Bár 2016 második negyedévében a gyártók által leszállított tabletek száma hároméves mélypontot ért el, mindkét piackutató cég úgy ítéli meg, hogy megélénkítheti a piacot a vállalkozások részéről a leválasztható tabletek - például a Microsoft Surface Pro és az iPad Pro - iránt mutatkozó igény. A Windows 10 ma megjelenő évfordulós frissítése tovább erősítheti a leválasztható tabletek terjedésének trendjét, csakúgy mint az Android mobil operációs rendszer szintén pár napon belül esedékes legújabb változata, a Nougat, amely hatékonyabb multitaskingot kínál.
Ami a konkrét számokat illeti, a Canalys statisztikái szerint 35 millió tablet talált gazdára a második negyedévben, 16 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában, míg az IDC 38,7 millió eladott tabletet jelentett a negyedévre, ami 12,3 százalékos csökkenést jelent.
A Canalys szerint az Apple vezeti a piacot 28 százalékos részesedéssel, második a Samsung 16 százalékkal, őket követi a Lenovo és a Huawei 7, illetve 6 százalékkal. Az IDC hasonló adatokkal rukkolt elő: Apple 25,8 százalék, Samsung 15,6 százalék, Lenovo 6,6 százalék, Huawei 5,6 százalék, Amazon 4 százalék.
Már több mint két éve kénytelenek a tabletpiac zsugorodásáról beszámolni a piacelemző cégek. A folyamatos visszaesés egyik fő oka az, hogy a felhasználók hosszabb ideig használják eszközeiket, mielőtt újat vásárolnának, míg a másik ok az, hogy a nagyobb méretű - 5,5 hüvelykesnél nagyobb kijelzővel rendelkező - okostelefonok a kisebb méretű tabletek komoly riválisaivá váltak.
A helyet súlyosbodását jelzi, hogy júniusban az IDC a korábbi 6 százalékról 9,6 százalékra módosította a tabletpiac zsugorodására vonatkozó előrejelzését az egész 2016-os évre vonatkozólag. Az IDC szakértői úgy vélik, az idei csökkenés annak ellenére bekövetkezik, hogy az új, leválasztható tabletek növelik majd az eladásokat.
A várakozások szerint a tabletek üzleti használata évente közel 6 százalékkal nő majd 2020-ig. Ha ez az előrejelzés igaznak bizonyul, a növekedés nem lesz elég ahhoz, hogy az akkori eladási darabszám (beleértve mind az üzleti, mind a fogyasztói eszközöket) elérje a 2015-öst. Tavaly az IDC szerint 206 millió tabletet értékesítettek a gyártók, amelyből 35 millió került üzleti felhasználókhoz, 2020-ban pedig az előrejelzések szerint összesen csupán 202,6 millió tablet talál majd gazdára, és ebből 59,4 millió lesz a céges eszköz.