Ez a cikkünk a ComputerTrends magazin 2024. március 13-ai lapszámában jelent meg.
Napjainkra felhasználók nemzedékei nőttek fel, akik beleszülettek a digitalizáció világába, így a magánéletben fogyasztóként vagy ügyintéző polgárként, és a munkahelyen dolgozóként is elvárják, hogy online csatornákon keresztül minden információt azonnal elérjenek, és minden igényüket azonnal kiszolgálják.
Bár maga a digitális transzformáció évtizedek alatt, fokozatosan bontakozott ki, ma már ott tart, hogy egyetlen szervezet sem halogathatja tovább saját átalakulását - mondta Horváth Szilvia, az ELO Digital Office magyarországi képviseletének ügyvezető igazgatója, akit a digitalizáció, a mesterséges intelligencia és a vállalati tartalomkezelés (ECM) találkozásáról kérdeztünk.
ComputerTrends: Mi teszi éppen most ennyire sürgetővé az üzleti működés transzformációját?
Horváth Szilvia: A digitalizáció korai szakaszában a vállalatok még nem kockáztattak sokat, ha kivárták, amíg iparágukban beértek az első transzformációs tapasztalatok, kialakult a jó gyakorlat, amelyet követve maguk is az átalakulás útjára léphettek. A fejlemények először a számítási felhő megjelenésével, a mobil eszközökről is elérhető felhőalapú megoldások elterjedésével gyorsultak fel igazán, de az üzleti alkalmazásokba és folyamatokba beépülő generatív mesterséges intelligenciával a digitalizáció az elmúlt másfél évben ismét szintet lépett. A technológiai képességek és a felhasználói igények lendületes fejlődése mellett a transzformációjukat továbbra is halogató szervezeteknek ma már azzal kell számolniuk, hogy nagyon rövid időn belül nagyon lemaradnak versenytársaik mögött.
CT: Ha nem odázhatják tovább, hogyan vihetik sikerre átalakulásukat a vállalatok?
Horváth Szilvia: A technológia a transzformáció motorja, de digitális átalakulásukat a szervezetek nem kezdhetik a mesterséges intelligenciával. Az előkészítést érdemes folyamataik felmérésével és optimalizálásával indítaniuk, hogy azután automatizálhassák őket a valós idejű működéshez, az azonnali válaszadáshoz. Ugyanilyen fontos, hogy ehhez minél több, releváns adatot, információt kell gyűjteniük és elemezniük, mert az így nyert felismerések birtokában tudnak majd adatalapú döntéseket hozni, adatvezérelt folyamatokat kialakítani, termékeket, szolgáltatásokat testre szabni az ügyfél-elégedettség és az üzleti érték növeléséhez.
Minderre szervezeti és emberi oldalon is fel kell készülniük a vállalatoknak. Szükséges, hogy a felső vezetés felkarolja a transzformációs törekvéseket, kijelölje az átalakulás világos céljait, és jó példával élen járjon elérésükben. Fontos, hogy a vállalat ne a költségek, netán a létszám csökkentésében keresse a digitalizáció előnyét, hanem a hatékonyság növelésével, a folyamatok optimalizálásával felszabaduló erőforrásokat az értéknövelés szolgálatába állítsa. A transzformáció sikere múlik azon, hogy a menedzsment mindehhez a munkavállalók támogatását megnyerje, és oktatással is segítse képességeik fejlesztését, ezért szerencsés, ha az átalakulás koordinálásával dedikált digitalizációs vezetőt bíz meg.
Minthogy a magyar gazdaság gerincét a közép- és kisvállalatok alkotják, különösen fontos, hogy a transzformáció elsősorban nagyvállalatokra jellemző megközelítése körükben is elterjedjen. Szemléletváltásukat tanácsadó partnereink szerteágazó iparági tapasztalatokkal és jó gyakorlattal segítik, a digitalizációval elérhető eredményeket pedig referenciákon is bemutatják.
CT: Hogyan segíti az ELO vállalati tartalomkezelő platformja a szervezetek digitális átalakulását?
Horváth Szilvia: ECM platformunk legújabb, 23-as verziójában egyrészt olyan meglévő megoldásokat is AI képességekkel fejlesztettünk tovább, mint például a DocXtractor modul, amely a beérkező elektronikus és papír alapú dokumentumokat, például számlákat összeveti a megrendelésekkel és más üzleti tartalmakkal, és szükség esetén automatizált folyamatokat indít a support, a panaszkezelés területén.
Másfelől az ELO 23-at új megoldásokkal bővítettük. Az ELO Learning mesterséges intelligenciájával például oktatási intézmények és vállalatok is automatizálhatják az e-learning, a tanulás teljes folyamatát, a tananyagok létrehozásától kezdve, a kurzusok lebonyolításán és a tanulói előmenetel követésén át a vizsgáztatásig és a bizonyítványok kiadásáig. A munkaerő folyamatos továbbképzésében ebben különösen hasznos támogatásra talál a szervezetek széles köre.
A szintén új ELO Meeting találkozómenedzsment megoldás pedig a sorozatos megbeszéléseken részt vevő vezetőket segíti a felkészülésben, az elhangzottak összegzésében és a további intézkedések megtételében, ugyancsak mesterséges intelligenciával, és olyan platformokhoz kapcsolódva, mint a Microsoft 365 és Teams, a Salesforce és az SAP üzleti alkalmazásai, amelyek szintén beépített AI képességekkel bővülnek.