Az utóbbi években egyre több helyen köszönt rám az adatvezérelt működés és/vagy irányítás fogalma. Ez leegyszerűsítve annyit jelent, hogy a stratégiai döntések mögött adatelemzésen és az elemzések értelmezésén alapuló folyamatok húzódnak meg. Amennyiben egy vállalat sikeresen el tudja sajátítani az adatvezérelt működést, rendkívül erős eszköztárhoz jut - betekintést kaphat a jövőbe (prediktív algoritmusok), és olyan összefüggéseket találhat meg (klaszterek, mintázatok, stb.), amelyek megismeréséhez nagy eséllyel nem elegendő az üzleti érzék, a szakmai tapasztalat vagy az intuíció - írta Damsa Andrei, pszichológus, a Digitális Jólét Nonprofit Kft, divízióvezetője, a JátékosLét Kutatóközpont szakmai vezetője a Computerworld legfrissebb számának vezércikkében.
Damsa Andrei, pszichológus
Az adat az új olaj - jól hangzik a kijelentés, de ebben a formában féligazság. Inkább úgy érdemes fogalmazni, hogy az adat az új kőolaj, amely a megfelelő gyűjtési, tárolási, előkészítési és elemzési folyamatok nélkül csak nyers - és sok esetben használhatatlan - (mellék)termék.
Az adatvezérelt működés megragadja az adatban rejlő információt és felhasználja a döntés-előkészítési, majd a döntéshozatali folyamatokban. Ahhoz, hogy B2B környezetben ez sikeresen működjön, három oldalról kell teljesíteni a feltételeket - szükség van a megfelelő technikai háttérre, az üzleti/területspecifikus tudásra, valamint a humán tényezőre.
A technikai háttér jelen olvasatban főképp az automatizációs, tárolási, valamint feldolgozási folyamatokhoz kapcsolódó IT infrastruktúrát és ennek fenntartását jelenti. Az üzlet/területspecifikus tudás elengedhetetlen a megfelelő adatok kiválasztásához és értelmezéséhez, amely kiterjed a kezdeti folyamatoktól (milyen adatot gyűjtsünk?) az elemzési procedúráig (mit jelentenek az eredmények?). Harmadik feltételként említettük meg a humán tényezőt, amely ugyancsak tovább bontható két irányba - először is szükségünk van azokra a szakemberekre, akik zsonglőrködnek az adatokkal, és képesek összekomponálni azokat az algoritmusokat, amelyek felfedik számunkra az információt.
A minden területen kompetens adattudós (aki egyben mérnök, programozó, hacker, üzleti guru és persze karizmatikus előadó) ritkasága vetekedik az unikorniséval, de attól ne tántorodjon el senki sem, hogy - akár több szakember bevonásával - összeállítson egy ütős csapatot.
A humán oldal másik fontos szereplője a hídember, aki érti az adattudós(ok) nyelvét, és megtalálja a hangot a menedzsmenttel és a felsővezetőkkel. Első ránézésre talán nem tűnik annyira kritikusnak ez a szerepkör, pedig sok esetben szükség van a fordítóra.
Az adat se nem jó, se nem rossz. A Cambridge Analytica botránya 2018-ban felszínre hozta a megkérdőjelezhető és etikailag aggályos felhasználás témakörét, ugyanakkor az orvostudomány terén szinte napi rendszerességgel jelennek meg életet mentő, adatalapú áttörések. Egy vállalat életében fontos kompetencia az adat, majd az ebből kivont információk felhasználásának képessége, mely nagy eséllyel nem egyik napról a másikra alakul ki. Mint megannyi más területen, itt is a humán tényezőn kell legyen a hangsúly, a vezetők gondolkodásmódjától kezdve egészen a mérnöki kivitelezésig.