A mesterséges intelligencia az utóbbi években mind nagyobb szerepet kapott a vállalatok és a piacok digitális átalakulásában, és ez a folyamat idén csendes forradalommá erősödhet, mutatott rá előrejelzésében (Predictions 2023: AI Will Become An Indispensable, Trusted Enterprise Coworker) a Forrester. Az alapkutatások gyors előrehaladásával, a meglévő modellek újszerű alkalmazásaival, valamint a technológia megbízható, átlátható és etikus alkalmazásához szükséges keretrendszerek elterjedésével az AI a sikeres vállalatok lényegi részévé fog válni. Az elemző prognózisa szerint:
Idén világszinten a szoftverkód és a tesztek 10 százalékát már TuringBotok fogják írni. A low-code és a no-code fejlesztőeszközök után megérkezett a szoftvert fejlesztő mesterséges intelligencia. A megerősítésen alapuló gépi tanulás (ML) és a nagy nyelvi modellek (LLM) fejlődésével megjelentek azok a szoftverek, amelyek a természetes nyelven megadott követelmények szerint automatikusan és nagy pontossággal tiszta kódot generálnak. A Forrester arra számít, hogy a TuringBothoz hasonló eszközöket a szállítók 2023 folyamán még jobban beágyazzák majd a szoftverfejlesztés életciklusának egyre több szakaszába.
Négy technológiai igazgató közül egy már az AI-irányításról (governance) is be fog számolni a vállalat igazgatói tanácsának. A mesterséges intelligencia megkerülhetetlensége miatt a kiberbiztonsághoz és a törvényi megfeleléshez hasonlóan az AI is napirendre kerül a vezetés legfelsőbb szintjén. A Forrester adatai szerint az adatokért és elemzésükért felelő technológiai vezetők 46 százaléka mesterséges intelligenciával támogatná a kritikus fontosságú üzleti folyamatokat, és ehhez partnereket keres. Az igazgatótanácsi jelentéseknek ezért olyan területekkel is foglalkozniuk kell, mint az AI működésének megmagyarázhatósága, a nagy hatással bíró, algoritmizált döntéshozás elfogulatlanságának auditálása, valamint a technológia alkalmazásának környezeti hatása, szénlábnyoma.
A Fortune 500-as listán szereplő vállalatok 10 százaléka AI-eszközökkel fog tartalmat előállítani. Az emberi tartalomalkotás sosem lehet elég gyors ahhoz, hogy az ügyfeleknek szánt digitális tartalmat tömeges méretekben személyre szabja. Az elemző szerint ezért a világ legnagyobb vállalatainak tizede idén már mesterséges intelligenciával is támogatni fogja ezt a folyamatot. A szöveges, képi, hangalapú és videós tartalomalkotás ezzel még jobban beépül majd a napi munkafolyamatokba, a meglévő eszközökbe és az új alkalmazásokba.
Értelmes alkalmazások
A generatív AI - amely természetes nyelven megadott utasításra ML és LLM modelleket használva nagy adattömegekből új szöveges, képi, hangos és más típusú tartalmat állít elő - a technológia egyik leggyorsabban fejlődő területeként eddig nem látott módon és mértékben javíthatja és terjesztheti ki a meglévő üzleti folyamatokat, fejtette ki friss jelentésében (Generative AI Prompts Productivity, Imagination, And Innovation In The Enterprise) a Forrester.
Bár a generatív AI első alkalmazásai még csak most jelennek meg, az elemző szerint a vállalatok nem engedhetik meg maguknak, hogy figyelmen kívül hagyják vagy alábecsüljék a technológia várható hatását. Halogatás nélkül hozzá kell látniuk a lehetséges használati esetek azonosításához, elsősorban olyan meglévő folyamatokra összpontosítva, amelyek teljesítménye a generatív AI képességeivel a leginkább növelhető.
Ilyen használati eset lehet például a grafikus tervezés munkafolyamatainak felgyorsítása a rugalmasság fokozásával. A szövegből képi tartalmat generáló DALL-E vagy Midjourney mesterséges intelligenciájának alkotásaival például a szakmán kívül is sokan találkoztak már. A hivatásos tervezők azonban a generatív AI-t a munkafolyamat részeként az ötletelés, a változatkidolgozás felgyorsítására használhatnák a legjobban.
A generatív AI a marketingesek kreatív erejét is növelheti az idő- és munkaigényes, de jobban automatizálható feladatok átvételével. A terület szakemberei ezzel a technológiával ugyanis egyetlen forrásból - például szövegírók által kidolgozott anyagból - gyorsan és nagy mennyiségben állíthatnak elő különböző műfajú és terjedelmű tartalmakat, amelyek következetesen a márka hangján szólítják meg az ügyfeleket.
Nem utolsósorban új képességekkel bővítheti a generatív AI a kibervédelem eszköztárát is. A biztonsági szakemberek például behatolásteszteléshez hozhatnak létre szintetikus biometrikus adatokat ezzel a technológiával, vagy LLM modellek segítségével elemezhetik a vállalati levélforgalmat az adathalász és más manipulációs támadások észleléséhez.
Koherens ostobaságok
Helyes, ha a vállalatok már most lelkesen kísérletezni kezdenek a generatív AI munkafolyamatokba integrálásával, de arról sem szabad megfeledkezniük, hogy ezt ugyanolyan szabályozott, átlátható és követhető módon tegyék, ahogyan a tartalomgyártásban vagy más AI alkalmazások használatában egyébként is eljárnak, figyelmeztet a Forrester. Az OpenAI ChatGPT csevegőrobotjához hozzáférő tömegek első tapasztalatai is hamar megmutatták, hogy a sok hasznos és pontos eredmény mellett az LLM modellek összefüggőnek tűnő, de teljesen értelmetlen szöveges tartalmat is ugyanolyan könnyen létrehozhatnak.
Ráadásul generatív mesterséges intelligenciával a felhasználók nemcsak akaratlanul hordhatnak össze sületlenségeket - mert például nem jártasak a témában, így az információtartalom hitelességét sem tudják ellenőrizni -, hanem szándékosan is létrehozhatnak ártalmas szövegeket például trollkodás vagy propagandagyártás céljából. Az üzletben nyilván komoly kárt tesz, ha a vállalat ilyen tartalmat enged gyártásba vagy tesz közzé bármilyen csatornán, felületen. Kulcsfontosságú lesz ezért, hogy a technológiát bevezető szervezetek a létrehozott tartalom ellenőrzéséhez szükséges felügyeleti környezetet is kialakítsák, és magabiztosan kiszűrjék az első ránézésre meggyőzően pontosnak tűnő, de valójában tévedésekkel teli vagy értelmetlen szövegektől.
Ha a generatív AI megkönnyíti a szöveges tartalom előállítását, akkor hibázni is könnyebb vele, emlékeztet az elemző. A kockázatok csökkentéséhez, a koherens halandzsázás elkerüléséhez a szervezeteknek megfelelő folyamatokat és irányítási környezetet kell kialakítaniuk, hogy a mesterséges intelligenciával támogatott tartalomgyártásban is ugyanazt a pontosságot és integritást érjék el és tartsák fenn, amelyet minden más vállalati alkalmazástól elvárnak. Meglehet, a generatív AI körüli vállalati folyamatok összehangolása és szabályozása nehézkesnek tűnik - különösen ahhoz képest, hogy a technológia milyen gyorsasággal állít elő képet és szöveget -, a szervezetek egyedül így vehetik elejét a súlyos következményekkel járó melléfogásnak. Nem csupán a márka megítélését ronthatja ugyanis az ellenőrizetlenül közreadott, buta tartalom, egy egészségügyi szolgáltató tanácsadó csevegőrobotjának szakmai tévedése például árthat a betegeknek, és veszélyeztetésükön túl jogi bonyodalmakat is előidézhet.
A generatív AI jövője fényes, de nem szabad, hogy ez elvakítsa a vállalatokat, hangsúlyozza a Forrester. A használati esetek köre folyamatosan bővül, a technológia az ügyfélszolgálattól kezdve a marketingen, a tartalomkészítésen és a termékfejlesztésen át az alkalmazottak támogatásáig és az ügyfelek kiszolgálásáig a vállalat minden területén előnyösen alkalmazható lesz. De miközben a szervezetek próbálgatni kezdik képességeit, fel kell mérniük azt is, hogy a generatív AI milyen hatással lehet működésükre, és ki kell dolgozniuk a technológia értelmes, eredményes és felelősségteljes alkalmazásához vezető stratégiát is.