Amikor tavasszal kitört a Covid-19 járvány, az IT-csapatok világszerte felpörögtek, és emberfölötti munkát végeztek azért, hogy a vállalatok működését home office modellre állítsák át. Hajtotta őket a bizonyítási vágy, és motiválta a tudat, hogy rajtuk is múlik, sikerül-e átvészelnie cégüknek a nehéz időszakot. A nagy elvárások összekovácsolták a csapatokat, amelyeknek nem csak a hardver- és szoftver- infrastruktúra működtetéséről kellett gondoskodniuk, de a távmunkára kényszerült dolgozók tömegének "gardírozása" is a nyakukba szakadt.
Ahogy azonban múltak a hónapok, a lelkesedés csökkent, és egyre kínzóbbá vált a dolgozók közti fizikai kontaktus hiánya. Hiányozni kezdtek a munkahelyi élet olyan kis rítusai, mint a közösen elköltött ebédek és a kávézások a büfében, és a szervezeteknek, amelyek tavasszal oly hatékonyan bonyolították le az irodai munkáról home office-ra váltást, most azt kell kitalálniuk, hogy a sokéves munkával kialakított vállalati kultúrát miként tudják a virtuális térbe átültetni.
A nagy kérdés az, hogyan őrizhetjük meg dolgozóink munkakedvét, és érhetjük el, hogy a járvány második hulláma alatt se fásuljanak bele a csüggesztően hosszúra nyúlt távmunkába. Ebben szeretnénk segítséget nyújtani az Insider Pro és a Computerworld által összeállított Best Places to Work in IT 2020 (Legjobb munkahelyek az informatikában) lista éllovasainak tapasztalataival.
Jövedelmező befektetés
A vállalati kultúra pénzügyi jelentőségét számos amerikai kutatás igazolja. Azok a szervezetek, amelyek erős, összetartó, és a környezeti változásokhoz rugalmasan alkalmazkodó vállalati kultúrával rendelkeznek, átlagosan 15 százalékkal nagyobb bevételt termelnek, mint azok, amelyeknél ez a fajta adaptivitás hiányzik. Ennek megfelelően a vezetők egyik legfontosabb feladata most, a járvány második hullámának közepén nem lehet más, mint az, hogy újraalkossák, és a megváltozott normákhoz igazítják cégük sokéves munkával kialakított szervezeti kultúráját. Meg kell találniuk a módját, hogy pótolják a munkatársi kapcsolatokat megerősítő közös programokat, és táplálják a dolgozókban a hitet, hogy noha magányosan és otthon dolgoznak, továbbra is egy összetartó kollektíva értékes tagjai. Csak így érhető el, hogy a dolgozók hosszú távon is fókuszáltak és motiváltak maradjanak.
Természetesen nem könnyű megőrizni az IT-csapat tagjainak munkakedvét és elkötelezettségét úgy, hogy nem állnak rendelkezésünkre az összetartást erősítő jól bevált eszközök. De sokat segíthet, ha kialakítjuk azokat a kommunikációs tereket, ahol a dolgozók megbeszélhetik mindazt, amit normális esetben a folyosón, a menzán vagy a büfében tárgyalnának meg. Munkahelyi pszichológusok szerint ezek a csevegések - még ha a virtuális térben zajlanak is - létfontosságúak ahhoz, hogy a dolgozók kiszakadjanak izoláltságukból, és megmaradjon kollegiális kapcsolatuk.
És bármilyen meglepőnek tűnhet is, a magánélet setesuta beszüremkedései a videóbeszélgetésekbe - például egy háttérben átrohanó kisgyerek, vagy egy becsörtető házastárs formájában - egyáltalán zavaró, és csöppet sem rombolja a beszélgetőtárs tekintélyét. Sőt ezek az apró balesetek emberibbé, személyesebbé teszik a kommunikációt, és közelebb hozzák egymáshoz a munkatársakat, akik mintegy beengedik egymást magánéletükbe.
A videós megbeszélések kapcsán érdemes szót ejteni még egy fontos kérdésről: a dress code-ról. Bár fontos, hogy munka közben fizikailag jól érezzük magunkat, pszichológiai vizsgálatok igazolják, hogy a megfelelő öltözék nagyon is befolyásolja szakmai megítélésünket. Természetesen a home office-ban nem lehet elvárás az öltöny és a nyakkendő, de ha lehet, a pizsamában lebonyolított távbeszélgetésekről azért igyekezzük lebeszélni beosztottjainkat, mert szétesettséget sugall, és rombolja a csapatszellemet.
Távtanulás a járvány alatt
A legjobb IT-munkahelyeken a zökkenőmentes távmunkás átállást lebonyolító informatikusok mellé felnőtt a HR-es csapat is, amely ötletes programok sorával segített ébren tartani a csapatszellemet. A kreatív megoldások egyike például a kávérulett, amelyben egy mobilapp sorsolja össze a munkatársakat közös virtuális kávézásra és beszélgetésre. De rendezhetünk online karaoke- és kvízesteket is, szervezhetünk közös videófőzőcskét, könyvklubokat és hasonlókat. A lényeg, hogy valamiképp pótoljuk a munkahelyi kommunikációt, amelyek nélkül nem létezhet igazi kollektíva.
Az összekovácsoló programok mellett az informatikai vezetőknek nem szabad megfeledkezniük a továbbképzési és karrierfejlesztési erőfeszítésekről sem.
A járvány természetesen itt is korlátozza mozgásterünket, de az internet szerencsére remek lehetőségek sorával siet a segítségünkre. A Skillsoft Percipio nevű mobilappja például kifejezetten arra készült, hogy bárhonnan és bármikor gyarapíthassuk vele tudásunkat. Az online tanuló platform mintegy hétezer kurzust és 65000 videót kínál; a témakörök az üzleti eszközök, technológiák és stratégiák szinte teljes palettáját lefedik, és az oktatóanyagok összeállítása messzemenően igazodik a felhasználó igényeihez.
De érdemes lehet a vezetőknek olyan személyes kapcsolatokra épülő mentoráló programokban is gondolkodniuk, amelyekben a dolgozók maguk határozhatják meg saját céljaikat, és fejlődésüket szakmai tanácsadók segítik. A járvány egyik fájdalmas következménye, hogy a bezárkózás miatt szakmai kapcsolati hálónk nem bővül. Ezek a mentoráló programok részben ezen is segítenek, részben pedig olyan tudáshoz juttatnak, ami hosszú távon is segíti előrehaladásunkat.
Rendkívül inspirálóak lehetnek a dolgozók számára azok a programok is, amelyekben szerepet cserélnek, és egy hónapra átveszik egymás munkáját.
Ez a technika sikerrel oldja a Covid-19 sújtotta időszak zsibbasztó monotóniáját, komoly kihívást jelent a munkatársaknak, és megint csak segíti a karrierépítést. Végül említsük meg azokat az innovációs programokat, amelyek lehetőséget adnak a dolgozóknak, hogy új technológiákat és fejlesztési témákat vessenek fel, és akinek a témáját kiválasztják, az munkaideje egy részében a szívének kedves projekten dolgozhat. Ezekből a projektekből mindenki profitálhat, a vállalat és a dolgozó is. A lényeg tehát az, hogy egyetlen olyan eszközről se mondjunk le, amellyel motiválhatjuk csapatunk tagjait - minél tovább tart a járvány, annál fontosabbak lesznek ezek a trükkök, technikák.
Rugalmasság, odafigyelés
Ha valamikor, akkor most igazán fontos a szervezet minden szintjén a kommunikáció és a rugalmasság. Érdemes ebből a szempontból hallgatni a Best Places to Work in IT lista első helyezettjére, az Ultimate Softwarre: ennél a cégnél korábban havonta vagy negyedévente rendezték meg a vezetői értekezleteket, most azonban már hetente tartják meg őket, hogy a vezetők gyorsabban tudjanak reagálni a dolgozók visszajelzéseire. A változások természetesen alsóbb szinten is érvényesülnek, és a járvány idején megsűrűsödtek azok a formális vagy informális beszélgetések, amelyeken a vezetők beosztottjaikkal kommunikálnak. A nehéz időkben a főnökök elérhetőbbek lettek az alkalmazottak számára, és ez olyan változás, amit a járvány lecsengése után is érdemes lesz megtartani.
A távmunka ugyanakkor a dolgozók (ön)kizsákmányolásának is melegágya. Általános tapasztalat, hogy a home office-ban sokan túlvállalják magukat, és a szokásos munkahelyi keretek hiánya kimerüléshez, kiégéshez vezethet. Őket nem arra kell ösztönözni, hogy dolgozzanak, hanem hogy néha tartsanak egy kis szünetet. A főnöknek az ő esetükben arra is figyelnie kell, hogy képesek legyenek időnként kilépni mókuskerékből. Ehhez megint csak rugalmasságra van szükség - a vezetők és a beosztottak részéről egyaránt. És persze nagyon sok beszélgetésre: törődni kell a munkatársakkal, odafigyelni mindarra, ami nekik fontos, az egészségükre, a családjukra, a gyerekeikre.
De ezt egy jó vezetőnek nem is kell magyarázni…