A Kifli.hu 2020 tavaszán robbant be a magyar piacra. Kezdetben szokatlan látványt nyújtottak a főváros utcáin a Kifli feliratú és logójú kis fehér furgonok, de rövidesen egyre szélesebb kör ismerte meg a főként élelmiszerekre szakosodott online áruházat. A Covid-járvány első hullámának idejét éltük, bezártak az iskolák, a legtöbb üzlet sem nyithatott ki.Hirtelen rengeteg ember váltott homeoffice-ra, és a napi fogyasztási cikkekért sem szívesen mentünk a sarki boltba vagy a nyitva lévő nagyobb üzletekbe. Inkább otthonról, a számítógép mellől, tablet vagy akár okostelefon segítségével rendeltük meg az élelmiszert és a háztartásban szükséges egyéb termékeket.
A járványnak köszönhetően - teljesen érthető módon - akkoriban a Kifli csak online kártyás fizetést fogadott el. Elővigyázatosságból a futároknál sem lehetett bankkártyával fizetni, a készpénz pedig természetesen szóba sem jöhetett. Hogy is gondolkodtak a Kiflinél, milyen előzményekre támaszkodhattak a szolgáltatások, illetve a fizetés terén? Klekner Pétert,a Kifli.hu ügyvezetőjét kérdeztük.
Klekner Péter: A piacra lépéskor mért napi pár százas rendelésünket követően - a Covid-járvány kitörésével - megtízszereztüka rendeléseink számát. A pandémia előtt készpénzes fizetési lehetőséget biztosítottunk a futárjainknál, a járvány miatt azonban ezt biztonsági okokból felfüggesztettük. A Kifli az Európában működő, online élelmiszer-kiszállítással foglalkozó Rohlik Csoport tagja. Több pénzügyi szolgáltatót is kipróbáltunk, mostanra azonban stabil partnerre találtunk az Adyencégben. A teljes Rohlik Csoport váltott, így mi is.
Computerworld:Mi jelentette a legnagyobb kihívást a járvány idején?
KP: A legnagyobb kihívást a készlethiány, a korlátozottfutárkapacitás és a raktári munkaerőhiány jelentette.Ezen időszak alatt is szem előtt tartottuk azonban, hogy a rendeléseket zökkenőmentesen, az elvárt, megfelelő színvonalon teljesítsük, így előfordult például, hogy a központos kollégák is besegítettek a raktárban.
CW: Online kártyás fizetésnél a rendeléskor előre fizetünk, majd a ténylegesen fizetendő összeg és az előre fizetett összeg közötti különbséget utólag rendezi a cég. Ez a folyamat teljesen automatizált?
KP: Fontosnak tartom e téma kapcsán pontosítani, hogy a vásárló nem előre fizet, hanem a rendszer lefoglalja a kártyán az összeget,majd a ténylegesen kiszállított termékek árát az átadást követően vonjuk le a vásárló számlájáról. Mindezt a saját IT rendszerünk és az Adyen fizetési szolgáltató végzi.Az utóbbi kapocsként van jelen a kártyaszolgáltató és közöttünk.
CW: Kulcskérdés az IT-biztonság. Milyen eszközöket alkalmaznak annak érdekében, hogy minden rendben menjen, biztonságban legyenek a vásárlóik adatai, és ne történhessen visszaélés?
KP: Mindent megteszünk annak érdekében, hogy a vásárlóink adatai biztonságban legyenek.Ebből a célból folyamatosan fejlesztjük rendszereinket. Pontosan ezenbiztonsági okokból kifolyólag nem adunk ki információt arról, hogy milyen eszközöket alkalmazunk.
CW: Ma már lehetőség van rá, hogy POS terminál nélkül, egy mobiltelefonnal is lehessen kártyát elfogadni. Alkalmaznak a Kifli futárjainál ilyen megoldást (például a flotta bővítésénél, takarékossági okokból)?
KP: Jelenleg nálunk nincs használatban ilyen megoldás, viszont vizsgáljuk a lehetőségeket. Fontos számunkra a fenntarthatóság kérdésköre is, ezért minden olyan fejlesztésre nyitottak vagyunk, ami segíti az erőforrás-gazdálkodást.
CW: Alkalmaznak-e, vagy terveznek-e alkalmazni mesterséges intelligenciára épülő megoldásokat? Ha igen, milyen területen?
KP: Az ellátási/beszerzési területen mesterséges intelligencia segíti a rendelések előrejelzését, ezzel támogatva a dolgozóinkat, és biztosítva, hogy mindig annyi friss termék álljon rendelkezésre, amennyivel ki tudjuk szolgálni vásárlóinkat. Tartalmaink személyre szabása során is használunk mesterséges intelligenciát az e-shopban, ezzel időt takarítunk meg vásárlóinknak.
CW: A Kifli szolgáltatása iOS és Android alkalmazásból is elérhető. Hogyan oszlanak meg a megrendelések a két mobilapp között?
KP: Tapasztalataink alapján iOS-ről többen rendelnek: körülbelül 60-70 százalékkal nagyobb az arányuk, mint az Android operációs rendszert használó vásárlóinké.
CW: Volt már rendszerleállás a Kiflinél?
KP: Akárcsak a legtöbb vállalkozás, a múltban mi is tapasztaltunk elakadásokat a rendszerünkben. Ezeket az elakadásokat üzletpolitikánkkal összhangban a lehető legrövidebb idő alatt kezeljük, professzionális, agilis csapat támogatásával. Mint minden cégnél, katasztrófahelyzet esetén nálunk is specifikus folyamatok lépnek életbe.
CW: Az elmúlt másfél év pandémiával terhelt időszakában a Kiflinek is sok feladatot, köztük váratlanokat kellett megoldania. Hova jutottak, illetve merre tartanak?
KP: Jelenlegi termékkínálatunk körülbelül 11 ezer terméket tartalmaz. Futárjaink létszáma nagyjából kétszáz főre tehető. Szervereinket adatközpontban helyeztük el, de nem használunk felhőalapú rendszereket. Szoftvereink belső fejlesztésűek. Saját IT-csapattal dolgozunk, amelyet a cseh anyavállalatunkból irányítanak. Folyamatosan bővülünk, hogy minél több vásárlót, minél nagyobb földrajzi területen tudjunk kiszolgálni.