Versenyelőnyük növelésére, technológiai környezetük és folyamataik korszerűsítésére törekedve a szervezetek éveken át a digitális transzformációra összpontosítottak. Egyetlen cél lebegett előttük - digitális vállalattá válni, amely a folyamataiban, termékeiben és szolgáltatásaiban használt technológiával teremt értéket és felhasználói élményeket ügyfeleinek és alkalmazottainak. Most pedig valóban adott a lehetőség, hogy belépjenek a digitális vállalatok korszakába, hívta fel a figyelmet digitális üzleti stratégiákhoz adott, 2024-es trendelőrejelzésében (IDC FutureScape: The Digital Business Era Has Arrived, Augmented by GenAI) az International Data Corporation.
A vállalatok immár új bevételi forrásokat keresnek, miközben működésüket tovább digitalizálják a költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés érdekében. Digitális technológiákra fordított költésüket egyre növelik, miközben hagyományos, nem digitális beruházásaik stagnálnak vagy csökkennek - ügyfeleik, alkalmazottaik, partnereik és beszállítóik pedig már egyenesen elvárják tőlük a digitális élményeket.
- Digitális átalakulásuk csupán az első lépés volt, ahhoz, hogy valóban értéket nyerjenek a változásból, a vállalatoknak tovább kell haladniuk egy innovatív állapot felé - mondta Craig Powers, az IDC kutatási igazgatója. - Várakozásunk szerint 2024 folyamán mind több vállalat fejleszti majd tovább innovatív képességeit, a digitális újításnak, a digitális technológiákkal való ötletelésnek és tesztelésnek ugyanis egyre nagyobb prioritást adnak. Itt az idő, hogy a szervezetek innovatív képességeket és kultúrát építsenek ki, ha versenyképesek akarnak maradni a digitális üzlet korában.
AI és innováció
FutureScape 2024 kutatásában az IDC olyan külső hajtóerőket vizsgált, amelyek a következő 12-24 hónapban változtatni fognak a globális üzleti ökoszisztémán, valamint feltérképezte a problémákat is, amelyekre a vállalatok által használt digitális technológiákat meghatározó, építő és irányító IT csapatoknak megoldást kell találniuk. Az elemző tíz előrejelzést is adott a digitális vállalati stratégiákra nézve.
Generatív mesterséges intelligenciával támogatott innováció - A vállalatok digitális termékek és szolgáltatások fejlesztéséhez fogják használni a generatív AI-t, amely az üzleti lehetőségek felismerésében és az erőforrások hozzárendelésében is segíti az innovációt. A technológia képességeit ilyen módon hasznosító szervezetek hatékonyabban és eredményesebben fogják megvalósítani új bevételeket hozó törekvéseiket, és gyorsabban növekednek majd, mint a generatív AI-t nem használó versenytársaik.
Kitart a digitális technológiákhoz fűződő beruházások lendülete - A szervezetek digitális technológiákra fordított költése 2024-ben hétszer gyorsabb ütemben fog növekedni, mint a gazdaság egésze, mivel a piaci igények digitális üzleti modelljeik és digitális képességeik fejlesztésére késztetik a vállalatokat.
Mesterséges intelligencia a felső vezetésben - Az IDC legutóbbi felmérésében az IT vezetők valamivel több mint fele mondta, hogy vállalatánál külön vezető felel a mesterséges intelligenciáért, vagy ilyen pozíció létrehozását tervezik. A válaszadók ugyanekkora aránya szerint az AI-igazgatónak a felső vezetésben a helye.
Generatív AI a digitálisan natív vállalatoknál - Ezek a vállalkozások a technológiára támaszkodnak felforgató erejű üzleti modelljeik támogatásában és versenyelőnyük növelésében. A generatív mesterséges intelligencia korai felhasználói is körükből fognak kikerülni.
Digitális üzleti platformok a sikerhez - A digitális üzleti platformok nagyobb rálátást adnak a vállalatok működésére, ezáltal érthetőbbé teszik beruházásaik hatását is. Miközben digitálisan érettebbé válnak, a szervezetek egyre könnyebben mérik a megtérülést (ROI), így nagyobb eséllyel építenek ki élvonalbeli képességeket is, amelyek sikerre viszik bevételnövelő törekvéseiket.
Mindenütt jelen lévő AI hatja át az új üzleti modelleket - Az elemző szerint a prediktív mesterséges intelligencia, a gépi látás és a generatív AI, valamint a digitális ökoszisztémák igény szerint hozzárendelhető szolgáltatásainak kombinációja új dimenziót nyit. A vállalatok vonzó termékeket és szolgáltatásokat hozhatnak létre ezekkel a képességekkel, amelyeket ügyfélkörük célcsoportjai értékelni fognak.
A siker méréséhez új KPI-k kellenek - A stratégiai döntéshozáshoz kritikusan fontos követni, hogy az üzlet számára ténylegesen mely fejlesztések, intézkedések relevánsak. A digitális termékek, szolgáltatások és élmények sikerességének méréséhez a vállalatok ezért új teljesítménymutatókat fognak használni.
Beruházási prioritássá válik az elsőként digitális megközelítés - A vezérigazgatók mindinkább elvárják, hogy a technológiai vezetők a jobb üzleti eredmények elérésére, az üzleti rugalmasság növelésére összpontosítsanak, digitális termékek, szolgáltatások és élmények révén új bevételeket hozzanak.
A munkafolyamatokra és a munkaerőre is kihat az AI - A mesterséges intelligencia széles körű bevezetése kihívásokkal szembesíti az alkalmazottakat, mivel a technológia a munkavégzésre és a tanulás folyamatára is kihat. A negatív következmények elkerüléséhez a vállalatoknak át kell képezniük munkavállalóikat, hogy dolgozni tudjanak a generatív mesterséges intelligenciával.
Digitális technológiák segítik a fenntarthatósági célok elérését - Ha eredményeket akarnak elérni ilyen irányú törekvéseikben, akkor az üzleti és a technológiai vezetőknek olyan IT beruházásokat kell megvalósítaniuk, amelyek egyszerre viszik közelebb a vállalatokat digitális üzleti és fenntarthatósági céljaikhoz.
Költésgeneráló intelligencia
Az IDC előrejelzése (GenAI Implementation Market Outlook: Worldwide Core IT Spending for GenAI Forecast, 2023-2027) szerint világszinten a vállalatok idén közel 16 milliárd dollárt költenek majd generatív mesterséges intelligenciával összefüggő beruházásokra. A szoftvert, a hardver infrastruktúrát, valamint az informatikai és üzleti szolgáltatásokat is beleértve ilyen célú költésük 2027-re várhatóan eléri a 143 milliárd dollárt, ami az előrejelzési időszakra vetítve 73,3 százalékos összetett éves növekedési rátát ígér. Ez a teljes AI költés növekedési ütemének több mint kétszerese, a teljes IT költés ugyanebben az időszakban várható növekedésének pedig közel 13-szorosa.
Múló trendnél, puszta felhajtásnál sokkal több a generatív mesterséges intelligencia, olyan átformáló erejű technológia, amely messzemenő üzleti hatással bír, az iparágakat, a munkavégzés és az élet számos területét átalakíthatja, ha a szervezetek etikusan és felelősségteljesen alkalmazzák, mutatott rá az elemző.
Várakozása szerint a generatív AI-beruházások természetes fejlődési irányt követnek majd az előttünk álló években, ahogyan a szervezetek a kísérletezés szakaszából továbblépnek a technológia agresszív bevezetése, célzott használati esetek támogatása felé, és az a vállalati tevékenységek minden területén megjelenik, elérve a peremhálózatokat is. Az ellátási láncokban tapasztalható zavarok, a szakemberhiány és az AI készségek fejletlensége, valamint a biztonsággal kapcsolatos aggályok és más tényezők azonban kétségtelenül befolyásolják majd a szervezetek költését.
Az előrejelzési időszak végére a generatív mesterséges intelligenciára fordított költés eléri a teljes AI költés 28,1 százalékát, ami az idei évben mért 9 százaléknál lényegesen nagyobb szelet. A vállalatok a kiépítés első hulláma után is erősen költenek majd a generatív mesterséges intelligenciára, mivel az digitális üzleti platformjuk alapelemévé fog válni.
A bevezetés kezdeti szakaszában a generatív AI infrastruktúrája alkotja majd a beruházások legjelentősebb területét, beleértve a hardvereszközöket, valamint az infrastruktúra szolgáltatásokat (IaaS) és a rendszer-infrastruktúra szoftvereket (SIS) is. Az ötéves előrejelzési időszak vége felé azonban a szoftverek területe vonzza majd a legnagyobb költést, az IDC itt 76,8 százalékos összetett éves növekedési rátát prognosztizál. Ezen belül a platform- és modellszállítás, valamint az alkalmazásfejlesztés és -bevezetés szegmense még ennél is gyorsabb ütemben fog növekedni.
Ez a cikkünk a Computerworld magazin 2023. december 20-ai nyomtatott számában jelent meg. A teljes lapszámot itt tudja elolvasni >>>