A gépjárműiparban az egyik legnagyobb trend az elektromobilitás (eMobility, EM), így a Boschnál a járművek villamosítása világszerte az egyik stratégiai fókusz. Ezzel kapcsolatban Gergen Pétert, a Bosch hajtásrendszer megoldásokért felelos alelnökét kérdeztük.
Computerworld: Hogyan látja a Bosch az elektromobilitás szerepét a szállítmányozásban?
Gergen Péter: A Bosch nyitott valamennyi jövőbeni erőátviteli technológia irányába, és elkötelezett támogatója a nulla károsanyag-kibocsátású járművezetés megvalósításának. A jövő mobilitása a Bosch megoldásaival biztonságosabb, kényelmesebb és környezetkímélőbb lesz - a szállítmányozásban is.
CW: Tavaly ősszel adta át a vállalatcsoport Magyarország legújabb gépjárműtechnológiai fejlesztési központját. A Kampuszon milyen innovációk folynak jelenleg, amelyek a logisztikával összeköthetők?
Gergen Péter: Mivel a Bosch Budapest Innovációs Kampusz mobilitási fejlesztések színtere - meghatározó szerepet játszik a vállalat elektromobilitási és automatizált vezetési megoldásainak fejlesztésében - így mondhatjuk, hogy a fejlesztések nagyrésze visszaköszön majd a logisztikában is.
A Bosch Budapesti Fejlesztési Központ a Bosch második legnagyobb európai fejlesztési központja Németország után a munkavállalók létszámát tekintve. Jelenleg csak Budapesten a vállalat több mint háromezer munkatársa dolgozik a jövő autóipari technológiáin, ebből több száz mérnök kifejezetten az elektromobilitással összefüggő fejlesztésekkel foglalkozik.
A Bosch célja, hogy Budapest Kelet-Közép-Európa kutatás-fejlesztési központja legyen az elektromos- és hibrid hajtásláncok, valamint az egyéb műszaki megoldások fejlesztése révén. Ezért a Bosch Elektromobilitás Fejlesztő Központot hoz létre, ahol különböző járművek elektromos, valamint hibrid hajtásláncait és egyéb specifikus rendszereit, komponenseit fejlesztik majd.
Az elektromobilitás terén egyetlen más vállalatnak sincs a Boschéhoz hasonló széles körű kínálata: az eBike-tól az építőipari munkagépekig, a szilícium-karbid chiptől a teljesen integrált e-tengelyig terjed a vállalat portfóliója. A Bosch az autózás területén a legkisebb városi autótól egészen a nagyméretű tehergépjárművekig nyújt megoldásokat.
A vállalat budapesti telephelyén a mild hibridektől (48 V-os, rásegítéses rendszer) a teljesen elektromos autókig az elektromos hajtáslánc majd összes komponensét fejleszti. Foglalkozik elektromos motorok és inverterek komponenseinek fejlesztésével, energiamenedzsment (DC) rendszerekkel, vagy töltőelektronikával is. A Bosch a tisztán akkumulátoros technológia mellett élen jár az üzemanyagcellás hajtásrendszer-technológiát érintő fejlesztésekben is. A Budapesti Fejlesztési Központban is foglalkoznak az üzemanyagcellás rendszerek komponenseinek fejlesztésével, itt többek között az üzemanyagcella feltöltő kompresszorának az elektronikáját és mechanikáját fejlesztik.
A vállalatcsoport Magyarországon a K+F tevékenység mellett elektromos hajtástrendszereket és az e-mobilitáshoz kapcsolódó alkatrészeket is gyárt miskolci, maklári és hatvani telephelyein.
CW: Folyamatosan keresnek-e fejlesztőket, akik az elektromobilitással foglalkoznak? Van-e igény a fiatal, pályakezdő fejlesztőkre, mérnökökre is, vagy elsősorban tapasztalt szakembereket keresnek?
Gergen Péter:A Budapesti Fejlesztési Központban több mint 3000 szakember - programozók, villamosmérnökök, gépészmérnökök, fizikusok - formálja a jövőt, azon belül is a mobilitás jövőjét. A Bosch minden ötödik magyarországi munkavállalója innovációval foglalkozik, ami példátlan a hazai kutatás-fejlesztési (K+F) szférában. Innovatív, izgalmas projekteken dolgoznak a Bosch mérnökei és a vállalat folyamatosan várja azokat, akik a jövő autózását szeretnék velük közösen fejleszteni - legyen szó pályakezdő, vagy szenior mérnökökről, IT-szakemberekről.