Bár a felhő nem elengedhetetlen előfeltétele digitális átalakulásuknak, döntő érvek szólnak amellett, hogy a pénzügyi szektor szereplői erre a modellre is építsenek transzformációjukban. Interjú Csontos Attilával, az Accenture bankszektorért felelős vezetőjével.
A bankszektor szereplői kétségtelenül felismerték, hogy jövőjük a felhő, amely gyors innovációhoz és üzleti növekedéshez segítheti őket, de természetüknél fogva kockázatérzékenyek, ezért sokuk lassabban halad a migrációval - állapította meg felmérésében az Accenture. Munkafolyamataik alig 10 százaléka fut felhőben, a hibrid modell a legelterjedtebb. A nemzetközi szereplők gyakran nagy, például Európa-szintű adatközpontokat építenek, ahol a core banking rendszerek futnak, míg a nyilvános felhőbe elsőként nagyvállalati alkalmazásaikat - az Office alkalmazásokat, CRM rendszereket, IT szolgáltatásmenedzsment-rendszereket, HR alkalmazásokat - migrálják.
Utánuk következnek jellemzően az adatanalitikai rendszerek, majd a kliensoldali infrastruktúra, például a mobilbank és internetbank, míg a lista végén a klasszikus banki alaprendszerek állnak, de ezek az esetek nagy részében privát felhőben futnak.
Computerworld: Miért érdemes a bankoknak további digitális átalakulásukban még inkább a felhőre is építeniük?
Csontos Attila: A banki alaprendszerek jellemzően nagygépeken, hagyományos modellben futnak, és modern alkalmazásokkal övezve jól működnek ebben a felállásban. Érthető, ha a szereplők halogatják örökölt (legacy) rendszereik költségeket és kockázatokat hordozó átalakítását, a szektorra jellemző, kiélezett verseny azonban gyorsabb transzformációt diktál.
A felhőmigráció három megközelítését különböztetjük meg. Míg az első az alkalmazások puszta felhőbe emelésével az informatikai költségeket csökkenti, a második már a folyamatok optimalizálását, a piacra lépés gyorsítását, üzleti érték hozzáadását célozza. A harmadik szinten viszont a felhőmigráció stratégiai horderejű, az üzlet, a folyamatok és a szervezet digitális átalakításával is kapcsolatos. A felhő ugyanis agilitást, elasztikus skálázhatóságot ad az üzletnek, miközben rugalmas állóképességét és költséghatékonyságát is növeli. A felhőmigrációhoz ezért érdemes mindig konkrét üzleti célt kijelölni, legyen az a call center korszerűsítése vagy egy új, innovatív termék bevezetése. A felhő értékét akkor lehet a legjobban kihasználni, ha a teljes stratégiát újragondoljuk, beleértve a termékeket, az üzleti folyamatokat, a szervezeti struktúrát, a vállalati kultúrát és az IT architektúrát is.
CW: Többféle felhő is kínálkozik ugyanakkor a digitalizációhoz. A bankok milyen szempontok alapján választhatják ki a stratégiai céljaik elérését legjobban segítő magán-, nyilvános, hibrid vagy többfelhős modellt?
Csontos Attila: Privát felhőjében a vállalat minden elemet ellenőrzése alatt tart, azonban a tervezéstől kezdve a beszerzésen és telepítésen át az üzemeltetésig és védelemig mindent biztosítania kell ehhez, ami jelentős beruházással jár. A skála másik végén elhelyezkedő nyilvános felhőben mindez alól menetesül, és nagyobb értéket adó szolgáltatásokhoz, például AI-képességekhez is hozzáfér. A hibrid és többfelhős környezetek pedig a bonyolultságot növelik, amelynek menedzselése megfelelő szakértelmet igényel, a különböző környezetek felett ki kell építeni egy egységes harmonizációs és felügyeleti réteget, valamint a kezeléséhez szükséges szervezetet is.
CW: Az Accenture milyen kompetenciákkal és szolgáltatásokkal segíti a szektor felhőalapú digitális átalakulását?
Csontos Attila: Magyarországon több mint hatszáz, világszerte közel 700 ezer fős szakembergárdával segítjük a vállalatokat, közöttük a bankszektor szereplőit. Itthonról nemcsak a magyar piacra, hanem többek között német-, francia- és svédországi bankoknak is dolgozunk. Szállítófüggetlenek vagyunk, bármely nagy felhőszolgáltatót választja migrációjához egy bank, nálunk megtalálja a megfelelő kompetenciát. Assessment módszertanunk, a 7R alkalmazásával ügyfeleinket nemcsak a felhőmigrációs stratégia kialakításában, hanem architektúrájuk és alkalmazásportfóliójuk racionalizálásában is támogatjuk.
Szolgáltatásaink lefedik a teljes palettát a stratégiai üzleti és technológiai tanácsadástól kezdve a tervezésen és bevezetésen át az üzemeltetésig. Világszerte megvalósított projektjeink tapasztalatát, kiforrott jó gyakorlatát hasonló módon a helyi szereplőknek is átadjuk, ezzel is hozzásegítve őket, hogy transzformációjukkal nagyobb értéket teremtsenek üzletüknek és ügyfeleiknek.