A technológia mára a vállalatok digitális idegrendszerévé vált, amely a stratégiát formáló vezetést a pénzüggyel, a kutatással és fejlesztéssel, az üzemeltetéssel és az üzlet legfőbb hajtóerejével, az emberi munkaerő tudásával és tehetségével összekapcsolja. Az informatikai vezetők ezért a technológiával együtt az érintett felek hatékony, összehangolt és eredményes együttműködéséért is mind nagyobb felelősséggel tartoznak, és egyre több feladatot kapnak az üzleti modelleket, a vállalati stratégiát és fenntarthatóságot érintő, a kitűzött célok elérését szolgáló döntések meghozatalában, a gyakorlati megvalósításhoz szükséges irányításban.
Szerepkörük átalakulására világított rá legutóbb a Lenovo friss tanulmánya (Global Study of CIOs 2022) is, amely nemcsak az IT-vezetők növekvő üzleti befolyására és felelősségére, hanem a helytállásukat nehezítő technológiai akadályokra is felhívta a figyelmet. Az alapul szolgáló felmérésben 525 informatikai igazgató vett részt, legalább 250 főt vagy annál több alkalmazottat foglalkoztató brazil, egyesült államokbeli, egyesült királyságbeli, japán, kínai és szingapúri vállalatok színeiben.
Válaszaikból kiderült, hogy az üzemeltetés költséghatékonyságáért és a nagyobb üzleti agilitás eléréséért egyszerre felelő CIO-k többsége (57 százalék) a vállalatuknál bevezetett technológia legalább felét jelentős mértékben korszerűsítené - öt válaszadó közül három (20 százalék) pedig kijelentette, hogy ha tehetné, az elavuló technológiát inkább lecserélné.
Transzformációs kihívások és felelősségek
A megkérdezett IT-vezetők szinte mindegyike tapasztalja, hogy vállalati szerepköre az utóbbi pár évben jelentősen továbbfejlődött, és egyre gyakrabban kérik tőle a technológián túlmutató, üzleti döntések meghozatalát. Tíz válaszadó közül kilenc mondta, hogy feladatai immár olyan - hagyomány szerint nem a CIO szerepköréhez tartozó - területekre is kiterjednek, mint az adatanalitika és üzleti jelentéskészítés (56 százalék), a fenntarthatóság és a társadalmi szerepvállalás (45 százalék), a munkahelyi sokszínűség, egyenlőség és befogadás (42 százalék), a HR és a toborzás (39 százalék), valamint az értékesítés és a marketing (32 százalék).
A válaszadók zöme (82 százalék) érzi úgy, hogy nagyobb kihívásokkal szembesül, mint akár két évvel ezelőtt, mert a mesterséges intelligencia és az automatizálás mind kiterjedtebb alkalmazásától kezdve a globális és elosztott munkaerő toborzásáig és támogatásáig új és változatos problémákat kell megoldania. Többségük (66-60 százalék) az adatvédelem, a kiberbiztonság és a zsarolóvírusok mellett a technológia gyors fejlődésének követését, a felaprózott beszállítói kör kezelését és az új technológiák bevezetését emelte ki a legnagyobb kihívások között.
Tapasztalja az IT-vezetők többsége ugyanakkor azt is, hogy szerepköre befolyásosabbá válik a vállalaton belül. Négy válaszadó közül három jelentette ki például, hogy egészében véve nagyobb hatással bír a cég boldogulására, mint a felsővezetés más tagjai. A megkérdezettek túlnyomó többsége (88 százalék) pedig abban is egyetért, hogy szerepkörénél fogva kulcsszerepet játszik a folytonos üzletmenet fenntartásában.
A sikeres vállalati működés szempontjából hasonló jelentőséget tulajdonítanak a CIO-k a technológiai partnereiknek is. A válaszadók 61 százaléka szerint az üzlet már pár hét alatt kárát látná, ha felhagynának a digitális átalakulást célzó programok megvalósításával és finanszírozásával. Véleményük tükrözi, hogy a technológiában a nagyobb költséghatékonyság eszközénél jóval többet látnak, szerepét üzletkritikus fontosságúnak tartják, fűzte hozzá a felmérés eredményeihez a Lenovo.
Előretekintve az IT-vezetők a következő öt évben is technológiai szállítóiktól várnak segítséget az olyan kihívások megválaszolásához, mint a szervezeti agilitás növelése (60 százalék), a vállalati rendszerek és működés kibervédelme (52 százalék), a technológia bevezetésének, konfigurálásának és karbantartásának egyszerűsítése (50 százalék), valamint a költségoptimalizálás (43 százalék). Tíz CIO közül nyolc egybehangzó véleménye, hogy a technológiai szállítók közötti integráció a felhasználói oldalon a vállalatok hatékonyságát is fokozza.
Az új kihívásokat és bővülő felelősségi körüket figyelembe véve az IT-vezetők úgy ítélik meg, hogy a vállalatuknál bevezetett technológiára bőven ráférne a korszerűsítés. Ha lehetőséget kapna rá, hogy mindent az alapoktól újraépítsen, akkor a meglévő technológiai környezet felét, vagy annál is nagyobb részét lecserélné, mondta a válaszadók többsége.
Az átalakítás irányát mutatja azonban, hogy a felmérésben részt vevő vállalatok 63 százaléka a tavalyi szinthez képest több eszközt használ szolgáltatásként, Device-as-a-Service modellben. Ráadásul a CIO-k szinte mindegyike (92 százaléka) úgy nyilatkozott, hogy az üzleti modellek változásával biztosan vagy nagy valószínűséggel újabb as-a-Service megoldásokat vezetnek be vállalatuknál a következő két évben.
Egyszerűsítő EaaS
Szerepkörük az utóbbi 24 hónapban olyan drasztikusan átalakult, hogy a modern IT-vezetők ma már a vállalat küldetésirányítójának számítanak.
- Eligazodni az összetett technológiai ökoszisztémákban, lépést tartani a digitális átalakulás sebességével, gondoskodni az alkalmazottak megfelelő továbbképzéséről és kezelni az informatikai szakemberek hiányát, a mai IT-vezetők felelőssége a teljes technológiai értékláncra, sőt azon túlra is kiterjed - mondta Ken Wong, a Lenovo megoldásokat és szolgáltatásokat szállító csoportjának elnöke. - Felmérésünk alátámasztja, hogy a CIO-k készen állnak erre a kihívásra, amelynek megválaszolásához, vállalatuk további sikeres digitális átalakításához a technológiai szállítók között keresnek partnereket.
Az International Data Corporation előrejelzése (IDC FutureScape: Worldwide CIO Agenda 2022 Predictions) szerint jövőre már a vállalatok 60 százaléka annak alapján fogja mérni az informatikai igazgató teljesítményét, hogy - elsősorban a vállalati szintű együttműködés előmozdításával - képes-e új üzleti modelleket létrehozni és bevételi forrásokat találni. A Lenovo kutatása azonban arra is rávilágított, hogy az új követelmények teljesítése többek között a meglévő vállalati technológiai környezet felaprózottsága, bonyolultsága és elavulása miatt sem lesz könnyű.
- Az összetett technológiai környezetben az IT-vezetőknek az üzleti innovációra kell összpontosítaniuk, nem engedhetik meg maguknak, hogy az informatikai eszközök és alkalmazások menedzselésével bajlódjanak - mondta Ken Wong. - Technológiai szállítóiktól ezért nem csupán az alapigények teljesítéséhez, a szervezeti agilitás növeléséhez és az üzemeltetési költségek optimalizálásához, hanem ahhoz is tanácsot és útmutatást várnak, hogy az új technológiai megoldásokkal miként segítsék vállalatukat az üzleti célok elérésében.
Minthogy egyre összetettebbé válik maga a digitális átalakulás is, a folyamat kezeléséhez a vállalatok egyszerű és rugalmas IT-megoldásokat keresnek. A Lenovo TruScale portfóliójában például olyan infrastruktúra megoldásokat találnak, amelyeket szolgáltatásként használhatnak.
A hardvert és a szoftvert, valamint a hozzájuk tartozó, folyamatos monitorozást, felügyeletet és egyéb támogatást, azaz mindent szolgáltatásként kínáló Everything-as-a-Service modell felhőszerű élményt ad a felhasználóknak. A vállalatok induló tőkeberuházás nélkül, gyorsan skálázhatják informatikai környezetüket, az erőforrásokat dinamikus, mindenkori igényeikre méretezhetik, és használatukért fogyasztásalapú elszámolás szerint fizethetnek, így nagyobb agilitást és költséghatékonyságot érhetnek el, a CIO-k pedig több figyelmet fordíthatnak a stratégiai követelmények teljesítésére, az üzleti célok eléréséhez szükséges további transzformációra.
A Technology Business Research előrejelzése (Hardware Subscription Services Market Landscape, Third Calendar Quarter 2021) szerint az eszköz-előfizetési szolgáltatások piaca 2020 és 2024 között évente átlagosan 26 százalékkal fog nőni, a szolgáltatásként használható adatközponti megoldások piacán pedig még gyorsabb, évente átlagosan 42 százalékos bővülés várható ebben az időszakban.
A Lenovo e sorok írásakor jelentette be, hogy Magyarországon hivatalosan is megnyitotta első, házon belüli - azaz nem bérgyártónál működő - gyártóüzemét Európában (lásd a képeket). Az Üllőn található gyár elsősorban szerver-infrastruktúra, tárolórendszerek, valamint csúcskategóriás PC-munkaállomások építésére összpontosít, amelyeket az európai, közel-keleti és afrikai régióban értékesít. A gyártás földrajzi közelsége szintén a beszállítók kezelésében segíti az informatikai igazgatókat.