A tartós PC-piaci inaktivitás eredményeképpen a leszállított személyi számítógépek száma immár öt egymást követő évben, 2012 óta csökken a Gartner piackutató cég adatai szerint. A tavalyi esztendő utolsó negyedévében 72,6 millió PC-t értékesítettek a gyártók, ez 3,7 százalékkal kevesebb az előző év azonos időszakának forgalmánál. A tavalyi év egészében 269,7 millió személyi számítógép talált gazdára, ami 6,2 százalékos csökkenést jelent 2015-höz képest.
A Gartner vezető elemzője, Mikako Kitagawa szerint a PC-piac stagnálása 2016 negyedik negyedévében tovább folytatódott annak eredményeképpen, hogy alapvetően megváltoztak a PC-vásárlási szokások az év végi ünnepi időszakban. A gyártók által megvalósított technológiai fejlesztések nem elegendőek a piaci növekedés előidézéséhez.
Ráadásul az informatikai iránt kevésbé elkötelezett, nagy teljesítményt nem igénylő emberek egyre kevesebbet használják a PC-ket. Az ebbe a fogyasztói szegmensbe tartozó felhasználók főként az okostelefonjukra hagyatkoznak, ami megnöveli a személyi számítógépek életciklusát, vagyis megnő annak az időtartama, amikor új gép vásárlására szánják el magukat. A piacnak ez a része jóval nagyobb, mint a PC-rajongók szegmense, így a személyi számítógépet ritkábban használók által okozott meredek visszaesést nem tudja kiegyensúlyozni a PC-rajongók piacának gyors növekedése. Azonban Kitagawa szerint nem teljesen reménytelen a helyzet, vannak komoly növekedési potenciálok az iparágban, többek között az üzleti felhasználók és a játékosok körében. Ennek ellenére az elkövetkezendő évben még nem fog véget érni a PC-piac zuhanása.
Ami a jelentősebb gyártókat illeti, az Apple 5,3 millió számítógépet adott el 2016 negyedik negyedévében, ami 0,9 százalékos csökkenésnek felel meg az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor a Lenovo, a HP és a Dell egyaránt növelte PC eladásait a tavalyi év utolsó három hónapjában. A Gartner szerint a Lenovo megőrizte globális piacvezető pozícióját az észak-amerikai és az EMEA régióban elért növekedésnek köszönhetően.
A legnagyobb visszaesést az Asus volt kénytelen elkönyvelni 2016 negyedik negyedévében, ami a Gartner elemzői szerint a vállalat PC-stratégiájában bekövetkezett változásnak - jobban fókuszálnak a high-end piacra - tudható be.
Kitagawa szerint a PC-k immár nem tartozik a legkedveltebb ajándékok közé, a vásárlók inkább választanak más fogyasztói elektronikai cikkeket, például virtuális valóság headseteket vagy viselhető eszközöket.