Kompozit-technológiával készült ultrakönnyű pótkocsi prototípus-sorozatot fejlesztett ki a kalocsai Budamobil-Cargo Kft., a bajai T.E.T.T. Mérnökiroda Kft. és a Neumann János Egyetem alkotta konzorcium - közölte a kecskeméti egyetem.
A tájékoztatás szerint a csaknem 921 millió forint összköltségű projekthez a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal 616 millió forint támogatást biztosított az NKFI Alapból a konzorciumnak.
A három évig tartó projektben egy olyan magyar termék jött létre, amelyre még nem volt példa a tehergépjárművek területén. A prototípus a Composite Ultralight nevet kapta.
A partnerek a Budamobil-Cargo Kft. által gyártott pótkocsit alapul véve, dimenzióit megtartva 30 százalékos tömegcsökkentést értek el, úgy, hogy egyes részegységek tömegét akár 70 százalékkal is mérsékelték. Így a vontató járműnél jelentős üzemanyag-megtakarítás és csökkentett gumikopás érhető el.
A Neumann János Egyetem alkalmazott kutatási eredményei és ajánlásai alapján az iparvállalatok új technológiát vezettek be. A kompozit-technológiával készült felépítmények gyártását a főként mezőgazdasági és közúti pótkocsik gyártásával foglalkozó Budamobil-Cargo Kft. koordinálta, míg a segédberendezések, kisebb részegységek kivitelezéséért az elsősorban fémmegmunkálási tevékenységet folytató T.E.T.T. Mérnökiroda Kft. felelt.
Az egyetem akkreditált méréseit követően a kompozitok mellett növelt szilárdságú acélokat építettek be továbbfejlesztett kötéstechnológiával elsősorban az alvázba. Olyan ultrakönnyű pótkocsi prototípus-sorozatot alkottak, amelyben elsőként alkalmaztak innovatív anyagpárosításokat.