A generatív mesterséges intelligencia a túlzott elvárások csúcsára ért a Gartner görbéjén (Hype Cycle for Emerging Technologies, 2023), amely a feljövő technológiák jelenlegi népszerűségét mutatja, és piaci beérésük várható időtávját vetíti előre. A generatív AI, amely az elemző szerint 2-5 éven belül transzformációs előnyökkel szolgálhat, a mesterséges intelligencia további, feljövő változataival együtt az egyik legmarkánsabb trendet képviseli az ígéretes - és olykor agyonpromotált -, de még kiforratlan technológiák sorsvonalán, amelyek új távlatokat nyithatnak az innováció előtt. Ilyen feljövő AI technológia például a mesterséges intelligencia szimulációs, ok-okozati összefüggéseket feltáró és neuroszimbolikus (érvelésre, kognitív modellezésre alkalmas) formája, valamint a gráfadatkutatás, a föderatív és a megerősítéses tanulás is.
A masszív méretekben előtanított AI alapmodellek, a párbeszéd-alapú digitális asszisztensek és a generatív AI-képességekkel felruházott alkalmazások elterjedése az emberi munka termelékenységét és a gépek kreativitását tekintve egyaránt új korszak kezdetét jelzi. De augusztusban közzétett, friss elemzésében a Gartner a mesterséges intelligencia különböző formái mellett további, kétezernél több feljövő technológia közül választotta ki azokat, amelyek - a fejlesztői élmény javításától kezdve az innovációt gyorsító, mindenütt jelen levő felhőn át az emberközpontú biztonságig - előnyökhöz juttathatják a digitálisan átalakuló szervezeteket a következő 2-10 évben, ezért mindenképp figyelmet érdemelnek.
- Bár jelenleg a mesterséges intelligencia áll az érdeklődés középpontjában, az informatikai és technológiai vezetőknek oda kell figyelniük más, potenciálisan átformáló erővel bíró, feltörekvő technológiákra is - mondta Melissa Davis, a Gartner alelnöke. - Minthogy ezek a technológiák életük valamely korai szakaszában járnak, további fejlődésük sem jelezhető előre teljes bizonyossággal. Bevezetésük ezért kockázatosabb lehet, de korai felhasználóiknak nagyobb előnyöket is adhatnak.
Ügyfélélmény az AI-beruházások fókuszában
A Gartner idén májusban közzétett adatai szerint a ChatGPT körüli felhajtás a mesterséges intelligencia bevezetését célzó beruházásaik növelésére késztette a vállalatok 45 százalékát. Az elemző által megkérdezett, több mint kétezer-ötszáz döntéshozó 70 százaléka mondta, hogy szervezetük egyelőre felfedező üzemmódban használja a generatív AI-t, míg a válaszadók 19 százaléka arról számolt be, hogy próbaprojektet indítottak, vagy már élesben használják ezt a technológiát.
Felmérését (Executive Pulse: AI Investment Gets a Boost From ChatGPT Hype) a ChatGPT és a generatív AI vállalati hatását taglaló webinárium-sorozatának (Beyond the Hype: Enterprise Impact of ChatGPT and Generative AI) részeként készítette, így az nem reprezentatív, hangsúlyozta az elemző. A március és április folyamán megkérdezett 2544 vezető válaszait összesítő eredmények nem globális kutatásból származnak.
Bár nem tükrözik a piac egészét, a felmérés adatai mégis bepillantást adnak a rendkívüli érdeklődéssel övezett, feljövő technológia körüli stratégiai gondolkodásba. A megkérdezettek 68 százaléka például úgy ítéli meg, hogy a generatív AI előnyei nagyobbak, mint a kockázatai - és ennek ellenkezőjét csupán a döntéshozók 5 százaléka gondolja. A vezetői álláspontok azonban változhatnak a technológia alkalmazására irányuló beruházások elmélyülésével, tette hozzá az elemző.
- A szervezetek sietnek meghatározni, mennyi pénzt öntsenek a generatív AI-megoldásokba, mely termékek érik meg a beruházást, mikor kezdjenek bele, és hogyan csökkentsék a feljövő technológiával járó kockázatokat - mondta Frances Karamouzis, a Gartner alelnöke. - Kezdeti lelkesedésüket azonban a kihívások és a kockázatok szigorúbb elemzése követheti. Valószínűsíthető ugyanis, hogy a bizalom, a kockázatok, a biztonság, az adatvédelem és az etika vonatkozásában számos kérdéssel fognak szembesülni, amikor belevágnak a generatív mesterséges intelligencia fejlesztésébe és alkalmazásába.
A továbbra is nehéz gazdasági körülmények ellenére csupán a döntéshozók 17 százaléka mondta, hogy a generatív AI képességeit elsősorban a költségoptimalizálás szolgálatába állítanák vállalatuknál. A válaszadók 38 százaléka az ügyfélélmény javítását jelölte meg a beruházások elsődleges fókuszaként, amit 26 százalékkal a bevételnövelés követett a toplista második helyén.
Sok szervezet olyan használati eseteken keresztül kezd ismerkedni a generatív AI képességeivel, mint a médiatartalom javítása vagy a kódgenerálás. Jóllehet, ezek a törekvések első körben jelentős értéknövelésre vezethetnek, a generatív AI hatalmas lehetőséget ad olyan megoldások támogatására, amelyek kiegészítik az emberek vagy a gépek képességeit, és autonóm módon végrehajtják az üzleti vagy informatikai folyamatokat, mutatott rá az elemző.
- Az automatizált vállalat, amely a technológiai változások következő makrofázisát képviseli, jobban megbirkózik az infláció, a szakemberhiány és akár a gazdasági visszaesés kedvezőtlen hatásaival is - mondta Frances Karamouzis. - A vezérigazgatók és informatikai vezetők, akik a generatív mesterséges intelligencia segítségével új termékeken és üzleti modelleken keresztül viszik előre az üzlet digitális átalakulását, a bevételnövelés óriási lehetőségeire lelnek.
Mesterséges intelligencia minden használati esetre
Idén júliusban közzétett elemzésében (Survey Analysis: An AI-First Strategy Leads to Increasing Returns) a Gartner megállapította, hogy a mesterséges intelligenciát korábban már bevezető szervezetek 55 százaléka elsőbbséget ad a technológiának minden újabb használati eset mérlegelésekor, azaz AI-first stratégiát követ, de közel ugyanekkora arányuk (52 százalék) ennek során a kockázatok kiértékelését is kulcsfontosságúnak tartja.
- Az AI-first stratégia a mesterséges intelligencia alkalmazásában elért érettséget jelzi, és fokozhatja a beruházások megtérülését - mondta Erick Brethenoux, a Gartner alelnöke. - Ugyanakkor nem jelenti azt, hogy kizárólag az AI jöhet számításba. A mesterséges intelligencia alkalmazásában nagyobb tapasztalattal bíró szervezetek ugyan nagyobb valószínűséggel mérlegelik az AI-használat lehetőségét minden újabb használati esetben, de a kockázatokat is hasonló valószínűséggel számításba veszik, mielőtt ebbe az irányba lépnének.
A Gartner felmérésében a múlt év végén, október és december között 622 döntéshozó vett részt olyan amerikai, egyesült királyságbeli, francia és német szervezetek részéről, amelyek már bevezették a mesterséges intelligenciát. Az elemző meghatározása szerint AI-érett az a vállalat, amely már ötnél több használati esetben, több üzletágban és folyamatban bevezette a technológiát, és azt élesben használja több mint három éve. A válaszadók vállalatonként átlagosan 41 AI használati esetről számoltak be, amelyekben a megoldásokat 3,5 évig használták élesben. A megkérdezett szervezetek méretével együtt azonban ezek a számok is növekedtek. A globális szervezetek átlagosan 51 használati esetről és 4,3 éves életciklusól nyilatkoztak.
Leginkább abban tér el az AI-érett szervezetek gyakorlata a többiekétől, hogy 3,8-szor gyakrabban vonnak be jogi tanácsadókat már az AI-projektek korai, ötletelési szakaszába. A mesterséges intelligencia működésének etikai és jogi megítélése egyelőre bizonytalan, a technológia egyes módszerei pedig a magánéletet védő szabályokat is sérthetik. A mesterséges intelligencia alkalmazásában előrébb járó szervezetek körültekintése ezért érthető, mondta az elemző, nyilván nem szeretnék, ha akkor figyelmeztetnék őket, átlépték a határt, amikor már előrehaladtak egy új használati eset kidolgozásával.
Az AI-érett szervezetek 52 százaléka a beruházásmegtérülés kiszámításához technológiai és üzleti mérőszámok kombinációját használja, míg a kevéssé érett vállalatok hajlamosak a technológiai mérőszámokra összpontosítani. Az előbbi táborba tartozó szervezetek 41 százaléka - míg utóbbiak csupán 24 százaléka - használ például ügyfélsiker-vonatkozású üzleti mérőszámokat az AI-projektek megtérülés-számításához. Nem meglepő módon az AI-érett szervezetek 47 százaléka szerint az ügyfélszolgálat a három üzleti terület egyike, amelyen a mesterséges intelligencia a legnagyobb előnyöket adja, míg a másik csoporton belül ez az arány mindössze 34 százalék. Az AI-érett vállalatok 67 százaléka ráadásul a ROI-számításhoz szükséges mérőszámokat már az új használati esetek ötletelési szakaszában meghatározza, míg a többiek 44 százaléka tesz hasonlóan.
- Sok vállalati és informatikai vezető összpontosít arra, hogy a mesterséges intelligencia képességeit optimalizálásra és a termelékenység növelésére használja, de a szervezetek nem költségcsökkentéssel fognak boldogulni - mondta Brethenoux. - Az AI technológiát az ügyfelek megnyerésére és megtartására használó vállalatok sokkal egyértelműbben ki tudják mutatni az üzletre gyakorolt hatást, így felső vezetésük is nagyobb vevő lesz újabb projektek indítására.