Jóllehet az idősebbek korcsoportjába tartozó megkérdezettek továbbra is kitartanak a tartalomfogyasztás hagyományos formái mellett - a negyvenöt felettiek körében változatlanul a tévéközvetítés a legnépszerűbb műfaj -, a fiatalabb sportrajongók inkább a digitális platformok felé fordulnak, és nyitottak a mesterséges intelligenciával támogatott funkciók használatára. A 18-29 évesekre például sokkal inkább jellemző, hogy elsőorban okostelefonon vagy tableten kísérik a sportesemények fejleményeit, és gyakrabban fizetnek elő sportközvetítéseket kínáló streaming szolgáltatásokra, mint idősebb társaik. Ebben a fiatal korcsoportban a válaszadók több mint fele (58 százaléka) véli úgy, hogy a mesterséges intelligencia kedvező hatással lesz a sportokra - figyelemre méltó ugyanakkor, hogy az 55 évnél idősebbek közel fele (45 százaléka) szintén hasonlóan nyilatkozott.
Miközben a szurkolók világszerte élénk érdeklődéssel követik az idei nyár nagy sporteseményeit, az IBM megbízásából a Morning Consult vizsgálta tíz országra kiterjedő kutatásban, hogy a lakosság jelenleg milyen módon követi a sporteseményeket - legyen szó élő közvetítésekről, hírekről vagy összefoglaló műsorokról -, és a jövőben a tartalomfogyasztás mely formáit részesítené előnyben. Az alapul szolgáló online felmérésben összesen több mint 18 ezren vettek részt az Egyesült Államoktól és Kanadától kezdve az Egyesült Királyságon, Franciaországon, Németországon, Olaszországon, Spanyolországon és Indián át az Egyesült Arab Emírségekig és Szaúd-Arábiáig. Minden válaszadó betöltötte tizennyolcadik életévét, és átlagos sportrajongónak tartja magát, aki - a focitól kezdve a baseballon, golfon, kosárlabdán, kriketten, rögbin és teniszen át az úszásig - figyelemmel kíséri legalább egy sportág, illetve az olimpiai játékok vagy a Forma-1 eseményeit.
Galaxy S24 Ultra telefonok vittek új nézőpontot a nyitó ünnepség és a vitorlás versenyszámok közvetítésébe
Élményfokozó generatív AI
Júniusban közreadott jelentésében (Global Sports Attitudes and Behaviors Report), amelyben a nemzetközi felmérés eredményeit értékeli ki, az említett generációs különbségek mellett az IBM megállapította, hogy a sportrajongók mindinkább a személyre szóló, digitális tartalmakat részesítik előnyben, amelyekkel időt takaríthatnak meg. Többségük kedvezőnek ítéli a technológia sportra gyakorolt hatását, így a generatív AI előtt is szabad a pálya, képességeivel a jövőben új szintre emelheti a digitális sportélményeket.
A megkérdezettek 63 százaléka szerint a technológiák közül az adatanalitika sportra gyakorolt hatása lesz a legkedvezőbb, míg 50 százalékuk a mesterséges intelligenciát emelte ki ebben a mezőnyben. A generatív AI esetében a legtöbb válaszadó a valós idejű tájékoztatás (34 százalék) és a tartalom személyre szabása (29 százalék) terén számít a sportélmények további javulására - ez az elvárás az indiai, az egyesült arab emírségekbeli és a szaúd-arábiai szurkolók körében volt a legkifejezettebb.
Személyre szabott sporttartalmat napjainkban már kisebb falatokban fogyasztanak előszeretettel a rajongók. A válaszadók több mint fele (56 százaléka) mondta, hogy a közösségi médiában keres kiegészítő sporttartalmakat, míg 45 százalékuk a tévéműsorokat és a videóhíreket, 35 százalékuk pedig az újságcikkeket böngészi információéhségének csillapításához.
A kiegészítő sporttartalmakat kereső közönség 64 százaléka a legjobb pillanatokat összefoglaló videókat kedveli, 48 százalékuk a mérkőzések utáni elemző műsorokat is nézi. Táborukban az ilyen összefoglalók még a személyre szabott tartalomnál is népszerűbbek - előbbieket a megkérdezettek 33 százaléka, utóbbit 26 százalékuk emelte ki első helyen. Az eseményeket összefoglaló vagy a legjobb pillanatokat felidéző műsorokat a sportkedvelők 41 százaléka hetente, 24 százalékuk pedig naponta néz.
Látható azonban, hogy a fiatalabb korosztályban a tartalomfogyasztás szokásai átalakulnak, tagjai ugyanis egyszerre több eszközön, illetve kijelzőn követik az eseményeket, és körükben a mesterséges intelligenciával támogatott funkciók is népszerűbbek. A 18-29 éves rajongók például sokkal gyakrabban nézik vissza a legjobb pillanatok összefoglalóit a közösségi média felületein, mint más platformokon. Amikor a felmérés készítői a mesterséges intelligencia hatásáról, az új technológiai képességekhez fűződő várakozásaikról kérdezték őket, akkor 40 százalékuk a valós idejű tájékoztatást, 36 százalékuk a tartalom személyre szabását emelte ki első helyen.
Bár ugyanerre a kérdésre az 55 évnél idősebb sportkedvelők 26, illetve 19 százaléka is így válaszolt, táborukra kevéssé jellemző, hogy a mesterséges intelligencián alapuló fejlesztéseknek nagy fontosságot tulajdonítanának.
Eszközök és platformok a pályán
Szembetűnő különbség a két korosztály között, hogy a fiatalabb rajongók több digitális eszközt használnak tartalomfogyasztásra, mint az idősebbek. Tíz százalékuk mondta például, hogy három vagy annál több eszközön kíséri a sporteseményeket, míg 55 év felett ez az arány mindössze 2 százalék.
A megkérdezettek 64 százaléka mondta, hogy a sporteseményeket elsősorban lineáris adású vagy streamelt tévécsatornákon néz, így ezek a műsorok továbbra is tartják vezető helyüket a tartalomformátumok versenyében. A válaszadók közel harmada (31 százaléka) az élő közvetítések követéséhez leginkább lineáris sugárzású tévécsatornát választ, 28 százalékuk ehhez fizetős, 23 százalékuk pedig ingyenes stremaing szolgáltatást keres. Az élő sportesemények előfizetéses streamelése a 18-29 évesek körében a legkedveltebb formátum.
Figyelemre méltó, hogy a sportrajongók ötöde leggyakrabban valamilyen mobil eszközön nézi a sporteseményeket, míg további 38 százalékuk számára ez a második legvalószínűbb választás. A megkérdezettek 28 százaléka legalább két eszközön néz, 24 százaléka pedig legalább két eszközön hallgat sportközvetítéseket, a 18-44 év közötti sportkedvelők azonban nagy valószínűséggel három vagy annál több eszközt is használnak. A válaszadók ezt elsősorban azzal magyarázták, hogy sporttartalmak fogyasztása közben mással is foglalkoznak, multitaskolnak, amibe beletartozik az is, hogy közvetítés közben más felületeken kiegészítő információkat keresnek a folyamatban lévő játékról.
- A szurkolók világszerte olyan platformokat és megoldásokat használnak, amelyek segítségével jobban kapcsolódhatnak a történésekhez, bővebben tájékozódhatnak kedvenc sporteseményeik és sportolóik felől - mondta Noah Syken, az IBM alelnöke, aki a sport és a szórakoztatás terén kiépített partneri kapcsolatokért felel. - Mostani tanulmányunk megerősíti, hogy a sportélményeket javító technológiák között mára a mesterséges intelligencia is elfoglalta helyét. A terület szereplőivel régóta együttműködünk, és arra törekszünk, hogy a sportrajongók új elvárásainak is eleget tegyünk, ezért partnereink kezébe watsonx AI- és adatplatformunk legfejlettebb technológiáit adjuk.
Érmes élmények: dobogós szelfi a Samsung Galaxy Z Flip6 olimpiai kiadásával
Dobogós szelfik
A modern kori olimpia és paralimpia történetében az atléták először Párizsban, a 2024-es játékokon kaptak okostelefont, amellyel a dobogón állva maguk is megörökíthették az éremátvétel élményét. Az esemény támogatójakén a Samsung már a piaci bevezetés előtt biztosította számukra a Galaxy Z Flip6 olimpiai kiadását, amely erre a célra testre szabott technológiájával segítette a győztes szelfik kezelését - a Nemzetközi Olimpiai Bizottság Athlete365 elnevezésű weboldalára történő, valós idejű feltöltését és megosztását a családtagokkal, valamint a rajongókkal.
A Galaxy AI képességeivel felvértezett telefon a beszélgetések és a szöveges üzenetek valós idejű fordításával, valamint levelek és közösségi platformokra kerülő bejegyzések fogalmazásával is segítette az atléták kapcsolattartását. A Galaxy Z Flip6 olimpiai kiadása mesterséges intelligenciájával emellett a felkészülésben is támogatta a sportolókat, akik az Instant Slow-mo funkcióval lassított felvételeket készíthettek gyakorlataikról technikájuk elemzéséhez és finomításához. A Photo Assist képszerkesztő funkció pedig átméretezéssel, áthelyezéssel vagy akár a nem kívánt objektumok eltávolításával gondoskodott arról, hogy az atléták minden körülmények között a legjobb fotókon örökíthessék meg élményeiket.