Hirdetés
. Hirdetés

A céges weboldalban bíznak igazán a magyarok, mégsem használja minden vállalkozó

|

Az online vásárlók először a céges weboldalt keresik, az ott található információkban bíznak meg, a cégek és vállalkozók pedig érzik a tényleges előnyét, ha saját weboldalt üzemeltetnek. A kisvállalkozások majdnem kétharmadának még sincs saját weboldala.

Hirdetés

Az ISZT Nonprofit Kft., a .hu domainek hivatalos nyilvántartója két friss kutatásban azt vizsgálta, a magyar internetezők hol keresnek szakembert, céget, szolgáltatót, mikor bíznak meg leginkább a neten talált cégekben, és hogy a vállalkozók hogyan viszonyulnak a saját weboldal működtetéséhez.

A 2024 első felében publikált két reprezentatív felmérés közül az egyik a cégeket és vállalkozókat vizsgálta - ebből kiderült, hogy jelenleg a magyar kisvállalkozások mindössze 40 százaléka rendelkezik saját weboldallal, céges Facebook-oldalt pedig 36 százalékuk tart fenn.

60%-uk tehát nem üzemeltet saját, céges weboldalt, a kisvállalkozások 21%-a pedig semmilyen online jelenléttel nem rendelkezik. A válaszokból az is kiderül, hogy azok, akik nem rendelkeznek saját weboldallal, jellemzően mikrovállalkozások és egyéni vállalkozók, akik a szolgáltatási szektorban dolgoznak, szolgáltatásaik magánszemélyeket céloznak, és a vállalkozásuk fiatal, az elmúlt néhány évben alapított.

A lakosságot kérdezve ugyanakkor kiderült az is, hogy amikor szakembert, szolgáltatót keresünk, akkor a személyes ajánlások után minden esetben a Google-ben történő keresés a leggyakoribb módszer, vagyis a céges weboldal megléte igen fontos, ha új ügyfeleket szeretnénk elérni, ugyanis a keresőben elsősorban a saját weboldalak jelennek meg jó pozícióban.

Facebook-oldal saját weboldal helyett…?

A kutatásban részt vevő vállalkozók szerint a Meta közösségi platformjainak (Facebook és Instagram) legfontosabb két előnye, hogy nagyon egyszerű kezelni, és szinte mindenki fent van a platformon, mindenkit elérhetnek ezeken keresztül. Ez viszont arra is utal, hogy a cégek kényszerítve érzik magukat a Facebook-oldal fenntartására, belépési küszöbként tekintenek rá - miközben a válaszokból az is kiderül, hogy kevésbé tekintik hasznosnak, mint egy saját weboldalt.

Az elmúlt években jellemzővé vált az a trend, hogy az új vállalkozások, márkák először a közösségi platformokon építik fel magukat, és csak ezután foglalják le a már bejáratott nevekhez tartozó domain neveket. A korábban jellemző domain-first hozzáállással szemben ez a social-first megközelítés globális jelenség, és nem szerencsés, mert együtt jár annak a kockázatával, hogy az akár több éves munkával felépített, már ismertté vált márkák nem tudják a saját nevüket domainként lefoglalni, hiszen semmi sem garantálja, hogy azt idő közben más nem vásárolja meg. Magyarországon, a .HU domaintérben jelenleg közel 870 ezer domain nevet foglaltak már le az ISZT Nonprofit Kft. friss statisztikái alapján. 

A Facebook-oldalak használatával kapcsolatban a válaszadó vállalkozók kihívásokat is megjelöltek, jellemzően azért találják problémásnak ezek fenntartását, mert nem jut elegendő idő a megfelelő minőségű és mennyiségű tartalom megosztására, egyre nehezebb új követőket szerezni, elérni, a bejegyzések a hírfolyamban kevés felhasználót érnek el ténylegesen.

A céges weboldalban bíznak a magyarok

A kutatás egyértelműen bebizonyította, hogy a saját weboldal megléte minden szolgáltatónál fontos, gyakorlatilag elengedhetetlen, mivel a legtöbb esetben erre keresnek rá a fogyasztók, innen szereznek információkat, ellenőriznek referenciákat. A válaszadók 86 százaléka szerint alapelvárás, hogy egy cégnek legyen saját weboldala, 85 százalékuk pedig úgy véli, hogy megbízhatóbb az a szervezet, amelynek van honlapja. Tízből négy válaszadóval már az is előfordult, hogy hátat fordítottak a saját weboldallal nem rendelkező kkv-nak.

A lakossági válaszadók 86 százaléka ért egyet azzal, hogy a céges honlap elősegíti a vállalat leellenőrizhetőségét, 78 százalékuk szerint pedig megbízhatóságot sugároz.

Fontos szempontként jelenik meg a domainvégződés is: 52 százalék jobban bízik a .hu végződésű oldalt fenntartó cégekben, 46%-nak kifejezetten fontos, hogy .hu végződésű oldalakon vásároljon vagy keressen szolgáltatót, a .com végződésű oldalakat ezzel szemben csak 27% részesíti előnyben - ami a csaló, adathalász weboldalak elterjedése miatt érthető.

A saját oldal előnyeit a válaszadó vállalkozók is egyértelműen érzik: azok, akik fenntartanak ilyet, úgy látják, hogy a hitelesség és megbízhatóság, az arculat kialakítása, az ügyfelek tájékoztatása, informálása, és a szabadabb tartalomfejlesztés komoly előnyökként jelennek meg.

A saját e-mail-cím bizalmat is erősít

A saját domainen használt céges e-mail-címet 52% (például rendeles@kativiragboltja.hu), a céges célokra használt Gmailes címet (mint például a kativiragboltja@gmail.com) viszont mindössze 26% találta fontosnak, és az is kiderült, hogy a szolgáltató iránt érzett bizalmat a válaszadók háromnegyedénél erősíti az, ha céges e-mail-címet használ.

Ennek fényében meglepő lehet, hogy még azok közül sem mindenki használja ki a saját e-mail-cím előnyeit, akiknek ehhez minden lehetősége adott lenne: a válaszadó vállalkozók 40 százaléka rendelkezik saját weboldallal, ehhez kapcsolódó vállalati e-mail címet ugyanakkor csak 30 százalék használ - vagyis a saját domainen céges oldalt üzemeltetők negyede nem használja ki a kézenfekvő, egyedi végződésű e-mail-címet a céges kommunikációhoz.

A különféle online csatornákat aktívan használó vállalkozók között ezzel együtt viszont messze a vállalati weboldalhoz kapcsolódó e-mail-cím a leggyakrabban használt szolgáltatás, megelőzi a vállalati és személyes weboldalt, ingyenes e-mail-fiókot és a Facebook-oldalt is. Vagyis arányaiban ez a leghasznosabb, vállalati kommunikációra használt eszköz a vizsgáltak közül.

Hirdetés

A saját weboldalt keressük először, nem a Facebookot

A kutatás azt is vizsgálta, hogy amikor egyes szolgáltatótípusokat keresnek a magyar fogyasztók, hogyan kezdenek ebbe bele.

A válaszok alapján megállapítható, hogy szerelőt elsősorban Google segítségével keresnek (77%), illetve ismerős útján (63%), a Facebook szerepe itt sokkal kisebb (31%). 62% szerint hitelesebb az a szerelő (-cég), amelynek van saját weboldala, és több mint felük szerint jobban leellenőrizhető, illetve fontos nekik, hogy így láthatják mások ajánlásait. Fodrászt túlnyomó részt ismerősök ajánlásai alapján keresnek, de 45% ehhez is használja a Google-t, és csak 30% a Facebookot. Itt viszont csak a válaszadók alig több, mint harmadának fontos a saját weboldal megléte.

Amikor orvost keresnek, az ismerősök és a Google hasonló súllyal jelennek meg (68 és 71 százalék), a Facebook nagyon kis arányban (22%), és kétharmaduk inkább olyan orvost választana, akinek van saját weboldala. Közel felük szerint így jobban ellenőrizhetőek, kétötödük szerint hitelesebbek, biztonságot nyújtanak az így fellelhető netes vélemények és megbízhatóbbnak is tűnik az orvos. Éttermet főleg Google-kereséssel (73%), másodsorban ismerősökön keresztül (62%) választanak, a Facebookot 38% használja ehhez.

A kutatás eredményei alapján tehát a Google-keresésekben való megjelenés, vagyis a saját weboldal megléte minden vizsgált szolgáltatótípusnál fontos, leginkább azért, mert így a szolgáltató leellenőrizhetőbb, könnyebben elérhető, és könnyebben láthatják az érdeklődők a referenciákat, ajánlásokat. A Facebook-oldal minden esetben sokkal kisebb súllyal jelenik meg, mint a saját weboldal. Ezért fontos tudatosítani a magyar vállalkozók körében, kiemelten a frissen induló mikrovállalkozásoknál, hogy a saját domain név és weboldal fenntartása relatíve kis befektetéssel is igen komoly serkentő hatással lehet az ügyfélszerzésre már rövid távon is.

Saját domaint regisztrálni egyszerű

Mindössze találnunk kell egy jó nevet, majd ellenőrizni, hogy az nem foglalt-e. Ezt bármely domainregisztrátor weboldalán megtehetjük, ahol néhány kattintással le is foglalhatjuk a domaint, és a legtöbb esetben tárhelyet is bérelhetünk hozzá, amire a weboldalt feltölthetjük. A regisztrátorok naprakész listáját bármikor ellenőrizhetjük a domain.hu weboldalon, a .hu domainek hivatalos nyilvántartójának oldalán. 

Hogy segítsék a cégeket és vállalkozókat a saját weboldal létrehozásában, a domain.hu weboldalon új Tudástárat hoztak létre, ahol lépésről lépésre útmutatókban, könnyen érthetően magyarázzák el a domain foglalás, tárhely bérlés, weboldalkészítés folyamatát. Ezeket az útmutatók a domain.hu/tudastar címen érhetőek el.

A kutatásról

A kutatások megrendelője az ISZT Nonprofit Kft., mely az ISZT (Internet Szolgáltatók Tanácsa Tudományos Egyesület), 100%-os tulajdonában áll és a legfelső szintű .HU névtérhez tartozó domainnevek nyilvántartásáért és kezeléséért, valamint a kapcsolódó műszaki infrastruktúra működtetéséért felelős szervezet. Az ISZT-t 1997-ben alapították, 53 internetszolgáltatót tömörít, a kisebb szolgáltatóktól a legnagyobbakig. A szövetség fő célkitűzései és tevékenységei közé tartozik a .hu ccTLD (Country Code Top Level Domain) alatti nyilvános domainek nyilvántartásának szabályozása és működtetése, valamint a BIX (Budapest Internet Exchange) és a Hun-CERT üzemeltetése.

A kutatások adatfelvétele 2023 nyarán és őszén, illetve 2024 tavaszán zajlott. A vállalkozókat és cégeket strukturált egyéni mélyinterjúkkal és 500 fős, reprezentatív online kérdőívvel, a lakosságot pedig 1000 fős reprezentatív minta online adatfelvételével kérdezték. A kutatások adatfelvételét a Scale Research Kft. végezte.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.