A fintech fellendülésének jelentős szerepe van ebben a jelenségben, ugyanis a trendek követése, valamint a megoldások használata is kézenfekvő módja a pénzügyi szektorba lépésnek. Nincs ez másként a telekommunikációs vállalatok esetében sem.
A telekommunikációs vállalatokat több tényező is segíti abban, hogy pénzügyi projekteket vigyenek végbe. Üzlethálózataik által képesek a fizikai kapcsolattartásra, ami a fintech startupoknál nem adott. Továbbá az általuk kiszolgált okostelefonokon keresztül közelebb állnak ügyfeleikhez, mint a legtöbb vállalat. Ezekre az alapokra építkezve már csak gondosan megtervezett, színvonalas pénzügyi termékekre és szolgáltatásokra van szükség. A telekommunikáció és a fintech metszetében több meggyőző megoldás is létrejött már.
Orange Bank - a lehető legnagyobb elköteleződés
Európa egyik legnagyobb telekommunikációs vállalata, az Orange nem aprózta el a pénzügyi fejlesztést - saját digitális bankot nyitott. A vállalat nem sajnálja a pénzt a projekttől, a kezdeti veszteségek ellenére is óriási összegeket fordít a fejlesztésekre.
Az Orange Bank bankszámlát, bankkártyát és azonnali utalásokat is kínál ügyfeleinek. Még tavaly felvásárolt egy másik neobankot, az Anytime-ot, ami mikro-, kis- és középvállalatokat, valamint egyéni vállalkozókat szolgál ki. Így egyszerre tudta növelni saját potenciális ügyfélbázisát és az anyavállalata számára is közelebb hozott több lakossági és vállalati ügyfelet.
Később a Youniteddel, egy mesterséges intelligenciát alkalmazó hitelezési startuppal is megállapodást kötött az Orange Bank. Az együttműködés keretein belül fejlett hitelbírálati képességekkel gazdagodott. Erre azért volt szükség, mert az Orange egyik első számú célja, hogy betörjön a bankok egyik legjövedelmezőbb területére, a hitelezési piacra. Sok neobank ódzkodik ettől a lépéstől, de láthatóan nagy ambíciókat dédelget a vállalat.
Bank helyett mobilhálózat
Számos afrikai és ázsiai országban a lakosság jelentős részének nincs hozzáférése banki szolgáltatásokhoz. Az okostelefonok viszont ezekben az országokban is elterjedtek, amire több fintech szolgáltató is felfigyelt. A mobilfizetési vállalatok meglévő mobilinfrastruktúrára és fizikai bolthálózatokra építkezve kezdtek el pénzfeltöltést, pénzfelvételt és utalást kínálni.
Az egyik legnagyobb hatást az M-PESA érte el. A megoldást 2007-ben a Vodafone és a Safaricom indította el Kenyában. A könnyen elérhető pénzügyi szolgáltatás emberek millióit vonta be a hivatalos pénzügyi rendszerbe. A társadalom és a gazdaság is sokat profitált az M-PESA bevezetésétől, többek közt hozzájárult a szegénység és a bűnözés csökkenéséhez is.
Az M-PESA és több vállalat számos további, hasznos funkciót is beemelt már kínálatába, mint a számlabefizetést, a megtakarításokat vagy a hitelezést. Vannak azonban olyan szolgáltatók is, amelyek még jobban tartják a lépést a fintech trendekkel: a fülöp-szigeteki GCash már részletfizetéses vásárlással (BNPL), valamint játékos faültetési projektekkel is bővítette szolgáltatásait.
Nincs vége a lehetőségeknek
Az említett megoldások a telekommunikációs szektor legnagyobb fintech fejlesztései közé tartoznak, azonban számtalan további termék, együttműködés és felvásárlás is megtalálható a két szektor találkozásánál.
A Vodacom pénzügyi szuperappja a felhasználók pénzügyi szükségleteinek minél nagyobb részét igyekszik lefedni. Az MTN Group mikrobiztosítással terjeszkedik Afrikában. A Verizon a Galileo segítségével hozta létre családi banki alkalmazását. A Telefónica leányvállalatai gyakran fektetnek fintech startupokba világszerte. Továbbá Ázsiában egyre több, telekommunikációs vállalatokat is köreiben tudó konzorcium kap engedélyt digitális bankok alapítására. A lehetőségek tehát szinte végtelenek.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkozunk a telekommunikációs szektor fejleményeivel. A teljes körképpel, vagy annak egyes elemeivel kapcsolatban felmerülő kérdéseket a science@peakfs.io email címre várjuk.