Három évtized különösen hosszú idő az olyan dinamikusan fejlődő területeken, mint az elválaszthatatlanul összefonódó informatika és audiovizuális technológia. A kezdetben multimédiás és vetítéstechnikai igényeket kiszolgáló, majd a közoktatási, vállalati, kormányzati és felsőoktatási szektor számára kifejlesztett interaktív megoldásokat tervező, gyártó és forgalmazó LSK Hungária Kft. 1994-es alapítása óta eltelt harminc év alatt piacot átalakító architektúrák és termékkategóriák jelentek meg, majd tűntek el, hogy helyüket egyre újabb technológiáknak adják át.
ComputerTrends: Milyen üzleti ötlet hívta életre anno az LSK Hungáriát, és az eredeti elképzelések, törekvések közül melyek állták ki az idő próbáját, van-e olyan vezérelvük, amely mellett ma is változatlanul kitartanak?
Leveli András: Vállalatunkat a Budapesti Műszaki Egyetemen végzett két villamosmérnök alapította, de a cégalapítás ötlete már korábban, a Schönherz Kollégium egyik szobájában megfogalmazódott. A kezdeti időszakban a számítógépes kellékanyagok és egyéb kiegészítők - mint például a hajlékonylemezek sokszorosítására szolgáló berendezések - forgalmazása volt a fő tevékenységünk, de a termékpalettán már akkor is szerepelt pár kuriózum. Ilyen volt például az írásvetítőre helyezhető LCD-panel, amely az akkori technológia csúcsát jelentette. Nem sokkal később megjelentek a portfólióban a professzionális AV eszközök, úgymint a projektorok és a vetítővásznak, vagyis hozzáláttunk mai fő üzleti tevékenységünk megalapozásához. Hamar felismertük azonban, hogy nem csupán "doboztologatással" akarunk foglalkozni. Volt egy víziónk, hogy csak akkor tudunk hitelesen képviselni egy gyártót, ha műszakilag is teljes körű ismeretekkel rendelkezünk a forgalmazott termékekről és a technológiákról. Így a különféle szakmai kompetenciák megszerzését követően hozzáadott értékként olyan szolgáltatásokat tudtunk már biztosítani az ügyfeleinknek, mint a szaktanácsadás, rendszertervezés, rendszertelepítés és beüzemelés, valamint a karbantartás és szerviztámogatás. Nem termékeket akartunk eladni, hanem komplex megoldásokat, ami az 1990-es évek végén merőben új szemlélet volt. A piac viszont visszaigazolta ennek létjogosultságát, sőt… mai szóhasználattal ezt "solution selling"-nek hívja.
A következő fontosabb mérföldkő az ezredforduló utáni évekre datálható. Ekkor kezdtük meg ugyanis az interaktív táblát feltaláló és egyben világpiac-vezető kanadai gyártó interaktív tábláinak a kizárólagos forgalmazását. A több, mint 10 évig tartó együttműködés keretében nagyságrendileg 30 ezer darab interaktív csomagot értékesítettünk a magyarországi közoktatási intézmények számára, ami nélkül ma nem létezne digitális oktatás. De ebben az időszakbanismertük fel azt is, hogy tervezhetünk mi bármennyire jó rendszereket, majd átadhatjuk azokat kulcsrakész állapotban a felhasználóknak, ha ők nem lesznek képesek a készség szintű használatra. Megértettük, hogy egy sikeres projekt lezárásához elengedhetetlen a felhasználói tréning. A közoktatási szektorban viszont ez különösen nagy kihívást jelentett, hiszen a felhasználói bázist jelentő pedagógusok nem rendelkeztek mélyebb informatikai ismeretekkel. Így a legfőbb feladatunk az volt, hogy egy olyan, az Oktatási Hivatal által is minősített, 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzést hozzunk létre, amely során az új, digitálisan transzformált oktatási módszertanok mellett az eszközök készségszintű használatát is elsajátítják a résztvevők.
Így érkezünk meg a 2010-es évek elejére, amikor történetünk addigi legnagyobb és valószínűleg legkockázatosabb vállalkozásaként megkezdtük a saját fejlesztésű termékeink gyártását. A több évig tartó, hosszas műszaki tervezés, a technológiai előkészítés, illetve a megfelelő beszállító partnerek kiválasztása után indulhatott el a gyártás. A korábbi tapasztalatokra alapozva viszont ekkora egyértelművé vált, hogy a vállalati, kormányzati és felsőoktatási ügyfelek üzleti igényei teljesen eltérnek a közoktatási intézmények elvárásaitól, így nekünk is különböző műszaki jellemzőkkel és eltérő szoftveres képességekkel rendelkező termékeket, illetve megoldásokat kell kifejlesztenünk. Ezen a ponton válik szét az iskolai célra szánt LSK ClassBoard interaktív táblák, illetve interaktív kijelzők, valamint a kormányzati, vállalati és felsőoktatási kollaborációs célokra szánt LSK Meeting Display interaktív kijelző megoldások története.
2014 tavaszán készült el az LSK Meeting Display interaktív kijelző első prototípusa, amelynek kész változatából az első évben összesen 8 darab rendszert sikerült értékesíteni. Az első ügyfelek között telekommunikációs cég, gyógyszeripari gyártó, csomagolóanyag gyártó, gépgyártó és autóipari beszállító vállalat is szerepelt. Az elmúlt 10 évben az eredeti termék az ügyfelek újabb üzleti igényei alapján egy komplex interaktív vizuál-kollaborációs és videokonferencia ökoszisztémává nőtte ki magát, amelyben olyan saját fejlesztésű hardver és szoftver komponensek találhatók meg, mint az LSK SpaceTime teremfoglalási rendszer, az LSK smart Cockpit érintőképernyős teremvezérlő rendszer, az LSK Meeting Share Pro vezeték nélküli prezentációs rendszer, az LSK Meeting Eye professzionális videokonferencia és streaming kamera termékcsalád, valamint az LSK Collaboration Suite kollaborációs szoftvercsomag. Így a 2024-es év dupla évforduló, mert a 30 éves cégalapítás mellett az interaktív ökoszisztéma prototípusa is 10 éves jubileumát ünnepli.
CT: Tíz éve kezdtek termékfejlesztésbe. Miért döntöttek úgy, hogy a nemzetközi szállítók által uralt piacon saját megoldásokkal szállnak versenybe?
Leveli András: Több impulzus együttes hatása vezetett odáig, hogy végül belevágtunk. Egyfelől a disztribúciós tevékenységünk során rengeteg tudás és tapasztalat halmozódott fel, nemegyszer úgy éreztük, hogy jobban értünk a forgalmazott termékekhez, mint maguk a gyártók. Másfelől a kezdetektől fogva az egyedi igények megértésére összpontosítottunk, hogy a puszta eszközöknél többet, az üzleti elvárások szerint testre szabott és működő megoldásokat szállíthassunk. Azonban a 2010-es évek elején nem találtunk olyan gyártókat és termékeket a piacon, akik megfelelő rugalmassággal illeszkedni tudtak volna az LSK víziójába. Így alakult ki bennünk a meggyőződés, hogy mindezek a specifikus üzleti igények egy saját fejlesztésű és gyártású termékportfólióval sokkal jobban, rugalmasabban és testre szabottan szolgálhatók ki.
A közoktatási szektor számára kínált termékek, illetve a vállalati, kormányzati és felsőoktatási szektor számára kifejlesztett interaktív ökoszisztéma fejlesztése azóta is külön utakon jár, más-más gyárban készülnek a hardver komponensek, illetve a szoftverfejlesztést is két külön csapat végzi, hogy szakembereink teljes mértékben a saját célcsoportjuk egyedi üzleti igényeire fókuszálhassanak. De a cégalapításkor kitűzött víziók, a magas hozzáadott érték, a "doboztologatás" helyett "komplex megoldások szállítása" elgondolásunk nem változott, még ma is ugyanaz a szemlélet vezérel bennünket, mint három évtizeddel ezelőtt.
Mindezek komoly elismerése és visszaigazolása, hogy a MagyarBrands szakmai zsűrije évről évre díjazza innovációs teljesítményünket. 2024-ben harmadik alkalommal kaptuk meg a MagyarBrands díjat Innovatív Márka kategóriában, így a dupla jubileum igazából tripla, mert 30 éves a cégalapítás, 10 éves az interaktív ökoszisztéma prototípusa és harmadszor érdemeltük ki a MagyarBrands elismerést.
CT: Melyek a legújabb fejlesztéseik, és ügyfeleik milyen újdonságokat várhatnak a közeljövőben?
Leveli András: Az utóbbi időben több olyan fejlesztést is indítottunk, amelyek kifejezetten az információ- és adatbiztonságot célozzák. Hamarosan lehetőség nyílik az LSK Work2gether digitális fehértábla szoftverben a dokumentumok jelszavas védelemmel történő mentésére, így a jelszót nem ismerő illetéktelenek nem fognak tudni hozzáférni a megbeszéléseken elkészített digitális jegyzetekhez. Emellett saját SMTP levélküldő szerver is konfigurálható lesz a digitális fehértábla szoftverben, amely így beépített módon lesz képes a megbeszélés végeredményét szétküldeni e-mailben. Mindezt úgy, hogy nem lesz szükség külön e-mail kliens szoftver telepítésére, illetve a teljes bejövő és kimenő levelezés szinkronizálására. A fenti szoftveres képességek az őszi szoftverfrissítési csomag részeként lesznek elérhetők a meglévő felhasználók számára a Life Long Licence (LLL) konstrukció keretében.