Hogyan lehetne elérni, hogy az emberek elfogadóbbak legyenek, jobban megbízzanak egymásban, és elhiggyék, hogy a világ sokkal kellemesebb hely, mint amilyennek időnként látszik? Ez volt az alapkérdés Nemes Gábor, és unokatestvére Drew Schiff számára. A Londonban élő fiatalok 2019-ben döntötték el, hogy kidolgoznak egy projektet, amelyben megmutatnak minden jót, amit emberek tesznek másokért, szűkebb, vagy tágabb környezetükért, vagy akár a világért. Továbbá összekapcsolják azokat, akik jót cselekednek másokért. Így indult el 2020-ban a Good People Everywhere start-up, majd elkezdődött egy alkalmazás fejlesztése.
"A 2021 decembere óta Magyarországon elérhető Good People Everywhere applikáció annak kifejezése, amit szeretnénk elérni. Nem az a cél, hogy fejlesszünk egy gyengébb kiadású verziót a már meglévő közösségi média és egyéb alkalmazások nyomán. Egy olyan platformot szerettünk volna létrehozni, ahol a felhasználó megtalálhatja a számára legmegfelelőbb kapcsolatokat. Akik hasonlóan gondolkodnak, tenni akarnak másokért, és akikkel jó érzés jóban lenni" - magyarázza Nemes Gábor.
Szem előtt tartják a magas szintű felhasználói élményt, de ennél is fontosabb, hogy minden tevékenység, amit a felhasználók az alkalmazásban végeznek, a valódi életükben eredményezzen pozitív változást. Erre szolgál a felhasználók által meghirdetett szemétszedési, adománygyűjtő, kutyasétáltatási akció, vagy később akár önkéntes munka földrengés sújtotta területen, amelyről bekerülhetnek emlékek az alkalmazásba, s ez másokat is hasonló tettekre ösztönöz. Ahogy Nemes Gábor mondja, ilyen értelemben az applikáció csupán egy eszköz a való életbeli kapcsolatok kialakításához, gondozásához, a jó cselekedetek hirdetéséhez.
Mit üzen az arculat?
Kedves történet fűződik az appban használt betűtípus kiválasztásához. A grafikusok megjelenés alapján döntöttek az ubuntu betűtípus mellett. Az ubuntu egy filozófiai irányzat, amely azt vallja, hogy az ember csak mások által válik emberségességessé. Amikor Nemes Gábor, aki lelkes követője ennek a filozófiának ezt tudatta kollégáival, együtt nevettek a sorsszerű egybeesésen. "Nem is volt kérdés, hogy ez a betűtípus marad, hisz azt gondoljuk, hogy a platformnak úgy lesz még egységesebb az üzenete, ha a benne szereplő, vagy hozzá közvetlenül kapcsolható dolog mögöttes tartalommal is bír - teszi hozzá a társalapító.
A tesztüzemben működő, magyar nyelvű alkalmazást eddig több mint 7500-an töltötték le. Nyáron jelentős változásokat eszközöltek benne. Minél interaktívabbá, játékosabbá szeretnék varázsolni, ami arra sarkallja a felhasználókat, hogy lépjenek kapcsolatba egymással az applikáción belül, illetve a való életükben. A webapplikáció tervezett élesedésével már nemcsak egyedi felhasználók, hanem szervezetek is csatlakozhatnak. Ez az alapítók szerint azért fontos, mert millió olyan szervezet működik a világon, amely tesz másokért és a világért, a platform legfőbb célja pedig ezek megmutatása.
A start-upban sokat agyaltak azon, hogy az egész világon egyszerre tegyék-e elérhetővé az alkalmazást, avagy lépcsőzetesen/országonként haladjanak. Végül arra jutottak, hogy a magyarországi tesztidőszak után, az első nem-beta verzió megjelenésével kiterjesztik a használatot és februártól az Egyesült Királyságban is letölthető lesz az applikáció. Ezután a hozzájuk csatlakozó brit szervezetek partnereinek székhelyei szerint terjeszkednének tovább azokra a helyekre, ahonnan a legtöbb tartalom és így a legnagyobb igény érkezik. Ebben az Uber és az Airbnb példáját tervezik követni, azaz ha az új felhasználóként csatlakozó szervezeteken, CSR-tevékenységet végző vállalatokon keresztül új országokból is releváns tartalmak kerülhetnek be a hírfolyamba, akkor érdemes új területen is elérhetővé tenniük a letöltést és így a csatlakozást.
Hirdetni szabad - morális alapon
Bármilyen típusú start-upról is legyen szó, alapvető kérdés, hogy az alapítók hogyan tudják biztosítani az elrugaszkodáshoz szükséges tőkét, a nemzetközi terjeszkedést és a munkatársak bérét. Ez még egy olyan applikáció esetében is kulcsfontosságú, amely az emberek lelki egészségét hivatott biztosítani.
"Természetesen a morális hozzájáruláson felül ki kellett találni, hogy a munkavállalók, partnerek miért csatlakozzanak a projekthez, továbbá, hogy hogyan váljon befektetői szempontból is kiemelten vonzóvá az applikáció. A cég indulásakor öt pénzügyi befektetőnk volt, 2022-ben már tizenhét, és van harminc partnerünk" - sorolja Nemes Gábor.
A partnerek a csatlakozással tulajdonrészt kaptak, de a cég nagyjából kilencven százalékát még mindig Gábor, és unokatestvére, Drew birtokolja.
Az üzleti terv része, hogy azok a cégek, intézmények és egyéb szervezetek, akik folyamatosan tesznek másokért és a világért, illetve jelentős a társadalmi felelősségvállalásuk, azok minél nagyobb számban csatlakozzanak, és az appon keresztül reklámfelülethez juttassák termékeiket, szolgáltatásaikat. Olyan cégeket látnának szívesen az applikáció felhasználói között, akik arra büszkék, hogy az egymást segítő embereknek hirdetnek, és velük szeretnének kapcsolatba lépni. Véleményük szerint nem kell, hogy a profit legyen a céluk, az a tevékenységük következménye lesz. A lényeg a világra gyakorolt pozitív hatás elérése. Nemes Gábor ezt így képzeli el: "Mindannyian használunk sok száz terméket és szolgáltatást, viszont sokkal szorosabb lehet a kapcsolat a vállalatok és felhasználóik között, ha egyeznek az elveik. Jobban kötődünk azokhoz, akik abban hisznek, amiben mi hiszünk. Ha a saját példámból indulok ki, én azoknak a cégeknek a termékeit veszem, akik soha nem kísérleteznek állatokon, és nem használnak állati összetevőket. Hozzájuk vagyok hűséges, mert ők szintén az erőszakmentességben hisznek. Ez csak egy példa, de az ilyen indíttatású vásárlói elköteleződés kialakítása lenne a cél az appon keresztül is."