bevételnövekedés üteménél a költségek kisebb tempóban nőnek, vagy a bázis szintjén maradnak. Ha nincs mód bevételt növelni, akkor a kiadások mérséklését kell jól menedzselni. A jól szervezett cégek a válságban is megtalálják a vevőiket és ügyfeleiket. Ilyenkor felgyorsul a "futópad", és az a cég bírja tovább, amelyik szervezettebb, jobban felkészült, jobb a hírneve, jobbak az emberei, erősebb az etikája, nagyobb a bizalmi tőkéje. Ilyenkor a cégvezetők szervezői és cégépítői képességei felértékelődnek. Azaz, aki folyvást panaszkodik a rossz üzleti körülmények miatt, jobb, ha inkább arra gondol, hogy elsősorban tőle függ a cége túlélése vagy felemelkedése, most kell legénynek lennie a gáton. A rosszul szervezett vállalkozások, rossz vezetővel ilyenkor sokkal könnyebben elvéreznek. A cégépítést támogató rendszerek azonban a leginnovatívabb és legrendszerezettebben dolgozó vezetőknek és szervezeteknek is segítségükre vannak.
Ha a külső tényezőkre nincs hatásunk, az olyan helyzet, mint a klasszikus tanmesében, ahol nem az éhes oroszlánnál kell gyorsabbnak lenni, hanem a többi potenciális prédát kell lefutni. A vállalatok nem csak a közvetlen konkurenseikkel küzdenek meg, hanem egy sor további céggel is, amelyek a potenciális vásárlók büdzséjére pályáznak, bár a tevékenységük teljesen különböző lehet. A MiniCRM is egy sor másik piacon kapható szoftverrel versenyez, de ugyanakkor versenytársuk például egy értékesítési technikákat oktató sales-tréner is. A vásárlónak, ha van egymillió elkölthető forintja, dönthet úgy, hogy a hatékonyságát támogató CRM-szoftverre költi, de arra is gondolhat, hogy most több árbevételre lenne szüksége, és a tréning éppen ezt alapozza meg. Ha korlátosak az erőforrások, akkor a vezetőknek muszáj ilyen kérdésekben döntéseket hozni. Ha azonban egy cég nem csak túlélni, hanem fejlődni akar, akkor a tapasztalatok szerint a rövidtávú érdekek mentén meghozott döntések sohasem lesznek megfelelőek. Olyan ugyanis ritkán történik, hogy egy cégnek a hatalmas szerencséje alapozza meg a növekedését. Ismert az olyan cégek története, akik előtt megnyílt a piac, de nem tudták lekezelni a rájuk zúduló ügyfeleket és feladatokat. Túl jól ment a cég, és majdnem csőd lett a vége. Ha ilyen esetben egy sales tréninget választunk egy rendszer helyett, ami sokkal egyszerűbbnek tűnik, akkor egy hónap múlva nem megoldásunk lesz, hanem több problémánk. A kollégák ugyanis nem rendszerben fognak dolgozni, és nem lesz mivel mérni a hatékonyságuk javulását, pláne, ha a kiképzett munkatárs el is megy a cégtől. Alaptétel, hogy szerencséje az üzleti világban annak van, aki felkészült, hogy megragadja a kínálkozó lehetőséget. A kaszinóban sohasem a betérő játékosok nyernek, hanem a ház, aki kiépítette a saját rendszerét. Mindenki eldöntheti, hogy eljátssza a pénzét vagy valóban céget épít.
A válságban alkalmazható "menekülési" stratégiákra a Cégépítők podcastban részletesebben is szó esik. Legutóbb például Balogh Petya, az egyik legismertebb hazai startupper, angyalbefektető osztotta meg tapasztalatait.