Áprilisban ünnepli fennállásának 25. jubileumát az ERP Consulting Zrt. Az SAP arany fokozatú partnere technológiai és üzleti tanácsadói, projektvezetési és szoftverfejlesztési képességeit folyamatosan bővítve a piac elismert szakmai műhelyét hozta létre, csapata a legmagasabb színvonalú szolgáltatásokkal segíti a szervezeteket vállalatirányításuk modernizálásában és működésük digitális átalakításában.
Az eltelt negyed század meghatározó eseményeit is felidézve a cég vezetőit, Jeney Zsolt Ákos vezérigazgatót és Sokvári Attila társtulajdonost a területet jelenleg igen dinamikusan formáló trendekről, valamint a következő 25 évet előkészítő tervekről kérdeztük.
ComputerTrends: Milyen küldetéssel indultak az ezredfordulón, és melyek voltak a máig megtett út meghatározó állomásai?
Jeney Zsolt Ákos: Cégünket 1999 áprilisában azért alapítottuk, hogy magas szintű tanácsadási szakértelemmel és szolgáltatásokkal támogassuk az SAP vállalatirányítási rendszerét már használó, illetve a szoftver bevezetésére készülő gazdasági társaságok működését. Tevékenységünket ma is az elhivatottság, a rugalmasság és a partnerség jellemzi, mind ügyfeleink, mind saját csapatunk irányában, talán ez az egyedüli, ami nem változott az azóta eltelt negyed században.
Nehéz lenne pár mondatban összefoglalni mindazon eredményeket és mérföldköveket, amelyeket ebben a 25 évben elértünk. Visszatekintve nagyon jó döntésnek bizonyult például, hogy cégünk megalakulását követően azonnal belevágtunk az SAP IS-U moduljának kitanulásába. A közüzemi vállalatok számára kialakított megoldásának köszönhetően az utóbbi több mint húsz évben szinte az összes hazai nagy közüzemi szolgáltatónál jelen voltunk alvállalkozóként vagy fővállalkozóként.
A kezdeti évek után jelentős mérföldkő volt számunkra, hogy fővállalkozói minőségben az első nagy projektjeinket - például a Magyar Nemzeti Bank készpénz-logisztikai rendszerének kialakítását vagy a Magyar Posta új bevezetés keretében történő ECC 6.0-s verzióváltását - nagy presztízsű hazai ügyfeleknél valósíthattuk meg. De mindenképpen ide sorolnám az RWE hazai vállalatainál 2009 és 2011 között megvalósított, addigi legnagyobb közüzemi implementációs projektünket is, melyben több mint 70 munkatársunk vett részt.
Ugyanilyen fontos számunkra, hogy folyamatosan élen járunk az SAP új megoldásainak bevezetésében, a helyben telepített (on-premise) megoldások terén például a BW, CRM, SRM, MRS és LAM modulok, a felhőalapú (cloud) szolgáltatásként használható termékek közül pedig a SAC, a DiBO, a SuccessFactors és az Ariba rendszerek bevezetésében.
CT: Meglátásuk szerint hogyan változott 25 év alatt a vállalatirányítás felfogása, szemlélete és gyakorlata a hazai piacon?
Sokvári Attila: Az integrált vállalatirányítási rendszerek koncepciójával mindannyian a kilencvenes évek elején találkoztunk, mivel addig csupán az egyes szakterületek igényeit kiszolgáló szigetrendszerek léteztek. Cégünk azonban már egy olyan világba érkezett, amelyben az integráció nem nóvumnak, hanem kötelező alapelvárásnak számított. Az ezredforduló idején jelentek meg az olyan specializált megoldások is, mint a CRM vagy az "önkiszolgáló" beszerzést megvalósító SRM modul, amelyek a folyamatok jóval magasabb szintű automatizálásának igényét, illetve később az ún. portálos megoldásokat is magukkal hozták.
Mindez természetesen az SAP IS-U rendszerre és a közmű szektorra is igaz, ahol egy ilyen megoldás ma már elképzelhetetlen ügyfélszolgálati funkciók vagy webes felületen és mobil applikáción keresztül is elérhető szolgáltatások nélkül. Más szóval a kezdeti időszakra jellemző, "csak működjön integráltan" elvárást mára felváltotta a nagyfokú automatizáltság igénye, valamint a felhasználó- és ügyfélbarát szemlélet. A szervezetek emellett felismerték a vállalatirányítási rendszerekben felgyűlt adatvagyon értékét, és rájöttek arra, hogy adataik elemzésével miként juthatnak felismerésekre, amelyek üzleti céljaik elérését fogják segíteni. Ezzel érdeklődésük homlokterébe kerültek az adattárház jellegű megoldások is.
CT: Milyen hatással lesz a vállalatirányítás következő 5, 10 vagy akár 25 évére a területet mindinkább meghatározó felhő és (generatív) mesterséges intelligencia? Milyen üzleti előnyökre tehetnek szert a hazai vállalatok az S/4HANA és az SAP Joule bevezetésével?
Jeney Zsolt Ákos: Az SAP HANA adatbázis-kezelő rendszere a 2010-es évek közepétől kezdve valóban forradalmi változást hozott az SAP világába, mivel addig elképzelhetetlen mértékben felgyorsította az adatok kiértékelését. Ehhez természetesen szükség volt az in-memory, memória alapú "adattárolásra", amely nélkül ez a technológia és teljesítmény elképzelhetetlen lenne. A felhőalapú vállalatirányítási megoldás alapját is képező adatbázis pedig a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségekkel kiegészülve az automatizálás és a prediktív elemzés eddiginél is jóval nagyobb lehetőségeit hordozza magában.
A fejlett technológiákra épülő megoldások számos iparágban meg fogják változtatni a vállalatirányítási folyamatokat. Segítségükkel a szervezetek reaktív üzemről proaktív működésre állhatnak át. A múltbéli adatokból kiindulva "viselkedési" mintákat azonosíthatnak a mesterséges intelligenciával, amelyeket azután a rendszerekbe és folyamatokba épített, megfelelő "érzékelőkről" érkező adatokban is felismernek, így előre tudják jelezni az események lefutási idejét és eredményét, a számításba jövő lehetőségek valószínűségét is megállapítva. Olyan intézkedéseket tehetnek ezáltal a vállalatok, amelyekkel elkerülhetik a nem kívánt fejleményeket, a megcélzott eredmények elérését pedig elősegíthetik.
CT: Milyen lehetőségeket látnak az SAP ERP megoldások fejlődésében? Tanácsadóként és munkaadóként mely területekre fognak összpontosítani házon belül és a piacon a következő években?
Sokvári Attila: A nagy S/4HANA átállás jórészt előttünk áll, mivel a hazai szervezetek túlnyomó többsége még nem indította el migrációs projektjét. Ez mindenképp jelentős kihívásokkal fogja szembesíteni a hazai SAP tanácsadási piacot a következő 4-6 évben. Párhuzamosan ezzel az átállással zajlik a felhőalapú megoldások előretörése, amit maga az SAP is nagyon erősen szorgalmaz.
Cégünk vezető szereplőként kíván részt vállalni mindkét kiemelt feladatból. Az S/4HANA-ra történő átálláshoz ezért kidolgoztuk saját eljárásunkat, amellyel mind a zöldmezős (green-field), mind a barnamezős (brown-field) migrációt hatékonyan támogatjuk. Míg előbbinél a meglévő folyamatok újragondolására és az S/4HANA által biztosított előnyök minél teljesebb kiaknázására, addig az utóbbi esetében a lehető leggyorsabb és legfájdalommentesebb megoldásra összpontosítunk.
Felhőre átálló ügyfeleinknek egyrészt az SAP DiBo, Ariba, Successfactors és más felhőalapú termékeinek bevezetésében szerzett, eddigi tapasztalatainkra építve adunk értéknövelő megoldásokat. Az SAP megoldások magánfelhős (private cloud) bevezetését választó vállalatoknak szintén a legjobb megoldásokat ajánljuk, ezt a megfelelő eljárásokat ismerő szakembereink tanúsítványai és sikerrel megvalósított referenciaprojektjeink is igazolják.
Ma már mind a felhő, mind a mesterséges intelligencia sokkal inkább a jelen, mint a jövő technológiájának számít. A vállalatoknak ezért tanácsoljuk, hogy saját üzleti stratégiájuk kidolgozásakor, frissítésekor ezeket a technológiákat és megoldásokat vegyék figyelembe, a céljaik elérését elősegítő, vagy még inkább azok elérését megalapozó eszközként építsék be működésükbe.
Jeney Zsolt Ákos: Mindezen lehetőségek kiaknázása elképzelhetetlen a folyamatos fejlődés nélkül, ami egyrészt meglévő szakembereink folyamatos továbbképzését, másrészt a friss szemlélet, az új generáció bevonását jelenti. Korábban ezért indítottunk, és indítunk továbbra is ún. junior programokat, amelyek során a most kezdődő vagy már zajló generációváltás kihívásait is saját bőrünkön tapasztaljuk. Találkozunk így például azzal is, hogy a fiatalok az általunk megszokottakhoz képest mennyire eltérő igényeket támasztanak, ezért igyekszünk mindent megtenni a belső és a külső kommunikáció fejlesztése, a munkavállalói elégedettség növelése terén.