Hatalmas nyomás nehezedik az adatokért és analitikáért felelős vezetőkre, hogy az üzleti intelligenciát új, csúcstechnológiás eszközökkel támogassák vállalatuknál, de már bevezetett adatplatformjaikból is a legtöbbet hozzák ki, és kollégáikat is segítsék az innováció elfogadásában, az összetettség kezelésében és a további hatékony, megbízható riportolásban - mutatott rá az évtized végéig ívelő előrejelzésében (100+ D&A and AI Predictions Through 2030) a Gartner.
Cikkünk a ComputerTrends 2025. januári számában jelent meg. Nézze meg a teljes lapszámot >>>
Az elemző mágikus négyzetében (Magic Quadrant for Analytics and Business Intelligence Platforms 2024) eközben évek óta nem látott fejleménynek is tanúi lehettünk - a piacvezetők alnégyzetét hosszabb ideje megtöltő hármas, a Microsoft, a Salesforce (Tableau) és a Qlik mellett három további szállító, a Google, az Oracle és a ThoughtSpot neve is megjelent.
Bár a szállítói élmezőny eddigi változatlanságából ítélve a BI piac állóvíz benyomását kelthette, valójában rendkívül dinamikusan fejlődő terület, amelyen sosincs hiány kihívó felekből, újonnan versenybe szálló szereplőkből - mondta Arató Bence, a BI Consulting ügyvezető igazgatója, aki a november végén megtartott Budapest BI Fórum 2024 konferencia házigazdájaként nyitó előadásában az üzleti intelligencia trendjeiről adott áttekintést.
A BI Consulting immár tizenkettedik alkalommal megtartott, mintegy félszáz előadást kínáló konferenciájának innovációs szekciójában egyébként a közel 300 fős közönség több ilyen startup céggel, közöttük a no-code adatvizualizációs eszközt fejlesztő, hazai Vizzu szakembereivel is találkozhatott.
Figyelemre méltó irányzat, hogy üzleti intelligencia platformjukhoz a legnagyobb szállítók sem akarnak minden funkciót feltétlenül maguk lefejleszteni - például a Microsoft is sok partnerfejlesztést kínál újgenerációs Power BI szolgáltatásához. Beruházások tervezésekor a vállalatoknak ezért nemcsak a licencek árával vagy az előfizetések díjával kell számolniuk, hanem a könnyebb feladatvégzés érdekében menet közben hozzáadott partnerfejlesztések használatát is bele kell kalkulálniuk a költségkeretbe, mondta Arató Bence.
Ami a költségeket illeti, a Microsoft árat emel 2025 áprilisától - a Power BI Pro felhasználónkénti havi előfizetési díja 14 dollár, a Premium csomagé 24 dollár lesz. Első ránézésre ez jelentős mértékű drágulásnak tűnhet, de a szoftvercég évek óta most nyúlt először az árakhoz, amelyek még így is igen kedvezőnek számítanak, tette hozzá az ügyvezető.
Adatbiztonság és a BI kompelxitása
A BARC tavaly is elkészítette szokásos felmérését (The Real Business Intelligence Trends in 2024), amelyben közel 2400 szakembert kérdezett vállalatának adatkezeléssel, üzleti intelligenciával és analitikával kapcsolatos gyakorlatáról, tapasztalatairól és terveiről. A legfontosabb témák listáján a megkérdezettek először szavazták első helyre az adatbiztonságot, amely így a második helyre szorította az adatminőség menedzselését. Utánuk holtversenyben az adatirányítás (data governance) és az adatalapú vállalati kultúra erősítése, majd szintén nagyon hasonló pontszámmal egymást követve az adatírástudás fejlesztése, valamint az analitika és az adatfelfedezés önkiszolgálóvá tétele került az öt, illetve hat legfontosabb trend közé.
Kortünet, hogy az adatok biztonsága ennyire aggasztja a vállalatokat, mivel mind több felhőalapú BI és analitikai platformot, eszközt használnak. Ugyanakkor a felhőben egyre gyakrabban generatív AI-val is megtámogatják a jelentések és a vizualizációk - diagramok, grafikonok, műszerfalak - készítését, ami adatbiztonság szempontjából eléggé hajmeresztő. Értelme természetesen van a generatív mesterséges intelligencia használatának, mivel fontos, hogy a vállalatok beszélgetni tudjanak az adataikkal, de ennek szabályozása még várat magára.
A generatív AI szabályozott használatához ugyan a Microsoft a Copilotok révén például kínál megoldást a saját felhőjében, ami jobban megfelelhet a vállalati követelményeknek - de ezekhez az AI asszisztensekhez és ügynökökhöz korántsem fér hozzá mindenki, aki adatokkal dolgozik. A vállalatok mindebben nem lehetnek elég körültekintőek, mert a jelentéskészítéshez használt adataik mindegyikét biztosan nem kellene felhőbe vinniük - nem véletlen, hogy az adatirányítás és az adatalapú szervezeti kultúra fejlesztése évek óta kiemelt témaként szerepel a BARC felméréseiben.
Megoldatlan probléma az önkiszolgáló üzleti intelligencia is. Bár megjelenése óta szerepel a vállalatok kívánságlistáján, valóban hatékony működése sok szervezetnél továbbra sem egyértelmű, de ez elsősorban nem a technológián, hanem az emberi tényezőn, vagyis azon múlik, hogy az alkalmazottak mekkora hajlandóságot mutatnak irányában, mondta Arató Bence. Gyakran jobban szeretik ugyanis, ha fáradhatatlan adatserpaként valaki mindig eléjük rakja a kész jelentéseket.
Nem egészen új keletű, de változatlanul időszerű trend, hogy a szállítók igyekeznek csökkenteni az üzleti intelligencia összetettségét, vagy legalább egyszerűbbé tenni a komplexitás menedzselését felhasználóik számára, például azzal, hogy BI eszközeikhez adatplatformot is integrálnak, vagy fordítva. Újgenerációs Power Bi szolgáltatásához a Microsoft Fabric adat- és analitikai platformját kínálja, de az olyan adatplatform szállítók, mint például a Databricks, szintén megpróbálkoznak BI képességek, vizualizációs funkciók hozzáadásával.
Fokozza az üzleti intelligencia összetettségét az is, hogy a szervezetek a kelleténél gyakran sokkal több riportot és adatvizualizációt készítenek - százas vagy akár ezres nagyságrendben -, amelyek menedzselése és karbantartása káoszba fulladhat. Bár korlátozott funkcionalitásuk és nehézkességük miatt a szakma négy éve temetni kezdte a dashboardokat, mostanra kiderült, hogy az idő mégsem járhatott el felettük, a vállalatok rendületlenül használják őket. Inkább arról lehet szó, hogy ezt nem a leghatékonyabb módon teszik, mivel mindenre is külön műszerfalakat készítenek.
Számuk kordában tartását - a kulcsfontosságú mérőszámok hierarchiáját bemutató KPI-fához hasonlóan - a dashboard-fa segítheti. Láthatóvá teszi ugyanis, hogy a felső vezetésnek és az igazgatótanácsnak készülő, valamint a vállalati szintű, általános jelentések száma valójában kicsi, míg alattuk a végtermékhez hozzájáruló jelentéskészítés több rétege helyezkedik el. A gyakorlat már bebizonyította, hogy ezen szintek feltérképezésével és ésszerűsítésével drasztikusan, akár 90 százalékot meghaladó mértékben visszavágható a műszerfalak elburjánzása.
Mindenképp hasznos azonban, ha a szervezetek szabványosítják dashboardjaik készítését. Többféle kezdeményezés indult ennek támogatására, még ISO szabvány is készül. Léteznek olyan vállalatok is, amelyek saját szabványaikat teszik közzé, így azok az adott iparágakban kvázi szabvánnyá válhatnak, ha követőkre találnak. Minden vállalat maga is kidolgozhatja persze saját, házon belüli szabványát, amihez jó alapot adhat egy ISO szabvány, bár ez nem olyasmi, amit minden vállalatra rá lehetne, vagy kellene kényszeríteni, mondta Arató Bence.
Színre lép az analitikai mérnök
Felértékelődik a szemantikus réteg jelentősége is - amelyről többek között a Microsoft Fabric kapcsán mind több szó esik. A szemantikus réteg ugyanis a vállalati adatarchitektúra részeként egyszerűvé teszi a bonyolult adattároló rendszerek és az üzleti felhasználók interakcióját, érthető nyelven elmagyarázza az üzleti adatok eredetét, így még a BI támogatására bevezetett generatív mesterséges intelligencia is nagy hasznát láthatja.
Ezzel együtt továbbra is nagyon bátor, vagy inkább naiv az a kolléga, aki generatív AI-val előállított jelentést tesz a főnöke asztalára - a mesterséges intelligencia csak asszisztensként használható riportoláshoz, az emberi ellenőrzés és felügyelet ezen a téren is elengedhetetlen, mondta a BI Consulting ügyvezetője.
Humán oldalon új trend az analitikai mérnöki szerepkör megjelenése - amely a technológiához értő adatmérnök és az elemzéseket készítő analitikus kompetenciáit ötvözi, és a jelentéskészítéshez szükséges adatokat a megfelelő formátumban előkészíti. Arató Bence szerint különösen a kisebb vállalatok és a nagy szervezetek körében válnak majd keresetté az analitikai mérnökök. Míg előbbiek a technológiai és az üzleti szakemberek kisebb csapatával dolgoznak, amelyben kézenfekvő a szakterületek összevonása, addig a nagyobb szervezeteknél meglévő, külön területekre szakosodott csapatok gördülékeny együttműködését segíthetik az analitikai mérnökök.
Fontossá válik ez amiatt is, amire idézett trendelőrejelzésében a Gartner figyelmeztet. Búcsút inthetünk ugyanis a felfogásnak, amely az üzleti intelligenciát, a vállalati adattárházat hosszú időn át a döntéshozás alapjául szolgáló igazság egyetlen forrásának tekintette. Napjainkban a vállalatok már számos forrásból származó adatáradatot elemeznek az eszközök gyorsan fejlődő, széles tárával, eltérő sebességgel. Az igazságot így több helyről és részből kell folyamatosan összeállítaniuk - mindennek menedzseléséhez pedig a megfelelő képességekre szert tenniük, hogy az összképben, amit látnak, következetesen megbízhassanak.