A Trans-Sped Kft. az elmúlt 30 év alatt 3 fős szállítmányozó vállalkozásból 800 fős országos hálózattal és 200.000 négyzetmétert meghaladó országos raktárkapacitással rendelkező, a teljes logisztikai szolgáltatási palettát lefedő, romániai és szlovákiai érdekeltségekkel rendelkező cégcsoporttá vált, amely nemcsak beszél a környezetvédelemről, hanem fejlesztésekkel és beruházásokkal komoly lépéseket tesz a szektor fenntarthatóságáért - követendő példát mutatva.
Az egykor speditőr vállalat ma már az e-kereskedelem egyik meghatározó éllovasa, amely számára stratégiai szintű cél, és egyben gazdaságilag is rendkívül fontos a környezetvédelem. Az egyik legnagyobb, kizárólag hazai tulajdonban levő komplex logisztikai szolgáltatásokat nyújtó Trans-Sped Kft. operatív ügyvezető helyettesével, Bátki Sándorral beszélgettünk.
Computerworld: Folyamatosan változó piaci környezetben élünk, hogyan lehet ilyen körülmények között is hatékonyan működni?
Bátki Sándor: Lehet is, kell is, de legfőképpen muszáj. Alapelvünk, hogy nagyon szoros kapcsolatot tartunk fenn partnereinkkel, folyamatosan egyeztetünk a várható volumenekről, és rugalmasan igazodunk minden igényükhöz. Több mint 30 év tapasztalat áll mögöttünk a logisztika területén, mindig arra törekszünk, hogy megtaláljuk az optimális megoldást az ügyfeleinknek. Ehhez természetesen rendelkezünk a szükséges infrastruktúrával, és a piaci igényekhez mérten alakítjuk költségszerkezetünket is. Pár évvel ezelőtt hatékonyságunk növelése érdekében digitális igazgatóságot hoztunk létre. Átfogó informatikai fejlesztésünk eredményeként az adminisztrációtól kezdve a szerződéskötésig digitalizáltuk adatáramlásunkat és folyamatainkat, amelyek így nemcsak egyszerűsödtek, hanem gyorsabbakká és skálázhatókká is váltak. Az ilyen módszerekkel lehet túlélni a gyorsan változó és olykor nehéz piaci környezetben is.
CW: Ilyen időszakban mekkora hangsúlyt lehet fektetni a környezettudatosságra a logisztikában?
Bátki Sándor: Ezzel a kérdéssel ma már szinte kötelező foglalkozni, egyrészt a szabályozás miatt, másrészt költségcsökkentő hatása okán. Mindazonáltal a logisztika nem éppen környezetkímélő iparág, ám pont emiatt kell ebben a szektorban keresni a legjobb megoldásokat - akár már arra is, hogyan lehet 1 négyzetméteren hatékonyabban raktározni. Mi nemcsak beszélünk a környezetvédelemről, hanem teszünk is érte.
CW: Milyen lépéseket tesz a Trans-Sped a témában?
Bátki Sándor: Vállalatunk élen jár a technológiai újítások terén, folyamatosan keressük a legjobb megoldásokat, ezek azonban komoly befektetéseket igényelnek. Jó példa erre a raktárépületeink tetejére tervezett napelemrendszer, amely saját energiafelhasználásunkat támogatja majd megújuló forrásból, és működési oldalon is hamar megmutatkozik hatása. Raktári gördülő eszközeink jelentős része elektromos meghajtású, év végén pedig egy elektromos vontató is alkalmazásba fog állni. Elsősorban lokális, az ügyfelek közötti anyagáramlásban fog részt venni, naponta több fordulót teljesítve Debrecen útjain. A Trans-Spednél elhivatottak vagyunk a zöld e-kereskedelem iránt, ami értéket termel, és gazdaságosan is működtethető. Jövőbeni célunk a raktárak legmagasabb fokú robotizációja, hatékonyságnövelése folyamatosan csökkentett emisszió mellett. A saját fejlesztésű zöld megoldásaink pedig egyedülálló, környezetbarát áruszállítást biztosítanak.
CW: Milyen előnyökkel jár ennek előfutára, a Trans-Sped ZERO szolgáltatás?
BS: A szolgáltatás keretében az árukat a vállalat saját flottája szállítja ki, rendszeresített, zárható, többször használatos ládákban, teljesen csomagolóanyag-mentesen (pusztán a termékek eredeti csomagolásában). A vásárlók a megrendelt termékeket ebben a dobozban veszik át a futártól, kipakolás után pedig visszaadják, megelőzve ezzel, hogy nagy mennyiségű hulladék halmozódjon fel. A környezetvédelmi szempontok mellett fontos kiemelni, hogy összességében költségcsökkentést is biztosítunk a webáruházaknak azáltal, hogy nem kell csomagonként több száz forintnyi csomagoló- és térkitöltő anyagot felhasználniuk. Előnye tehát, hogy minden piaci szereplő számára kedvező. Noha a vevők továbbra is igen árérzékenyek, és inkább a díjmentes szállítást részesítik előnyben, már megjelent egy olyan vásárlói réteg, amely kifejezetten a környezetbarát megoldásokat keresi.
CW: Milyen piaci elvárásokkal néznek szembe a környezettudatosság, fenntarthatóság területén?
Bátki Sándor: Iparágak kerültek veszélybe az utóbbi évek eseményei miatt az ellátási láncokra vonatkozóan. Közelebb kellett hozni a tárolást, hogy ne álljon le a termelés, ám a felhalmozás nagyon nehezen skálázható, pláne annak, aki nem csak gyárt. A komplex logisztikai szolgáltatók ilyenkor abban tudnak segíteni, hogy egyrészt pufferként szolgálnak a termelő cégeknek, másrészt hozzáadott értékű szolgáltatásokat is nyújtanak. Például az A-ból B-be történő szállítás helyett komplexebb folyamatokban is támogatást adnak. Az ügyfélnek a költségek szempontjából még mindig jobban megéri, mint saját erőből a teljes logisztikát megoldani a raktározástól kezdve a munkaerőn át a tárgyi eszközökig, legkorszerűbb technológiákig és informatikai megoldásokig.
CW: Milyen bővülési terveik vannak a szolgáltatás kapcsán a jövőre nézve?
Bátki Sándor: Folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél jobban alkalmazkodjunk az ügyfeleink egyéni igényeihez. Egy ilyen együttgondolkodás eredménye a legújabb Próbafutár szolgáltatásunk. Célunk a partnerünkkel közösen fejlesztett Próbafutár szolgáltatásunk kiterjesztése. A szolgáltatás lényege, hogy a megrendelt termékeket a futár - jelen esetben cipőkről van szó, így a cipősdoboztól eltekintve - csomagolásmentesen, azaz ZERO ládákban szállítja ki a megrendelőnek. A vevő a rendelés kézhezvételekor azonnal felpróbálhatja a választott lábbelit, és amennyiben nem jó a mérete, vagy más kifogása van, nyomban vissza is küldheti. Érdemes így több méretet is rendelni, így biztosan lesz olyan közöttük, ami megfelelő. Így nem kell napokig bajlódni a visszaküldés intézésével, illetve a futárra várni, hogy felvegye a csomagot.
CW: A logisztikában hatékonyabb lehet egy robot, mint egy ember?
Bátki Sándor: Mindig érdemes robotizálni, de csak bizonyos esetekben pótolható az ember. Automatizáció esetén mindenki a fizikai folyamatokra gondol, de az első és legfontosabb lépés a vállalati folyamatok digitalizációja - itt viszonylag gyorsan és nagy hatékonyságot lehet elérni. Fizikai folyamatok esetén a rendkívül monoton, kicsi hozzáadott értékű tevékenységeket érdemes robotizálni, például a raktáron belüli árumozgatást. A megtérülést minden vállalat egyénileg tudja kalkulálni, de úgy vélem, 2 műszakos munkarend felett már belátható időn belül megtérül a beruházás. Manapság nehéz jó, megbízható és állandó munkaerőt találni, ezzel a kihívással majdnem minden iparágban küzdenek, ezért valóban fontos, hogy csökkentsük az élőmunkaerő-szükségletet, ám az összetettebb munkák esetében nehezen tudom elképzelni az emberi tevékenység kiváltását, de vizsgáljuk lehetőségeket.
CW: Mit gondol, a logisztika mely területein számíthatunk a legnagyobb változásokra a következő években?
Bátki Sándor: Az e-kereskedelem Magyarországon még robbanás előtt áll, egyre többen foglalkoznak vele, megjelentek a fulfillment központok, így ezen a területen biztosan jelentős automatizálás fog elkezdődni az elkövetkezendő időszakban. Ugyancsak komoly előrelépés várható a különböző raktárlogisztikai folyamatok digitalizációjában, az adatáramlás fokozódik, megsokszorozódnak az adatkapcsolatok. Kiemelt jelentősége lesz a szállítási útvonalak és szállítások optimalizálásának, ha szerencsénk van, akkor komolyabb szabályozási és infrastrukturális fejlesztések is végbemennek a vasúthálózatban az intermodális szállítások erősítése érdekében. Noha ez nem oldja meg önmagában a kapacitási nehézségeket, de enyhíthet rajtuk. Átütő sikerhez ugyanis európai szintű fejlesztésben kell gondolkodni, amire az elkövetkezendő 10-20 évben nem látunk lehetőséget. Az elektromos kamionok tömeges megjelenésében annál inkább, hiszen napjainkban egyedül a közút tud gyors és rugalmas megoldást adni a vevői igények kiszolgálására. Az elkövetkezendő 1-2 évtizedben innovációk sora jelenik meg a járműgyártóknál a környezettudatosabb eszközökért, ahogy a személyautók esetében ezt már jól látni. Ehhez persze szükség van arra, hogy az akkumulátortechnológiában a nehézgépjárművek esetében hosszútávú fuvarozásra is alkalmas megoldások szülessenek. Ez 4-500 km kapacitást és viszonylag gyors töltést jelent, ám ehhez is komoly infrastrukturális beruházások kellenek, hiszen ha tömegével jelennek meg az utakon, az elektromos hálózatok nem biztos, hogy elbírják majd a terhelést. Egy biztos, a következő évtől már prioritás lesz az ESG-megfelelés, tehát érdekeltté válnak a gazdasági szereplők abban, hogy ne csak magukban pörgessék a zöldre festett gondolatokat, hanem tényleg tegyenek is a környezetvédelemért.