Tavaly a mesterséges intelligencia szoftverplatformok piaca szárnyaló, 44,4 százalékos növekedéssel 27,9 milliárd dollárra bővült, és az International Data Corporation (IDC) idén júliusban közzétett előrejelzése (Worldwide Artificial Intelligence Platforms Software Forecast, 2024-2028: AI Integration Accelerates, Fueling Technological Breakthroughs and Business Transformations) szerint ezt a tempót a következő öt évben is tartani fogja. Az elemző arra számít ugyanis, hogy 2028-ra a szállítói bevételek elérik a 153 milliárd dollárt, ami 40,6 százalékos összetett éves növekedési rátát vetít előre erre az időszakra.
Különösen a generatív AI rohamos fejlődése nyomán a vállalatok kezdenek másként gondolkodni saját termékeikről, a mesterséges intelligenciára épülő alkalmazások fejlesztéséről és bevezetéséről, és új fényben látják azt is, hogy a technológia segítségével miként alakíthatják át üzleti modelljeiket, növelhetik versenyképességüket, mutatott rá az elemző.
Felhőben gyorsabb növekedés
A generatív mesterséges intelligenciát élesben használó szervezetek fele már választott AI platformot, míg a többi - ezen a téren már szintén jelentős beruházásokat megvalósító - vállalat a következő hat hónapban ezt ugyancsak megteszi, derült ki az IDC júliusban közreadott felméréséből (Future Enterprise Resiliency and Spending Survey, Wave 4), amelyben idén áprilisban 764 döntéshozó vett részt.
- A mesterséges intelligencia a felhasználói élmény javításában, a marketing optimalizálásában, a tartalom személyre szabásában és az adatanalitika tökéletesítésében egyaránt segíteni tudja a vállalatokat, ezáltal online jelenlétükre és értékesítésükre, üzleti eredményeikre is kedvezően hat - mondta Raghunandan Kuppuswamy, az IDC területért felelős kutatási igazgatója. - Ugyanakkor az AI komoly kockázatokat is hordoz magában, amelyeket a szervezeteknek a minták és rendellenességek figyelésével azonosítaniuk kell, és a problémákat még azt megelőzően orvosolniuk, hogy azok nagyobb kárt okoznának. Bár ezek a kockázatok nem szüntethetők meg teljes mértékben, kezelésüket és enyhítésüket maga a mesterséges intelligencia nagyban segítheti, erősítve a vállalatok biztonságát és rugalmas állóképességét.
Várható, hogy az AI platformok felhőalapú bevezetése terén a növekedés még a piac egészének bővülési ütemét is felülmúlja, mivel az elemző ebben a szegmensben 50,9 százalékos összetett éves növekedési rátát prognosztizál a 2028-ig tartó időszakra. A trendet olyan tényezők fogják erősíteni, mint a biztonsági intézkedések és a szolgáltatók skálázási képességeinek fejlődése, valamint a törvényi megfelelési követelmények szigorodása.
Szuperképességek vállalatoknak
A technológiai döntéshozás, a pénzügyi és operatív rendszerek, valamint az ügyfélélmény és -támogatás lehet a három terület, amelyen a generatív mesterséges intelligencia a legnagyobb hatással lesz a vállalatok üzleti modelljeire és jövőbeni versenyképességére - tárta fel egy másik, szintén idén júniusban közreadott felmérésében (IDC Survey Spotlight: Where Do Technology Buyers Anticipate GenAI to Have the Greatest Competitive Positioning and Business Model Impact?) az elemző.
- Felmérésünk eredményei megerősítik, hogy a generatív AI széles körű alkalmazásra fog találni a különböző üzleti területeken, hatása az üzleti modellek széles skáláját és a versenyképességet is érinteni fogja - mondta Matt Acaro, az IDC kutatásvezetője. - A válaszadók szerint a generatív mesterséges intelligencia valódi szuperképessége, hogy a különböző forrásokból származó adatok feldolgozását, megértését és a bennük rejlő érték kinyerését egyaránt segíti. Pontosan ez a képesség teszi lehetővé, hogy a vállalatok a generatív AI modelljeit és alkalmazásait ilyen sok üzleti és munkafolyamatba integrálják és azokban használják. Minél nagyobb tapasztalatra tesznek szert ezen a téren a szervezetek, generatív AI-tudásukat a továbbiakban annál több új területen próbálják majd hasznosítani.
A megkérdezettek szerint ugyanis a generatív mesterséges intelligencia - a már említett, három üzleti területen túl - az ügyfelek megnyerésében és az értékesítésben, a termékek tervezésében és fejlesztésében, az adatalapú döntéshozásban, valamint a toborzásban és a tehetséges munkaerő kezelésében is segíteni fogja a vállalatokat.