Világszerte rohamléptekkel nő a ChatGPT népszerűsége, amely mindössze 2 hónappal az elindítása után már 100 millió havi aktív felhasználóval rendelkezik. Az ESET kiberbiztonsági szakértői felhívják a figyelmet arra, hogy a hírek csupán a chatbot intelligens válaszokat generáló tulajdonságát emelik ki, miközben egy veszélyesebb valóságot rejtenek el a fogyasztók elől.
A ChatGPT az OpenAI nevű cég mesterséges intelligencia rendszere, egy nagy nyelvi modellel rendelkező chatbot, amely a felhasználók kérdéseire képes intelligensnek ható válaszokat adni. A termék még kezdetleges állapotban van, de már az első jelek is aggasztóak, vélik az ESET kutatói.
Bár az OpenAI épített biztonsági mechanizmusokat a termékbe, ezek nem mindig bizonyulnak hatékonynak vagy következetesnek. Egy Ukrajnából való meneküléshez pénzügyi segítséget kérő üzenet megírására irányuló kérést például átverésnek minősített és elutasított a rendszer. Zöld utat kapott viszont egy hamis e-mail megírásával kapcsolatos kérelem, amely arról akarta tájékoztatni a címzettet, hogy megnyerte a lottót.
A legnagyobb baj, hogy már többször észlelték, hogy kiberbűnözők rossz szándékkal használják a ChatGPT-t. A fejlesztések által minden eddiginél több ember lehet képes nagyszabású, meggyőző, hibáktól mentes, és akár célzott kibertámadások és csalások (például a kompromittált üzleti e-mailekkel elkövetett BEC-csalások) végrehajtására. A kiberbiztonsági vezetők többsége (51%) arra számít, hogy a ChatGPT segítségével egy éven belül sikeres kibertámadást követnek el.
Az ESET termékeit forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértői szerint az egyik nyilvánvaló tanulság, hogy mindannyiunknak éberebbnek kell lennünk, hogy felismerjük az online csalások árulkodó jeleit, valamint fel kell készülnünk arra, hogy egyre több ilyen kártékony e-mail érkezik majd a postafiókunkba. Hogy mire érdemes odafigyelni, arról a szakértők az ESET kiberbiztonsági podcastjében, a Hackfelmetszők legújabb adásában is beszélnek: podcast.eset.hu