Értéknövelő disztribútorként a HRP a dolgok internetében éppúgy fantáziát lát, mint mindenben, ami okossal kezdődik - az okosotthontól az okosvárosig. Pál Imre ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.
COMPUTERWORLD: Mielőtt a jövőt firtatnánk, nézzük a tavalyi esztendőt!
PÁL IMRE: Az elmúlt év céljai közül a vevőközpontú disztribúciót és a portfólió bővítését emelném ki. A menedzsment üzletfejlesztési igazgatóval bővült, s ennek eredményeképpen írtunk alá szerződést a HP-val consumer notebookokra, továbbá enterprise partnerei lettünk a Huaweinek, elnyertük a Microsoft felhő- és független szoftverfejlesztői (CSP és ISV) disztribúciót, és a Fortinettel is magasabb szintre lépett a kapcsolatunk. A passzív hálózati eszközök területén számos új - például AMP, Rittal és Legrand - eszközzel bővült a kínálatunk. Meglévő UC- (unified communications) kínálatunkba is bekerült egy, a Microsoft Surface hub kihívójának számító gyártó, a Hitevision, amellyel közösen számos sikeres projektet valósítottunk meg 2016-ban.
CW: Akkor lássuk, milyen célokat tűztek maguk elé idén!
PI: Elsősorban a végponttól végpontig tartó vevőorientált disztribúciót, amikor is a projekt születésétől annak végéig kísérjük a viszonteladó partnereinket, segítünk nekik a felmérésben, a logisztikában és igény szerint a megvalósításban. Felhőmegoldásainkhoz 24/7-es terméktámogatást adunk. Az elkövetkező egy évben számos új területen nyitunk. Ilyen például a világítástechnika, a mobiltelefonok és a kiegészítők piaca. Úgy látjuk ugyanis, hogy az olyan megatrendek, mint az IoT, disztribúciós szinten is kínálnak vadonatúj lehetőségeket.
Bátran mondhatjuk, hogy a cloudban sikerült vezető pozíciót és elismerést kivívnunk a hazai piacon. Hamarosan elindul a felhőplatformunk, amelyből ezeket a megoldásokat automatizáltan és menedzselhetően kapják meg partnereink, rajtuk keresztül pedig a végfelhasználók.
Az értéknövelt mellett a hagyományos disztribúció építése sem szorul háttérbe. A két disztribúciós modell egymás mellett élése teszi lehetővé azt, hogy egy-egy új technológiai gyártó bevezetésekor a háromezer aktív viszonteladó közül ki tudjuk választani azokat, amelyek az adott megoldásra fogékonyak, szívesen válnak viszonteladóinkká.
Ez évtől több energiát fordítunk saját márkánk, az Intensa erősítésére. A számítástechnikai eszközök, kiegészítők után megjelennek a klímaberendezések, fehéráruk, és hatalmas lehetőséget látunk a smart megoldásokban is.
Mindez szervezeti megújulást igényel, ezért folyamatosan képezzük a munkatársakat. Nyelvi képzést indítunk, segítjük a középvezetők készségfejlesztését, az új munkatársakat pedig mentorprogrammal integráljuk a szervezetbe. Rendszeresen tartunk csapatépítő programokat, relaxációs szobánk és a heti irodai masszázs a stressz levezetését szolgálja, és pályázunk az Év munkahelye 2017 címre.
CW: Tekintettel a munkaerő-piaci helyzetre ez több mint érthető. Hogy állnak a toborzással?
PI: Nagyon nehéz tehetséges fiatal szakembereket becserkészni, és még nehezebb őket a szervezetbe integrálni. Ez nem csak az irodai dolgozókra igaz. Bár a fizikai dolgozók bére is folyamatosan nő, mégis lepkehálóval kell befogni a hadra foghatóakat. Az Y generációsoknak legfeljebb a harmada ver gyökeret, a többség nem várja meg a munkahelyi előrelépést, mint a korábbi generációk. Olyan munkát keresnek maguknak, amiben kihívást találnak, és nagyon gyors sikereket várnak el, kevésbé kitartóak, mint a korábbi generációk. Folyamatos kihívásnak tekintjük, hogy az Y generáció számára is megteremtsük a motiváló környezetet.
CW: Hogyan érinti a HRP-t a disztribútorok világában zajló átrendeződés?
PI: Ezek a fejlemények arra sarkallnak bennünket, hogy még erősebb szolgáltatásportfóliót és még inkább testre szabott megoldásokat kínáljunk partnereinknek és végfelhasználóiknak. A multik adott presales- és mérnöki szolgáltatáscsomagokat kínálnak. Mi olyan hozzáadott értékeket, testre szabott megoldásokat tudunk nyújtani, amilyeneket a multik felsőbb jóváhagyás nélkül nem. Az előnyünk elsősorban abból fakad, hogy gyorsabban tudunk reagálni a piaci változásokra, lehetőségekre, mint ők. Mondhatnám: mire a mamutok mozdulnának, mi már rég körbeszaladtuk őket.
CW: Mit hozhat a konyhára az IoT?
PI: Potenciált látunk mindenben, ami okossal kezdődik, mint az okosotthon, okosváros, okosvezérlés. A távolról vezérelhető garázskapuk, klímák, termosztátok, redőnyök, kamerák egyre több házban és lakásban megtalálhatóak. A titok abban rejlik, hogy a megfelelő terméket kell összeválogatni a megfelelő módon. Meggyőződésem szerint a hazai áruházláncok érdeklődni fognak a csomagajánlatok iránt. Ma már klímát is szolgáltatással - beszereléssel - együtt vásárolnak az emberek. Mögöttes szolgáltatásokkal együtt csomagolva az okosotthonok kellékei is vonzóbbak lehetnek, márpedig a HRP szervizháttere erre lehetőséget nyújt.