"Eddig is tudtuk, hogy a Google-keresésekben hátrányban vannak a hitelesítés nélküli weboldalak, hiszen a keresőmotor automatikusan hátrébb sorolja őket a találati listán. Azonban úgy tűnik, itt nem állnak meg. Az Internetes óriás legutóbbi lépése újabb komoly figyelmeztetés azon vállalatoknak, amelyek eddig nem törődtek a biztonsággal. A tervek szerint a jövőben a böngésző még hangsúlyosabban hívja majd föl a figyelmet a hitelesítés nélküli weboldalakra, sőt az is elképzelhető, hogy belátható időn belül meg sem jeleníti őket." - mondta Almási János, az internetbiztonsággal foglalkozó NetLock termékfejlesztési vezetője. A szakértő hozzátette, hogy bár hazánkban is egyre több webodalon védenek SSL-tanúsítvánnyal, még mindig csak a vállalatok töredéke érzi át a biztonság üzleti jelentőségét. "A Google bejelentése egyértelművé teszi az SSL/TSL-protokoll alkalmazása a webes kommunikációban nem csupán egy biztonsági tényező, de forintosítható versenyhátrányba is kerülnek azon cégek, akik nem hitelesítik a weboldalukat. Mindez ma már nem luxus: évi néhány ezer forintért, pár kattintással megrendelhető az SSL-tanúsítvány és biztosítható egy weboldal alapszintű védelme. Érdemes minden vállalatnak lépnie a digitális evolúcióban." - összegezte.
Miben segít az SSL-tanúsítvány?
Az SSL-tanúsítvány a weboldal gazdáját és látogatóit egyaránt védi. A látogatókat egyrészt biztosítja arról, hogy a megjelenő információk valóban az adott weboldalhoz tartoznak (és azokat senki nem változtatta meg a kommunikáció folyamán), másrészt a webszerver és az ügyfél között zajló kommunikáció titkosításával garantálja, hogy az ügyfél által megadott adatokat kizárólag a weboldal üzemeltetője ismerheti meg. A nagyobb értékű SSL-tanúsítványok a weboldalon túl az azt üzemeltető cégeket, szervezeteket is hitelesen azonosítják, ez különösen a pénzügyi, kereskedelmi területen elengedhetetlen, és komoly bizalmi faktor, de minden cég számára alapvető, hogy az ügyféladatok ne kerülhessenek illetéktelen kezekbe. Az SSL-tanúsítványok alkalmazásával ezek megszerzésének egyik módját tudják kizárni.
Hogyan győződhetünk meg látogatóként egy weblap biztonságáról?
- A Chrome címmezőjében (de sok más böngészőben is) egy zártlakat-ikon jelzi, ha egy weboldal hitelesített, biztonságos és az odalátogató ügyféllel zajló kommunikáció titkosítva van.
- Ilyenkor a címmezőben a domainnév http:// helyett https:// előtaggal kezdődik.
- Ha nincs ilyen ikon a weboldal címe előtt, akkor az oldal nincs védelem alatt. Az oldal nem hiteles és a kommunikáció nem titkosított, így az ott megadott adatokat illetéktelenek is könnyedén megszerezhetik.
- Jövőre a Chrome böngésző üzenettel is jelzi, ha egy oldal nem rendelkezik SSL-tanúsítvánnyal.
Mit kell tenni, ha vállalati weboldalunkat védeni szeretnénk?
- Az SSL-tanúsítvány kiváltáshoz keressünk fel egy bizalmiszolgáltatót, hitelesítéssel foglalkozó céget vagy azt a dominregisztrátort, ahol a domaincímünket regisztráltuk.
- Az SSL-tanúsítvány automata (DV SSL) verziója - mint a legegyszerűbb, belépőszintű védelem - egyszerűen és már évi néhány ezer forintért megrendelhető.
- A fejlettebb OV- és EV-szintű SSL-tanúsítványok megrendeléséhez már szükséges a céges dokumentumok egyeztetése is, de cserébe magasabb szintű hitelesítést kapunk, amivel szolgáltatásunk komolyságát is hatékonyan hangsúlyozhatjuk és még inkább védjük ügyfeleinket.
Milyen szintű SSL-tanúsítványt válasszunk? Az SSL-tanúsítványoknak különböző minőségei léteznek: 1. Az alap DV (domain validation) SSL annyit igazol, hogy a böngésző címsorában megjelenő domainnév mögött valóban a hozzá tartozó weboldal található és már ez a tanúsítvány is biztosítja a titkosított kommunikációt. 2. Az OV (organization validation) SSL-tanúsítvány egy bejegyzett szervezethez is köti az adott domainnel azonosított szolgáltatást. A tanúsítványt kiállító bizalmi szolgáltató (pl. Netlock) ilyenkor ellenőrzi a cég, egyesület vagy más jogi személy létezését és a domain feletti használati jogosultságát, s a tanúsítványban feltünteti a szervezet nevét. 3. Az EV (extended validation) SSL-tanúsítványok kiállításához magasabb szintű ellenőrzések kapcsolódnak, ezért az ilyen oldalak címsorát a böngészők zöld színben tüntetik fel. 4. Az új egységes európai szabályozás által bevezetett, jogilag is elismert minősített weboldal-hitelesítő tanúsítvány képviseli a legmagasabb szintet. A jövő évi piaci megjelenését követően ezt lesz érdemes választani minden olyan európai cégnek, amely komoly internetes jelenléttel bír. |