Hirdetés
. Hirdetés

Forrester - Fordulóponton a generatív AI

|

A következő tíz évben a generatív mesterséges intelligencia lesz az üzleti növekedés fő gyorsító ereje, adott előrejelzést a Forrester. Az elemző szerint idén már a nagyvállalatok fele AI-megfelelésre fog költeni, és a technológiát még a szkeptikusok többsége is használni fogja, akár tudtán kívül is.

Hirdetés

Jövő évi hatályba lépése előtt, már idén éreztetni fogja hatását az Európai Unió múlt év végén bejelentett mesterségesintelligencia-törvénye, a röviden EU AI Act néven hivatkozott szabályozás. Az európai vállalatoknak 2025-ig ugyanis ki kell dolgozniuk megfelelési stratégiájukat, beleértve az ehhez szükséges új technológia bevezetését, szakemberek toborzását és harmadik féltől igénybe vett támogatás biztosítását is, mutatott rá éves előrejelzései (2024 Predictions) között a Forrester. Az elemző szerint ezért az unió nagyobb szervezeteinek 50 százaléka már idén aktívan költeni fog AI-megfelelésére.

- Jóllehet a generatív mesterséges intelligenciára épülő alkalmazások mostanában jelennek meg a piacon, a vállalatok már nem tehetik meg, hogy figyelmen kívül hagyják őket, vagy hatásukat alábecsülik - mondta a prognózisok közzétételekor Laura Koetzle, a Forrester csoportvezető alelnöke. - Tekintettel a technológiát kísérő kockázatokra, az európai vállalatok megelőző intézkedéseket tesznek megfelelőségük megőrzéséért, egyúttal megkezdik a generatív AI használati eseteinek feltárását az alkalmazottak és az ügyfelek jobb felhatalmazásához és bevonásához.

A Forrester előrejelzése szerint 2024-ben már a technológiával szemben fenntartással viseltető AI-szkeptikusok 60 százaléka is használni fogja a generatív mesterséges intelligenciát, akár tudatosan, akár tudta nélkül. A lakossági felhasználók például nagyobb kreativitást és hatékonyságot követelő feladatok elvégzéséhez kérik a párbeszédalapú digitális asszisztensek támogatását, a szöveges tartalmak fordítását és összefoglalását. Az üzleti, technológiai és marketingvezetők pedig az alkalmazottakat támogató generatív AI képességeivel idén már akár 50 százalékkal rövidíthetik a kreatív problémamegoldáshoz szükséges időt.

Minthogy a közösségi médiát eközben elárasztják a mesterséges intelligenciával előállított, megtévesztő tartalmak és hamis influenszerek - amit a megkérdezett amerikai és európai felnőtt online felhasználók 81 százaléka már érzékel -, az elemző szerint idén a megbízható hírcsatornák felértékelődnek, keresett információforrássá válnak.

Hirdetés

Ügyfélélmény emelt szinten

Előrejelzéseiben a Forrester a technológiától és az innovációtól kezdve a termékfejlesztésen, B2B marketingen és értékesítésen, valamint a mesterséges intelligencián és az automatizáláson át az ügyfélélményig (CX) és a munka jövőjéig számos terület és iparág trendjeit elemzi, amelyek mentén a vállalatok versenyképességüket növelhetik az új évben. Néhány példa a 2024-es prognózisok közül:

Évek óta először javul az ügyfélélmény - A háttérben működő generatív mesterséges intelligencia támogatásával az ügyfélszolgálati ügyintézők gyorsabban és jobban válaszolják meg a kérdéseket, a problémákat már az első kapcsolatfelvétel során megoldják, az ügyfelek pedig érezni fogják, hogy figyelnek rájuk és törődnek velük.

A nagy felhőszolgáltatók AI promptoló mérnöki szolgáltatásokat indítanak - A hiperméretű felhőszolgáltatók idén promptoló mérnöki szolgáltatásokat jelentenek be akár előzetes, akár általánosan elérhető változatban. A generatív AI által érthető szöveg strukturálását segítő szolgáltatások vállalati alkalmazása azonban korlátozott lesz. A szervezetek 80 százaléka ugyanis a promptoláshoz szükséges képességeket inkább házon belül alakítaná ki a jobb modellfejlesztéshez és értéknöveléshez.

A vállalati AI kezdeményezések 50 százalékkal növelik a hatékonyságot és javítják a kreatív problémamegoldást - A generatív mesterséges intelligencia nemcsak a fejlesztők munkájában, hanem az IT szerepkörök mindegyikében a termelékenység növekedését eredményezi. Hasonlóképpen az üzleti és marketingvezetők is akár 50 százalékkal rövidíthetik a kreatív problémamegoldáshoz szükséges időt az alkalmazottakat támogató generatív AI képességeivel, felgyorsítva az ügyfélközpontú innovációt és növelve az üzleti értéket.

Generációs különbségek változtatják meg a B2B vásárlási szokásokat - A beszerzéseket intéző vállalati csapatok tagjainak 75 százalékát az ezredfordulós nemzedék adja. Vásárlási szokásaikra jellemző, hogy 40 százalékuk igényli a B2B termékszakértők minél korábbi elérhetőségét. A termékspecialistákkal folytatott személyes interakciót ezek a vásárlók minden más, személyes üzleti tevékenységnél többre értékelik.

Európa élenjár a hibrid munkavégzésben - A Forrester előrejelzése szerint 2024-ben az európaiak 40 százaléka legalább a munkaidő egy részében távolról fog dolgozni, és régiónk ezzel beelőzi az Egyesült Államokat. Térségünkben Hollandia vezet a rugalmas modell alkalmazásában, ahol tavaly már a munkavállalók 74 százaléka dolgozhatott távolról. Az elemző adatai szerint az európai üzleti vezetők mindössze 11 százaléka számít arra, hogy az alkalmazottak teljes munkaidőre visszatérnek a vállalati irodába.

EX-tél fagyasztja be az alkalmazotti élmény javítását célzó beruházásokat - Sok olyan csapat szenved majd keretcsökkentéstől, amely eddig az alkalmazotti élmény (EX) fejlesztésén dolgozott. A sokszínűség, egyenlőség és befogadás funkcióit támogató vállalatok aránya az elemző szerint 20 százalékra csökkenhet, és a szervezetek inkább arra összpontosítanak, hogy a HR terület hatékonyságát növeljék.

A törvényi szabályozók a generatív mesterséges intelligencián tartják a szemüket - Legalább egy ChatGPT-t használó alkalmazást meg fognak bírságolni az új évben azért, ahogyan a személyazonosításra alkalmas információkat (PII) kezeli. A vállalatoknak azonosítaniuk kell az alkalmazásokat, amelyek növelik kockázati kitettségüket, miközben a harmadik fél által biztosított kockázatkezelésre is többet kell fordítaniuk.

Koherens nonszensz vagy valódi lehetőség

A vállalatok, amelyek aktívan kihasználják a generatív mesterséges intelligenciát az élmények, az ajánlatok és a termelékenység javítására, hatalmas növekedést fognak elérni, így megelőzik versenytársaikat, hívta fel a figyelmet a Forrester. Az elemző jelentése (The Generative AI Advantage) szerint a generatív AI képességeit próbálgató vagy a technológia bevezetésében már továbblépő vállalatok aránya 2023 júliusa és szeptembere között 62 százalékról 71 százalékra növekedett, ami az új vállalati technológiák mezőnyében az egyik leggyorsabb ütemű térhódításnak számít.

További sikeres alkalmazásához azonban a vállalatoknak a technológia olyan buktatóit is ki kell kerülniük, mint például a különféle forrásokból származó modellek kevéssé ellenőrzött halmozása (BYOAI), vagy az értelmes, tartalmas szöveg benyomását keltő, összefüggő mellébeszélés. A generatív AI lehetőségeinek kiaknázásához a Forrester a következőket tanácsolja minden vállalati vezetőnek:

Erősítse a bizalmat a generatív AI vállalati alkalmazásában - A bizalom tudatos és egységes megközelítése elengedhetetlen a hosszú távú sikerhez. Azok a vállalatok, amelyek alkalmazottaikat és ügyfeleiket is segítik az adatvédelem és a biztonság minden vonatkozásának megértésében, számíthatnak rá, hogy felhasználóik magabiztosabban és innovatívabb módon fogják használni a technológiát.

Összpontosítson a gyakorlatias, mérhető használati esetekre - A generatív AI használati esetei leggyakrabban már meglévő termék, szolgáltatás vagy üzleti folyamat bővítését vagy átalakítását foglalják magukban. A kezdeti prototípusokhoz és használati esetekhez válasszon olyan projekteket, amelyek a munkatársakkal való kapcsolattartás vagy az offline generálás felé hajlanak, a chatbottal történő, valós idejű generálást hagyja későbbre.

Fedezze fel az ismert és a feljövő készségeket, és ruházzon be fejlesztésükbe - A technológia sikeres hasznosításához mind az alkalmazottaknak, mind a vezetőknek folyamatosan képezniük kell magukat. A technikai kompetenciák mellett puha készségekre is szükségük lesz, hogy a generatív AI hatásait átláthatóan és nyíltan kommunikálhassák az alkalmazottak felé.

Különbözzenek azzal, hogy saját üzleti adataikra támaszkodnak - Az alapmodellek nagy teljesítményű, de mindenki számára hozzáférhető eszközök. A szervezetek akkor tudnak kitűnni mezőnyükből, ha a generatív üzleti intelligencia modelljeit és alkalmazásait saját üzleti adataikon fejlesztik.

- A generatív mesterséges intelligencia olyan hatásos lehet, mint korunk legnagyobb transzformációs erővel bíró technológiái - mondta Srividya Sridharan, a Forrester alelnöke és kutatási igazgatója. - Tömeges elterjedése máris átalakította az ügyfelek és a munkavállalók közötti interakciókat és elvárásokat. A generatív AI-kezdeményezések ezért a "jó, ha van" kategóriából kitörve ma már a versenyképesség hosszú távú növelését célzó fejlesztési stratégiák alapját képezik.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.